Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vládkyně symbolů

Jaký obraz Marie Terezie vytvořila německá historička Barbara Stollberg-Rilinger? Řada lidí se mě ptala, kterou biografii Marie Terezie bych jim doporučil. 

Teda přesněji řečeno, se mě ptal jen jeden člověk, ale „řada lidí“ zní líp, ne? Dobře, tak byl to jen jeden člověk na besedě v Městské knihovně.. ale otázka po vhodné biografii této panovnice, která se od roku 2017 těší zvýšené pozornosti médií, musela asi napadnout více lidí.

V češtině nemáme asi nic. Z nouze bych doporučil Marie Terezie a Evropa od Victora Luciena Tapié (vyšlo r. 1997), nebo biografické slovníky od Brigitte Hamannové (Habsburkové. Životopisná encyklopedie, 2010). K nedávnému výročí vyšly v zahraničí tři nové velké biografie – jedna od francouzské autorky Elisabeth Badinter (vyšla už r.. 2016) a druhá od německo-švýcarského historika Thomase Laua. Z nich bych nedoporučil ani jednu.  Co stojí za zvážení je biografie napsaná německou historičkou Barbarou Stollberg-Rilinger (Maria Theresia. Die Kaiserin in ihrer Zeit, München: C. H. Beck, 2017, xxviii + 1083s. ISBN: 978-3-406-697487), jíž jsme se věnovali v novém čísle časopisu Opera historica 2018/2, které právě vyšlo. Biografie vyvolala obdivné i odmítavé reakce, dle mě je to to nejlepší, co k výročí vzniklo.

Postheroická biografie  

Kniha si dle autorky klade za cíl předložit její „postheroickou biografii“ (s. xxvii). Známá německá historička Barbara Stollberg-Rilinger, zde uplatňuje oba rysy svého historiografického stylu: důraz na sémantickou komunikaci prostřednictvím rituálů, symbolů a médií a hru s napětím mezi „ženským“ a „mužským“ pohledem.

Tato kniha má ovšem ambici překonat meze biografického žánru – měla by vykládat i o světě Marie Terezie na základě premisy, že představuje „výjimečně normální případ“. Jelikož si autorka uvědomuje, že struktura životopisu nevyplývá sama o sobě ze života popisované osoby, odkrývá v úvodu (s. xxvi) čtyři principy, podle kterých konstruuje svůj výklad. Pro interpretaci je sympatická zásada, zmíněná v kapitole o výchově: „Když chce člověk rozumět současníkům, musí se vyvarovat anachronistických úsudků, a nehodnotit poměry podle měřítek, které byly tehdejší době vzdálené.“ (s. 483) Z toho vyplývá zásada, že historik by měl hodnotit podle měřítek tehdejší doby.

Ve výkladu se pak střídají pasáže věnované velkým dějinám válek a státních reforem s kapitolami o osobním životě císařovny, jejího manžela a jejích dětí.  V biografických pasážích se autorka nebojí zavítat hluboko do soukromí zkoumané císařovny, takže zde probírá i otázku vzájemné lásky Marie Terezie a Františka Štěpána, lesbický vztah arcivévodkyně Marie Christiny a Isabelly Parmské, milenky císaře Františka Štěpána a osobní vlastnosti a krásu opěvované panovnice. Vše ovšem nahlíží optikou zdání a reality, popř. hodnotí jejich jednání z hlediska dobových měřítek. V případě slavné „komise cudnosti“ se prolíná osobní historie císařovny s historií vývoje státu. Autorka přiznává, že komisi cudnosti nelze z aktového materiálu doložit, ale domnívá se, že to byl hanlivý název pro několikeré Polizeyhofkommission a jejich pobočky v provinciích.

Zakladatelka moderní monarchie?

V historii vývoje státu autorka sleduje evoluci centralizované ústřední správy, kterou líčí jako projev stupňující se státní kontroly. Úlohu stavovství zmiňuje jen okrajově, nahlíží je také jen ze zorného úhlu stupňující se státní kontroly. Pozornost ale věnuje interním diskuzím mezi Marií Terezií, Josefem II. a Kaunitzem. „Politický testament“ Marie Terezie z roku 1773, o kterém jsem tady už psal a mluvil v pořadu historie.cs, zmiňuje v souvislosti s reformou státní rady (s. 559), ale zatím ho nezačleňuje do kontextu debaty, k níž dal podnět český hladomor a reformní návrh dvorního rady Franze Antona von Blanc (publikován v Opera historica 2015/2).

Dopady osvícenství a přirozeného práva

Výjimečný je autorčin přístup v tom, že nezapomíná ani na horizont dobového myšlení. V knize je tedy věnována pozornost i dobovým vědám, z nichž modernizace státu vycházela. Nezapomíná ani na sekulární přirozené právo, takže její biografická kniha ukazuje, v jakých oblastech je možno vidět přínos tohoto nového oboru. Autorka rozebírá přirozené právo a kameralistiku poprvé v souvislosti se změnou sociální imaginace, jež se projevila vzestupem mechanické metaforiky a paralelou mezi státem a strojem. (s. 181-184). Tento posun ilustruje texty z díla kameralisty J. H. G. Von Justi. Podruhé se zabývá hlouběji přirozeným právem v souvislosti s mentalitou vyšších úředníků, kde vyslovuje názor, že přirozené právo bylo jakýmsi novým jazykem, novým způsobem myšlení, který je všechny spojoval (s. 535-538). S přirozeným právem přijali úředníci i ponětí o vzniku státu ze společenské smlouvy, která státu dává určité meze a činí nepřípustným náboženský útlak. Konečně potřetí se zabývá přirozeným právem v souvislosti se vztahem církve a státu, kde nový obor uvádí jako zdroj představy o podřízenosti církve státu (s. 586–587) a racionálním přístupu k náboženství (s. 604).

Vedle toho se věnuje i osobnímu poměru Marie Terezie k osvícenství. Autorka vyvrací zcestné představy o jejím méněcenném vzdělání, které z ní měly učinit jakousi nevzdělanou ženu, která nebyla připravena k vládnutí (s. 22-25). Nicméně dospělou Marii Terezii líčí jako odpůrce „svobodomyslných“ (Freigeister, esprits forts) (s. 621-628), ale zároveň jí přiznává racionální názory na náboženství (s. 583-588), které z ní učinily spojence Gerarda van Swietena (s. 504-505, 583-627). Marie Terezie nepodléhala pověrčivosti, potlačovala víru ve vampýry a čarodějnictví, ale na druhou stranu uctívala svátosti, nenáviděla tajné protestanty i Židy. Postoj Marie Terezie k Židům i zkázu pražské obce autorka líčí až ke konci knihy, ale bez veškeré apologetiky. Spojuje to rovněž s užitečnou kritikou starších pronacistických historiků (Srbik, Walter), kteří panovnici chválili za její „instinktivní nepřátelství“ (s. 634-638) a poukazuje na to, že toto téma zůstalo tabu i pro modernější rakouskou historiografii až do 80. let.

Války a reformy

Války o dědictví rakouské i sedmiletou válku obohacuje autorka o jejich mediální rozměr. Odkazuje přitom na cennou novější literaturu o dějinách médií, která v Čechách ještě není známá. Úsilí obou stran o vítězství v mediální válce výrazně přispělo k zvýšení zájmu o mediální zpravodajství. Zatímco u války o dědictví rakouské sledovala autorka obrazovou propagandu, která využívala lehce erotického motivu svlékání mladé panovnice, v sedmileté válce vyzdvihuje mediální ofenzívu Fridricha II.

Školské a poddanské reformy i reforma trestního práva jsou poněkud nevděčně pojednány až na konci knihy a nepřiměřeně stručně. Autorka je nahlíží jako součást zesilující sociální kontroly a disciplinace. Poddanské poměry v Čechách považuje za mimořádně špatné a podporuje to i názory současníků. V koncepci knihy bohužel nezbylo místa na samostatné projednání poddanských reforem, protože autorka se poddaným věnovala jednou v souvislosti s  jejich ponižováním v symbolickém prostoru vídeňského dvora (s. 332-344) a poté až v souvislosti s nevolnickým povstáním roku 1775 (s. 726-742). Zde sice je delší výklad o práci na reformách v 70. letech, kde se ovšem věnuje víc pozornosti životopisům zúčastněných reformátorů a ne řešeným problémům a poddanským poměrům. Jsou zde však dobře vytěženy vydané německojazyčné prameny.

Českého čtenáře potěší, že v knize je hodně pozornosti věnováno Českým zemím, i když je třeba konstatovat, že Uhersko je zase v oblasti vnitřních reforem zanedbáno. Nicméně vzhledem k tomu, že nedávná biografie Josefa II. od Dereka Bealese zase Čechy naprosto ignoruje a zabývá se jednostranně pouze Uherskem, lze počin Barbary Stollberg-Rilinger vnímat jako vhodné vybalancování tohoto trendu.

Celkově jde o čtivé dílo, které výklad o komplikovaných tématech vznikání moderního státu a úloze symbolické komunikace v raněnovověké společnosti zdařile začleňuje do kontextu dramatického života ženy-panovnice. Je to tak zdařilé, že člověka napadá, jestli Barbara Stollberg-Rilinger nenapsala tuto knihu, aby popularizovala svoje interpretace vývoje předmoderního státu.

(Napsáno na základě recenze v Opera historica 19, 2018, č. 2)

www.opera-historica.com

číslo 2015/2 s reformním návrhem Fr. A. Blanca https://www.opera-historica.com/wp-content/uploads/2020/09/opera-2015-02-90-122.pdf 

 

Autor: Ivo Cerman | pátek 12.4.2019 9:44 | karma článku: 11,38 | přečteno: 347x
  • Další články autora

Ivo Cerman

Pozitiva islamizace, aneb perličky z revize RVP dějepisu

Nemá-li krajní levice dost stoupenců na to, aby vyhrávala volby, musí jim je státní školství vychovat.

17.6.2024 v 9:00 | Karma: 26,77 | Přečteno: 728x | Diskuse | Společnost

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma: 28,05 | Přečteno: 869x | Diskuse | Politika

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma: 36,02 | Přečteno: 1871x | Diskuse | Politika

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma: 17,68 | Přečteno: 377x | Diskuse | Společnost

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma: 45,95 | Přečteno: 9353x | Diskuse | Média
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci

10. září 2024  12:11

Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...

V Libanonu vybuchly pagery a zranily až stovky členů Hizballáhu. Izrael mlčí

17. září 2024  16:59,  aktualizováno  17:24

Několik desítek až stovek členů libanonského hnutí Hizballáh v úterý utrpělo zranění při explozích...

Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy

17. září 2024  17:15

Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga...

Po operaci muži zůstala v břiše rouška, s nemocnicí se soudí o miliony

17. září 2024  17:14

Při akutní operaci nádoru v domažlické nemocnici v létě 2021 nikdo z lékařů nezjistil, že v břiše...

Na nic jsme se nevykašlali, nejsou za námi kauzy, říká hejtman Červíček

17. září 2024  17:10

Čtyři roky sedí v hejtmanském křesle, předtím čtyři roky působil jako první náměstek pro dopravu....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 274
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2411x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.