Sto milionů leží ladem

Začaly prázdniny a dovolené, takže se Praha trochu vylidnila. Zato se ale budou v uličkách Starého Města a Malé Strany tísnit větší počty turistů. Jenomže turisté nemají auta, a tak bude v ulicích o trochu víc místa pro parkování.

To by ale nemělo zastřít skutečnost, že parkování se pro rezidenty stává stále větším a větším problémem, který vedení hlavního města řeší zákazy a omezováním, nikoliv však řešením podstaty problému. A tou je výstavba podzemních garáží.

Zajistíme větší počet parkovacích míst. To slibují ve většině našich měst tzv. protestní strany a hnutí. Předvolební fráze je omílána stále dokola, ale řešení se nespokojení občané dočkají jen málokdy. Zjednodušeně řečeno parkovacích míst je málo a tím, jak přibývá aut je jich čím dál větší nedostatek.

Na to reagují dopravní generely a územní plány konstatováním, že parkovací kapacity jsou nedostatečné, následně návrhem nových parkovacích ploch, příp. změnou koeficientu parkování, která se promítá do požadavku na novou výstavbu. To s sebou mimochodem přináší i nepříjemné situace, kdy je např. stavebník rodinného domu povinen zajistit parkovací plochu pro dva automobily na vlastním pozemku (což je jistě dobře myšlený požadavek) avšak paradoxně i v případě, kdy stavebník auto nemá a nechce, a parkovací stání nepotřebuje.

Pražská koalice se rozhodla jít na to jinak. Jednak se chystá uzavřít mnohé ulice, kterou jsou pro dopravu v centru města důležitými spojnicemi a jednak se chystají – snížit počet parkovacích míst.

Podobně jako radní v Kocourkově chtějí jít na problém z opačného konce. Celkový počet parkovacích míst v centru města se má sníži o dva tisíce,  z téměř 16 000 na 14 334. Alespoň to tak stojí v novém„plánu udržitelné mobility.“

Garáží a parkovacích stání je prý dost. Alespoň podle starosty Prahy 1 Pavla Čižinského. Na stížnosti rezidentů, kteří si sice platí parkovací kartu na Praze 1 a přesto nemají kde zaparkovat a dlouhé chvíle bezradně objíždějí ulice v naději, že někde najdou místo, odpovídá starosta Pavel Čižinský rázně:„parkovacích míst je dost. Praha 1 už žádné další garáže stavět nebude.“

Podobně jako kdysi primátorka Krnáčová řekla, že Pražáci jsou„zpovykaní“  když chtějí fungující MHD, Čižinský poukazuje na to, že rezidenti nehledají parkovací volná místa, ale chtějí stát, světe div se, „normálně před domem.“

"V Praze 1 je spousta podzemních garáží,“ říká Čižinský, potíž je v tom, že jsou soukromá a parkování je drahé. Navíc zde parkují řidiči, kteří na to nemají právo, a proto je třeba zajistit větší vymahatelnost v případě nesprávného parkování. A také je prý třeba redukovat počet těch, kteří zde parkovat smějí.

Jinými slovy – místo investic pokuty, místo zlepšení situace redukce a omezování. A soukromým stavebníkům garáží direktivně určovat ceny, které mohou za parkování vybírat..

Přitom stamilionová investice leží ladem. Někdy v roce 2008, v dobách kdy na radnici Prahy 1 byla koalice v čele s ODS, nechala Rada městské části vypracovat projekt podzemních garážových stání ve Štěpánské  ulici, který počítal asi se stovkou nových parkovacích stání. Investice bratru za 100 milionů korun. Projekt počítal též s výstavbou obchodní pasáže, spojující Štěpánskou a Vodičkovou ulici, na střeše mělo být dětské hřiště, lavičky, zeleň.

Opozice tehdy plán odmítla jako megalomanský. Za magalomanský ho označila i nová koalice, která po volbách v roce 2010 vystřídala na radnici Prahy 1 ODS, v čele s TOP 09. Jenomže dopravní situace v Praze 1 se tím nijak nezlepšila, naopak, horšila se rok od roku. A tak nakonec TOPka v čele s tehdejším starostou Oldřichem Lomeckým projekt oprášila a přistoupila k jeho realizaci. Investice dělala stejných sto milionů, ale za megalomanskou ji už nikdo neoznačoval. Pouze z projektu vymizela obchodní pasáž, dětské hřiště, trávník a zeleň a nahradil ji kamenný štěrk. Za stejných sto milionů.

V březnu letošního roku byla stavba dokončena. Jenomže na radnici Prahy 1 se mezitím usídlili noví hospodáři v čele s Čižínského hnutím Praha sobě. A ti do dnešního dne nebyli schopni určit, jakým způsobem by se tato sto milionová investice, který by přinesla cirka 90 nových parkovacích míst pro občany Praha 1, měla využít.Již čtyři měsíce leží stomilionová investice ladem, a protože o prázdninách se zastupitelstvo MČ P 1 nesejde, bude tento marný stav ještě minimálně dva tři měsíce trvat. Řekněme minimálně do konce roku.

Obávám se ale, že to bude mnohem, mnohem déle. A tak obyvatelé v centru města, až se vrátí z prázdnin a dovolených, budou nadále objíždět přecpané ulice a zdlouhavě hledat místo, kde by zaparkovali.

Budou jistě kroužit i Štěpánskou ulicí kolem devadesátky prázdných a nevyužitých parkovacích míst. Jak to přispěje ke zlepšení stavu klimatické nouze ani nemluvě!

Ivan Bednář,ivanbednar.blog.iDNES.cz

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivan Bednář | pondělí 1.7.2019 11:17 | karma článku: 16,93 | přečteno: 480x
  • Další články autora

Ivan Bednář

Konec finské „finlandizace“

13.5.2022 v 14:21 | Karma: 24,49

Ivan Bednář

Středula na Hrad

1.5.2022 v 10:30 | Karma: 28,18

Ivan Bednář

Ucho se utrhlo. Na Slovensku.

22.4.2022 v 9:36 | Karma: 31,33