- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Praha má v současné době na účtu téměř 40 miliard korun a neví, jak je utratit. Příjmy se zvyšují (na konci června to bylo o 6,4 procenta více), jelikož se ekonomice daří a rostou třeba výběry DPH či daní z příjmu fyzických osob. Namísto toho, aby město využilo příznivé situace a levně si půjčovalo a stavělo, hodlá splácet úvěry. Současná koalice ale činí rozhodnutí, která jsou v rozporu s tím, jak bohatá je nyní Praha. Uplynulo sotva pár měsíců, co metropole zdražila vodu s vysvětlením, že musí mít prostředky na výstavbu čistírny odpadních vod na Císařském ostrově.
Nepřipravenost investic vadí opozici.„Aby zakryli svou neschopnost, tak z ničeho nic navrhují mimořádnou splátku dluhu. Jde o pouhé laciné předvolební gesto, které má za cíl zviditelnit paní náměstkyni Kislingerovou pro její kandidaturu do Senátu. To není v zájmu Pražanů,“ uvedl předseda pražské ODS Filip Humplík.
Stavba nové linky metra I D měla začít již příští rok a její první část měla být dokončena v roce 2022, tedy po několikrát již odkládaném zahájení. Ten úplně první termín započetí stavby byl rok 2017. V poslední době se však objevil problém s výkupem pozemků. Ty totiž začalo město vykupovat teprve loni.
Stavba samotného metra se tak protáhne o několik let. Je to zcela absurdní situace. Město má na svém účtu nevyužité miliardy, ale nejsou připraveny žádné velké infrastrukturní projekty a jedna ze tří nejvýznamnějších dopravních staveb (těmi druhými je Pražský okruh a pokračování komplexu Blanka) nemůže začít, protože vázne výkup pozemků.
První provozní úsek trasy D je částí zcela nové, čtvrté trasy pražského metra, na kterou netrpělivě čeká zhruba 150 000 obyvatel sídlišť Libuš, Lhotka, Písnice. Úsek I.D je připravován v rozsahu Náměstí Míru – Depo Písnice. Délka úseku je 10,6 km, bude na něm 10 stanic –Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.
Chybějí projekty, vázne příprava akcí a protahují se výběrová řízení. Takže se peníze hromadí. Rozvoj se zbrzdil. Stárnutí infrastruktury se zrychluje. A Praha - paradoxně v době, kdy jsou peníze levné - hodlá předčasně splatit úvěr 8,5 miliardy u Evropské investiční banky. Půjčku, kterou chce Kislingerová předčasně splatit, si město vzalo v roce 2012 na prodloužení trasy metra A.
Úvěr má Praha splatit v roce 2042, takže není proč spěchat.
Podle někdejšího primátora Pavla Béma je důvodem stagnace to, jak jeho nástupci metropoli vedou."Šest let se dívám na to, že se město nerozvíjí a stojí na místě, Za šest let žádná významná stavba, jen kosmetické zásahy do života města. Neexistují žádné připravené investiční projekty" říká Bém. Je s podivem, že "oficiální média si cynické reality pražské politiky vůbec nevšímají," dodává. Podle Béma by měla Praha začít urychleně investovat především do dopravní infrastruktury, zejména dokončit oba okruhy – tedy jak pokračování Blanky, tak okruh kolem Prahy. A konečně efektivně řešit situaci s přípravou stavby metra I D.
Jenomže to všechno se dnes zdá být z říše neuskutečnitelných snů. Činnost současné Rady hlavního města se rovná aktivitě mrtvého hovnivála.
Ivan Bednář
Ivanbednar.blog.idnes.cz
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!