Bárta a jeho parta

Ve stínu sporu o vydání či nevydání Vlasty Parkanové k policejnímu šetření ohledně údajně předraženého nákupu španělských letadel CASA (a možná i jiné vojenské techniky?), ve stínu rozhořčených Kalouskových útoků na policii i státní zástupce, trochu zapadá aféra s nefungujícím registrem vozidel. Přestože ministerstvo dopravy slibovalo bezproblémový přechod na nový registr vozidel, v pondělí 12. 7. krátce po svém spuštění systém zkolaboval kvůli technickému výpadku a prakticky celý úřední den nefungoval. Ano, desítky tisíc rozhořčených majitelů aut, kteří se nemohli domoci toho, aby mohli se svými vozidly na silnice, bylo vidět. Jenomže pro pochopení problému se musíme vrátit o něco zpátky.

Když se stal Radek John ministrem vnitra, usiloval, aby se jedním z jeho náměstků stal jistý Michal Moroz. Synek z dobré estébácké rodiny. Estébákem byl děd, estébákem byl i otec, a estébákem by se pravděpodobně stal i mladý Moroz, kdyby nepřišla sametová revoluce v roce 1989.

Rodinnému řemeslu zůstal ale Michal Moroz věrný. Za podivných okolností se stává majitelem detektivním agentury Moroz&Partners. Objevuje se také v neprůhledné agentuře na vymáhání dluhů Debtis Causa a zastupuje izraelskou společnost obchodující s technologiemi analýzy hlasu při odposleších. Stává se prezidentem Asociace na ochranu věřitelů (jak ušlechtilé!).

Jenomže tato Asociace pod Morozovým vedením protizákonně zveřejnila jména a rodná čísla asi 200 lidí, za což v květnu 2010 inkasovala pokutu 20 000 korun od Úřadu na ochranu osobních údajů.

Přestože nikdo tehdy nedokázal vysvětlit, kdo Michala Moroze na post náměstka ministra navrhl (nejprve se k tomu přihlásil sám John, později ale couvl a tvrdil, že Moroze na vnitro přivedla TOP 09, neboli Miroslav Kalousek. Ten to popřel.), náměstkem se stal.

Transparenty International upozorňovala na bezpečnostní rizika a evidentní střet zájmů - kromě působení v detektivních a vymahačských firmách, Moroz  také zastupoval Českou zbrojovku, hlavního dodavatele pistolí pro policii. Navíc Moroz neměl potřebnou bezpečnostní prověrku, kterou by s největší pravděpodobností ani nedostal.

Moroz pak přivádí na ministerstvo vnitra svého dobrého známého Jaroslava Mráze jako vrchního ředitele pro informatiku. Kromě jiného má pod sebou registr vozidel.

Mráz ovšem na ministerstvu vnitra již dříve pracoval. Měl na starosti projekt modernizace komunikačního systému pro policisty, hasiče a záchranáře (tzv. projekt MATRA). V roce 2010 ovšem dostal padáka kvůli "lajdácky a skandálně" uzavřené smlouvě, kterou za český stát (jako ředitel odboru!!) podepsal v roce 1994.

"První splátka, asi tři čtvrtě miliardy, vyšuměla do ztracena. Dostali jsme něco, co nebylo možné použít celoplošně, bylo to jen na zkoušku, a z těch zkoušek ani nebyly vyvozené závěry," uvedl tehdejší ministr vnitra Václav Grulich, který Mráze z ministerstva vypakoval.

Za Moroze se vedle Mráze na vnitro vrátila další "architektka" projektu MATRA - Ivana Pánková. Ta byla v době podpisu smlouvy zástupkyní ředitele ekonomického odboru, a měla tak vliv na financování projektu. Z vnitra pak odcházela na vlastní žádost, po odchodu se stala náměstkyní policejního ředitele. V roce 2003 byla obviněna kvůli předraženému tendru na pouzdra pistolí od České zbrojovky. To je náhoda, co? Té České zbrojovky, kterou svého času zastupoval - kdo jiný než Michal Moroz. Po nástupu Moroze se Pánková na vnitro vrátila jako šéfka jeho kanceláře.

Čas pádí, čas letí, John padl, padl i náměstek Michal Moroz, znovu padl i Jaroslav Mráz.

Padl i ministr dopravy Vít Bárta. Zatímco Johna v ministerském křesle vystřídal nestranický Jan Kubice, Věci veřejné si ministerstvo dopravy udržely. Ministrem se stal mladý nezkušený Pavel Dobeš. Úřad v podstatě dál řídil lídr Věcí veřejných Bárta, který nastrčil k Dobešovi svého člověka jako poradce. Tím byl nám dobře známý Michal Moroz. A ten nelenil.

Zakázku na zřízení registru vozidel, který mezitím přešel z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy, dalo by se říci od Johna k Dobešovi, za bezmála třicet milionů korun získala bez výběrového řízení od ministerstva dopravy firma ATS-Telcom Praha.

A firma ATS-Telcom Praha si najímá subdodavatele – pražskou společnost SIKS. Kruh se uzavírá. Firmu SIKS totiž spoluvlastnil odborník na IT Jaroslav Mráz. Od dubna 2008 až do srpna 2010 (to odchází na ministerstvo vnitra k Morozovi) předseda představenstva SIKS.

Dnes už prý Pavel Dobeš není loutkou v rukách Víta Bárty. Společně s Karolínou Peake a Kamilem Jankovským se včas trhly a stali se členy vládní platformy (??) LIDEM.

Přestup sám nestačí. Myslím si, že  l i d e m  skutečné vysvětlení Pavel Dobeš ještě dluží. Minimálně toho, jakou roli v případě zpackaného registru vozidel a jeho financování hrál Vít Bárta a jeho parta.

Ivan Bednář

Autor: Ivan Bednář | středa 11.7.2012 17:50 | karma článku: 23,75 | přečteno: 2017x
  • Další články autora

Ivan Bednář

Konec finské „finlandizace“

13.5.2022 v 14:21 | Karma: 24,49

Ivan Bednář

Středula na Hrad

1.5.2022 v 10:30 | Karma: 28,18

Ivan Bednář

Ucho se utrhlo. Na Slovensku.

22.4.2022 v 9:36 | Karma: 31,33