Politika: Zákony pro všechny, ale ne pro každého

Tuzemské právo České republiky tvoří právní řád, skládající se ze zákonů a právních předpisů různé právní síly. Právní vědomí je znakem vyspělosti, ale také problémem. O tom tento článek.  

O elektronické gramotnosti a plnění povinností

Při přípravě zákona je třeba zohlednit mnoho aspektů, které na případně změny chování doléhají. Tuzemskému právnímu řádu je nadřazeno mezinárodní právo, a evropské právo, v jehož rytmu změn se pohybuje tuzemské právo. Současně v procesu přípravy zákona probíhají průzkumy sociální a politické sféry, ekonomické a jiných sfér, aby zákon padl na úrodnou půdu a výkon povinností se zbytečně nekomplikoval. Je třeba počítat se sociálními skupinami, které nemohou dostát různým požadavkům pro tělesnou či duševní, nebo sociální zbavenost. V oblasti péče o území, jako jsou povodňové oblasti, oblasti geologicky různorodé, kde hrozí při změně počasí sesuvy, apod. je třeba zvýšit pozornost a vyhodnotit bezpečnostní rizika a všem dostupným způsobem občany upozorňovat .

Servis pro obyvatele odlehlých oblastí

Myslím, že je třeba i předpokládat při zavádění všeobecné elektronizace, že ne každý si může dovolit mít počítač, nebo s ním umí nakládat, takže je třeba vytvořit podmínky, aby lidé mohli bez problémů plnit zákonné požadavky jinou cestou. Mezi zákonné povinnosti občanů nepatří si pořizovat počítače ani mobily, či jiná elektronická zařízení, protože na ně nemají prostředky a ani dovednosti, ale současně by měli mít možnost podat svou žádost, stížnost, odvolání, návrh na rozhodnutí státního orgánu, návrh na žalobu či jiné dokumenty, které jsou obvyklé při styku občana se státním orgánem, jež rozhoduje. Je pravda, že jak státní, tak i komunální orgány mají na svých webových stránkách, pokud je aktualizují ihned po účinnosti zákona, který významně mění několik zákonů, navíc má dvojí účinnost, dostatečné informace o způsobech podávání různých dokumentů, ale ne každému mohou být přístupné, zvláště lidem, kteří bydlí v odlehlých částech naší země, mají svůj věk, nedostatečnost či zbavenost a nemohou se spolehnout na dopravu, pokud potřebují do určitého data osobně vyřídit nějakou nutnou záležitost.A i pro tyto odlehlé oblasti, i když v nich žije nemnoho lidí, je třeba zajišťovat potřebný servis. 

Složitost znění zákonů a nepřehlednost právního řádu neprospívá právnímu vědomí

Samozřejmě, že mnoho lidí, kteří chtějí v procesu podnikání, v zaměstnání, ve výchově a vzdělávání dětí, v péči i starší rodinné příslušníky, o nemovitosti, zkrátka ve svém běžném životě, žít bez problémů se státními a komunálními orgány a přizpůsobují se zákonům. Jsou si vědomi, že pokud nemají řádně zapsané nemovitosti v katastru nemovitostí, či nemají splněny jiné povinnosti zákony vyžadované, mohou platit pokuty či podstupují různé nepříjemnosti, které je mohou na delší dobu ekonomicky ochromit. Jistě, že si nikdo nepředstavuje, že lidé budou sedět vytrvale před počítačem a analyzovat změny, které mnohostranně působí a zasahují různé další předpisy, které je zavazují ke změně chování. Zákony nejsou záležitostí samy o sobě, ale jsou výzvou pro jejich adresáty;je třeba ve dvojí účinnosti vědět, že od dubna do listopadu bude platit taková ustanovení a od listopadu do poloviny následujícího roku onaká ustanovení. A mohou být důležitá právě pro ty, kteří např. vzhledem k majetku, zdraví, zaměstnání, bezpečnosti apod. jsou závislí na zákonných nařízení.                            

Rozhodování, schvalování, povolení

Zákony a příslušné předpisy jsou opatřeny seznamem dotčených orgánů státní správy a samosprávy, které v určité věci rozhodují a bez jejich schválení, rozhodnutí a povolení není možné jednat třeba v takové věci, které se v běžném životě praktikují. To znamená, že občan se musí obracet na celou řadu dotčených orgánů, navštěvovat jejich podatelny, zasílat doporučené dopisy, které jsou nákladné, z odlehlých částí republiky cestovat do míst, kde orgány úřadují a domáhat se svých práv a oprávněných zájmů, zkrátka dostát svým povinnostem podle zákona. V našem systému máme zaveden mnohovrstevný systém povolování a rozhodování či schvalování, což prodlužuje některé nutné procesy, jako například opravu komunikací, které zajišťují nutný přístup k opatřování si potřebných záležitostí či věcí, opravy poruch vodovodu a vedení energií po povětrnostních kalamitách či jiných příčinách. při sesuvech a povodních, zkrátka událostech, které nejsou sice běžné, ale pokud nastanou, ohrožují bezpečnost či běžný život obyvatel nejen měst a venkova, ale i odlehlejších oblastí, v nichž lidé žijí. Nehledě na to, že mohou být odstaveny i tratě a silnice, využívané k cestám do zaměstnání, nemocnic, škol i úřadům, v kterých je třeba něco promptně vyřídit. 

Jistě si každý, kdo je účastný na nejrůznějších povolovacích, rozhodovacích a schvalovacích systémech klade otázku, zda je hospodárný, potřebný, pružný, uspokojivý a není zbytečně složitý, neboť nejen zasahuje nejrůznější sféry života společnosti a státu, ale také občanů, kteří vstupují ve styku se státem prostřednictvím správního řádu a zákonů, které jim ukládají povinnosti, ale také deklarují jejich práva. Myslím, že  je třeba při tvorbě zákonů vždy mít na paměti systém státní správy a samosprávy, v němž se odehrává mnoho procesů vedoucích k povinnostem i rozvoji života naší společnosti, k zásahům na území, potřebnost výstavby, oprav, modernizací apod., jimž musí zákony vyjít svou konstrukcí ustanovení vstříc, aby respektovaly plnění lhůt, běh času. Lidem umožňovaly  je plnit a nikoliv je obcházet či způsobovat nemožností plnění zbytečné škody na majetku a zdraví či brzdily rozvoj v životě naší země a umožňovaly všem občanům, nejen ve městech, ale také v odlehlých částech naší země plynulý životní rytmus ve všedním životě.     

 

Autor: Irena Aghová | středa 30.11.2016 9:35 | karma článku: 26,84 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Irena Aghová

Sírachovec

29.3.2023 v 14:48 | Karma: 10,50

Irena Aghová

O svědomí

19.8.2022 v 10:23 | Karma: 13,07