Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tak tyhle názory jsou odstrašujícím příkladem toho, jak by školství vypadat nemělo.

"básničky, vyjmenovaná slova, tabulku prvků"

Takže to vezmu od konce; tabulka prvků. Jeden z typických příkladů toho, jak školství nevyužívá mnemotechniku. Nevím jak dnes, ale za mých dob jsem se z učebnic chemie nedozvěděl, že "liberál Beryl byl celou neděli obtěžován funícím nedoukem", "Helena líbala na kolena robustního císaře Františka", "běžela Magda caňonem, srážela banány rádiovkou", "byl Alexandr Gagarin individuum tlusté", "co si Gertrudo snědla? Plumbum", a "odporný smrad se technicky pohlcuje" (respektive "Ó, slečno, sejměte též podprsenku").

Stejně tak v zeměpise nám neřekli "šetři se osle" a v matematice "dej ó bože ó velký pamatovat si takový čísel řad".

Jaké i/y se kde píše znám proto, že jsem ta slova už četl tolikrát, že špatný tvar prostě "bije do očí". Vyjmenovaná slova bych už odříkat nedokázal.

Původní účel veršované formy byl ten, že je lépe zapamatovatelná. To má však smysl pouze tehdy, kdy obsah stojí za zapamatování. Nenuťte žákům lyrické nesmysly (jako například "za tím bezem, za tím bezem, / až se zase spolu slezem"), ale když už básně, tak třeba text zhudebněné Pythagorovy věty: "Děl Pythágoras jednou: / dle mých výpočtů /čtverec nad přeponou / rovná se součtu / čtverců nad oběmi / stranami dvěmami; / tohleto pověděl / Pythágoras".

"ještě jsem se nesetkala s takovým způsobem výuky, při kterém vám slovíčka naskáčou sama do hlavy"

Ten způsob je velmi jednoduchý: prostě si vezměte zajímavou knížku a začněte číst. Význam neznámých slov se postupně vymezí z kontextu, když na to slovo narazíte poněkolikáté (i když někdy to může chvíli trvat; vzpomínám si, jak jsem jednou až v poslední čtvrtině knihy pochopil. že "snake" není "šnek" :-). Ostatně dnes je to ještě jednodušší než v dobách papírových knih, stačí kliknout na neznáme slovo a není třeba pracně listovat slovníkem.

0 0
možnosti
Foto

Problematika vzdělávání by neměla záležet na státě, ale na rodičích.

0 1
možnosti
JN

Velká karma - z blogů na téma školství, které jsem zde v posledních dnech měl možnost přečíst, mně tento Váš přijde jako nejlépe a nejvýstižněji napsaný. R^

2 1
možnosti
  • Počet článků 376
  • Celková karma 13,88
  • Průměrná čtenost 1897x
Jsem učitelka, která  i po dlouhé praxi učí ráda. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy