Je Bůh zločinec?

Pavel Rychetský měl prohlásit , že pokud křesťanský Bůh existuje, tak je ten největší zločinec, neboť je všemohoucí a přesto dopustil holokaust. Troufám si tvrdit, že naprosto nemá pravdu.

Rychetským vyjádřená myšlenka není nijak převratná nebo nová, např. židovský učenec David Wolf Silverman na základě holokaustu upřel Bohu všemohoucnost: „Jestliže Bůh má být vůbec poznatelný, potom jeho dobrota musí být slučitelná s existencí zla, a to platí jen tehdy, jestliže Bůh není všemocný." A nepochybuji o tom, že ani Silverman nebyl první a že k podobné myšlence došli myslitelé už dříve, aniž by vůbec samotný holokaust potřebovali. Inspiraci pro to určitě měli. Zla je na světě nadbytek po celou dobu, co ho obýváme.

Holokaust byl jistě strašné zlo a utrpení opravdu mimořádného rozsahu a není proto překvapivé, že fascinuje některé myslitele natolik, že mu dávají zvláštní význam a že argument "Bůh by přece holokaust nedopustil" zní tak trochu pádněji, než tatáž argumentace, kde je namísto holokaustu "jen" smrt blízkého člověka či jakékoliv jiné "obyčejnější" zlo. Ale jestliže něco pádněji zní, rozhodně to neznamená, že to je pádnější. A ono to taky pádnější není.

Zlo a utrpení, které člověka na světě pronásleduje, vzniklo v důsledku hříchu našich předků. Je to důsledek volby, kterou udělali Adam a Eva, často pak také důsledek usilovného lidského snažení. Holokaust uspořádal člověk sám, ze svobodné vůle, kterou mu Bůh dal, se lidé stali masovými vrahy či alibistickými piláty. Nebo taky hrdiny, co se snažili Židy zachraňovat. O tom tu ale psát nechci. Chci říci, že pan Rychetský i další podobně uvažující neuvažují správně, protože křesťanského Boha a křesťanskou víru nechápou a Boha si příliš polidšťují a zasazují ho do světa, kde Bůh a věčný život nejsou.

Člověk, který by mohl zabránit holokaustu a neučinil by tak, by jistě byl strašným zločincem. Ale křesťanský Bůh není človíček jdoucí kolem, nadaný oproti lidem jedinou vlastností a schopností: zastavit holokaust. Je Všemohoucí, Vševědoucí a Všudypřítomný a objímá svět, v němž život smrtí nekončí. Člověk může jen zachránit umírajícího, "Ten který trestá i odměňuje i po smrti" (a především po smrti)  má ale mnohem větší paletu možností. A jak křesťané věří, těm, kteří si to zaslouží, vynahradí veškeré zlo, kterým byli za svého života zkoušeni. To On může. Na rozdíl od nás.

Bůh dal člověku vytouženou možnost svobodně kráčet světem. Což s sebou nese nemalé problémy a utrpení. Část ho přináší samo putování, většinu pak ale zařídíme sobě i bližním my sami, "ex privata industria". Na nás je, abychom toto putování dělali snesitelným, zlo neprodukovali a zlu bránili. A Všemohoucí Bůh na jedné straně odmění dobru věnovanou námahu a padlé oběti a na straně druhé potrestá zneužití svých hřiven a vrahy. To on totiž může, protože odchodem z tohoto světa život nekončí.

Autor: Ignác Pospíšil | úterý 27.10.2009 14:19 | karma článku: 24,81 | přečteno: 2558x
  • Další články autora

Ignác Pospíšil

Pád papeže showmana?

28.8.2018 v 12:14 | Karma: 40,30

Ignác Pospíšil

Proč Alfie Evans musí zemřít

25.4.2018 v 21:32 | Karma: 30,80

Ignác Pospíšil

Lidovecké vystřízlivění

20.7.2017 v 7:10 | Karma: 25,30

Ignác Pospíšil

Lidovecká kouřová clona

25.10.2016 v 20:51 | Karma: 39,98