Vůně páry a čoudu
Setkání století...Z. Huspek
Stejnou akci jsme tady sledovali už loni. Skupina nadšenců a fanoušků páry z různých zemí si zaplatila jízdu parní mašiny s nákladními vagóny na trati Horažďovice - Klatovy - Domažlice (loni to bylo 120 let, co na ní vyjel první vlak, viz článek ), aby si mohli nafotit vlak uhánějící zasněženou krajinou. Jenomže kde bylo - na rozdíl od letoška - konec sněhu loni v únoru! Krajina připomínala spíš pokročilé předjaří. Takže stejnou akci uspořádali letos znovu (loni zaplatili Iron Monument Club Plzeň za jízdu 12 tisíc Euro, letos Českým drahám o osm tisíc víc) a museli zřejmě poplatit i tomu nahoře, poněvadž zatímco v pátek a v pondělí bylo zataženo a padal sníh, o víkendu bylo počasí přímo fotogenické - bílé mráčky na pozadí modré oblohy, sluníčko a hlavně - zasněžené podhůří Šumavy... a tak jsem vzal foťák a vyrazil udělat taky pár snímků (když už nám to jezdilo pod okny). Jsou na www.loucim.cz.
A v okamžiku, kdy jsem natáhl do nosu tu zvláštní směs čoudu a páry, byl jsem zpátky v dětství. Protože tam někde utvářel se můj vztah ke kolejím a mašinám.
Dvoukolejná trať z Františkových Lázní do Aše a Vojtanova vedla pár stovek metrů od našeho domku a když jsme si jako kluci hráli na louce pod tratí na indiány, pozorovali jsme mohutné parní mašiny hodně zblízka. Bylo v těch místech docela stoupání, vlaky jezdily pomalu a když v koncem padesátých let vymyslel nějaký průkopník takzvané těžkotonážní hnutí, měli jsme o zábavu postaráno. Princip hnutí byl sestavit pokud možno co nejdelší vlak pro jednu mašinu a kdo udělal rekord, byl hrdina. Takže z nákladního nádraží v Chebu vyjelo možná padesát ložených vagónů, vlak projel naší stanicí a za poslední výhybkou nastávala etapa pravdy. Když byl strojvedoucí šikovný a pěkně to rozjel, měl vyhráno. V opačném případě odehrálo se nad loukou malé drama. Vlak zpomaloval až k zastavení. Než se tak stalo, snažil se fíra systémem zpomalit a vzápětí zrychlit udržet šňůru vozů v pohybu. Někdy mašina na kolejích přímo poskakovala, z komína se valila oblaka čoudu, všude kolem syčela pára a potom všechno ztichlo, protože fyzické zákony jsou neúprosné v jakémkoliv režimu. Sázky byly dvojího druhu - jestli vyjede nebo ne a za jak dlouho vypraví z Chebu postrk, aby se vlak dal opět do pohybu a uvolnil tak závory, kde se i v tehdejším nepatrném silničním provozu stačila nashromáždit docela solidní fronta aut. Jak bylo čekajícím řidičům i neúspěšnému fírovi si dneska umím živě představit... ale tehdy to bylo veliké dobrodružství.
Dalším zážitkem bylo cestování vlakem. Několikrát do roka jezdili jsme za babičkou do Lhoty u Dobřan. Brzy ráno, za tmy. Cesta na vlak vedla kolem trati a už z dálky jsem viděl světla nádraží, závory, hradlo, kde se pákami přestavovaly výhybky a taky mašiny, které u návěstidel čekaly na odjezd. Odfukování páry, bouchání kompresorů, pach kouře a páry... to všechno předznamenávalo dalekou (pro malého kluka) cestu. Jiskry z komínů mašin doprovázely mě i později, při cestách na internát do Českých Velenic i dalších cestách na dvouletém zeleném vandru... ale to už jsem byl na výplatní pásce Československých státních drah. Poslední páru v takzvané činné službě jsem zažil v devětasedmdesátém v Plzni na seřaďovacím nádraží. Přetlačovala vozy přes svážný pahrbek, než skončila na odstavném kolejišti poblíž lokomotivního depa.
Díval jsem se v sobotu ve Kdyni, jak parní mašina s vagóny za sebou opouští stanici. Výpravčí zvedl plácačku, mašina jako za mých mladých let vyfoukla od předních válců dva ohromné vousy páry, z komína se vyvalil černý kouř, naleštěné ojnice rozpohybovaly červeně natřená loukoťová kola, strojvedoucí zapískal a zamával fotografům a potom zmizel poslední vagón v ohybu trati. A my tam stáli, dívali se na pusté koleje a jenom pozvolna se loudali ke stanici. A jeden člověk s šedivými vlasy poznamenal - teď jsou z toho všichni u vytržení, cvakají foťáky a když jsme s tím jezdili pravidelně, tak každej nadával, jak to smrdí a čoudí... A druhý s šedivými vousy mu odpověděl - jo, a když se člověk chvíli díval z okna, měl oči pln sazí... ale stejně to bylo krásný.
A oba mysleli na svoje mládí.
Zdeněk Huspek
Vánoční přání
Všem blogerům i jejich čtenářům jedno pohlednicové, letos v lednu, kdy i ve střední nadmořské výšce byla zima, pořízené přání.
Zdeněk Huspek
Nedělní výšlap na rozhlednu
Rozhledna na sv. Markétě nad Dlažovem je od nás (z Loučimi) bratru (a sestře taky) necelých 5 kilometrů a poněvadž na kolo není počasí (mokré silnice, teploty kolem nuly),
Zdeněk Huspek
Prosincová procházka lesem aneb dvanáct do tuctu
Máme to u nás (Loučim, www.loucim.cz) do lesa co by kamenem hodil a zbytek došel, což v praxi znamená, že u prvních stromů jste za 10 minut volné chůze do kopce.
Zdeněk Huspek
Hřbitov na hranici
Pán nebo rytíř z Nemanic - tohle okřídlené úsloví zná každý. Kde však leží vesnice Nemanice, o tom už má ponětí jen málo lidí. Napravme to.
Zdeněk Huspek
Říjnové cyklofoto 2 aneb Nýrská přehrada
Ta přehrada pár kilometrů za Nýrskem směrem k Železné Rudě je od doby, kdy jsem začal znovu jezdit na kole (viz fofoblog na mém poněkud zanedbávaném webu) moje srdeční záležitost.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy
Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...
Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla
Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...
- Počet článků 208
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1157x