„Kyberšikana“ – Mějme respekt…

Mladé puberťáky už omrzelo různě šikanovat své spolužáky a jiné žáky, chodící do stejné školy, nyní mají dají zálibu, která je fakt lepší a je to fakt hustý! Šikana učitelů.

Ilustraení foto kyberšikanyzpravy.idnes.cz / poevzato z Google.cz

Nudím se. Učitelka zase vykládá nějakou nezáživnou látku. Vůbec mě to tady nebaví. Učitelku neposlouchám. Přistihuju se, že ji jednoduše ignoruju. Po chvíli sledování, jak se učitelka moří s vysvětlováním nějaký věci z čehosi, co se jen lehce podobá dějepisu a historii v době Československa za proběhu druhé světové války, mi připadá, že i ona sama cítí, že něco není v pořádku. Divím se, že i ona má blbej pocit, že třídu nudí.

Na chvíli nečekaně ze třídy odejde.

Začíná šrumec. Pár znuděných spolužáků se domlouvají, že si z učitelky jednoduše udělaj prdel. A další se připojuje, že to všechno natočí. Bude to fakt prča. Už se nemůžou dočkat chvíle, kdy zas učitelka vejde do třídy a začne to pravý „vzrůšo“.

A je to tady. Učitelka je zpátky a pokračuje v nudném výklady naší situace při druhé světové války. No, moc si ji nevšímám, spíš sleduju, co provádějí mí potrhlí a znudění spolužáci. Prej to bude fakt prdel. To jo teda. Nejsem zrovna příznivce tohohle typu šikany.

Jeden naschvál vyrušuje, tak ho jen učitelka napomene. Druhej do toho jde tvrdějc, a to tím, že jí dá větší a tvrdější naschvály. Nahlas její výklad komentuje. Ne moc šťastným způsobem. I jeho učitelka opomene, ale nepomáhá to. Zároveň další, který se nečekaně přidává, vyrušuje spíš neverbálně. Háže z jednoho konce třídy na druhý různé papírky, a prostě dělá bordel. Shodou náhod se trefí do učitelky. Myslím, že i on uznává, že to trochu přehnal, ale nedává to najevo. Neobtěžuje se omluvit. Dělá jako by nic. On svatoušek. On nic, on muzikant.

Učitelka se na něj přísně podívá a mám pocit, že si myslí, že tímhle pohledem něco spraví. I ona, po několika okamžicích, zjistí, že se mýlí.

Všechno je samozřejmě natáčeno.

Celkem hustě se na spolužáka rozčílí. On dělá jakoby nic. Chvílemi se jejímu hysterickému řevu a nadávání pousměje. To je to pravý vzrůšo. Učitelka je nasraná a my děláme, že jsme úplně klidní. My nevyrušujem. Vše je tajně natáčeno no mobil.

Zdá se, je jisté, že učitelka situaci nezvládá. Vzpomenu si na úlet, kdy dal jakýsi učitel svému žákovi pohlavek, žák se naštval a odešel ze třídy. Jakmile učitel zjistil, že daná situace byla natočená a vyvěšená na YouTube, odešel z funkce a ze školy a po několika dnech spáchal sebevraždu. To by bylo něco, kdyby něco podobného potkalo i nás. Učitelka by ztratila nervy a žákovi by při nejhorším vrazila pár facek. V nejlepším případě by ho vyhodila ze třídy a oznámila by mu, že si promluví s jeho rodiči.

Konec hodiny. Pro učitelku asi jeden z nejlepších způsobů, jak ukončit tuto situaci. Celé třídě sděluje, že doufá, že se tohle příště opakovat nebude. Pokud ano, přistoupí, ať nerada, na tvrdější způsob učení. Netuším, co myslela tím „tvdější způsobe učení“. Netuším, co nás čeká, pokud si pár kluků ze třídy s tímhle otravováním učitelů a šikanování mobilem nedají pokoj. Myslím, že ne. Že si ten pokoj nedají. Asi chtěj, aby to zašlo to většího průseru, že byl tenhle, aby byla ještě větší prdel, než normálně je.

 

Čím to je? Čím to je, že se žáci nudí, nedávají pozor a učitelům to dávají pěkně najevo? Čím to je, že si z učitelů dělají srandu, čekají, kam až můžou se svým chováním a kam až trpělivost učitele může zajít, a všechno si natáčejí na mobily, a pak to vyvěsí na YouTube, kde je těchto typů videí už mrtě? Mají to za potřebí? Co z toho mají? Co mají ze všech těch bouřlivých reakcí, vyvolaných svým chováním?

Prostě se nudí. Učitelé obecně nedokáží, ve většině případech, dát najevo celé třídy svůj respekt. Někteří ano, jakmile vstoupí do třídy, přichází to pravý peklo, kdy si ani sami žáci nedovolí nic, čeho by pak mohli litovat. Někteří takové učitelé jsou, a právě proto je některé žáci nemají příliš v oblibě.

Ale čím to, že jsou i mezi námi tací učitelé, kteří ten přirozený respekt a autoritu nemají, a tím pádem nezvládnou zklidnit čtvrtinu třídy, která nehorázně vyrušuje? Prostě proč tady jsou tací učitelé, kteří na to prostě nemají?

Asi fakt maj pocit vzrušení, že se učitel nasere, v lepším případě jenom naštve, a neudrží svoje chování a chovají se k žákům tak, jak by se neměli. Příkladem je právě onen učitel, který po své vyhrocené situaci s neposlušným žákem, zjistil, že bylo vše natáčeno na mobil na dáno na YouTube, nic neunesl, odešel z funkce a ze školy, ale ke všemu ještě spáchal sebevraždu.

Šikana je prostě ve škole zločin. Ať šikanuje neposlušný žák slabšího nebo nějakého přihlouplého kluka ze školy, nebo ať šikanuje neposlušný žák svého nudícího učitele a další to natáčí na mobil.

Nechci tady kritizovat jen učitele, kteří nejsou schopni třídu zaujmout a vykládat určitou látku volnějším, zábavnějším způsobem, protože si jsem vědom toho, že jsou mezi učiteli i tací, kteří to dokážou. Dokážou třídu zaujmout tak, že nikoho nenapadne, aby si z učitele udělal prdel, ale jsou tu i tací, kteří neslušné chování žáků vezmou s humorem a trochu žáky přechytračí, a žák zjistí, že to nemá cenu.

Ano, je tu problém i na straně žáků. Jednak žáků, kteří mají vyrušování kohokoli, kdekoli a kdykoli prostě v povaze, ale i na straně žáků, kteří nějakým způsobem vyrůstali v ne moc sociálním prostředí, kdy na ně rodiče neustále řvali nebo se o ně prostě nestarali, a jistým způsobem žáci si myslí, že si můžou všechno dovolit.

V chování žáků hraje určitou roli jednak způsob vyučování učitele, povaha člověka a vyrůstání v určitém prostředí. A my to, bohužel, nezměníme. Můžeme dát rodičům najevo, aby si ty svoje ratolesti trochu zklidnili, můžeme žákovi dát najevo, že jeho chování nemá cenu, ale pochybuju, že bude mít nějaký účinek dočasné vyhození ze školy, kdy týden nepustíme žáka do školy a ať se o něj starají rodiče. My s ním nechceme mít nic společného. To není řešení. Jako podobný princip, kdy třída vyrušuje a učitel jí za trest napaří písemku. To taky nemá smysl. Jednak třídu ještě víc naštve, a jednak bude mít větší pocit, že učí debily, který se neučí z hodiny na hodinu…

Mějme proto respekt. Mějme respekt k učiteli, který má na starosti vyučovat ve třídě, kde je třicet lidí, protože i to není jednoduché. Nejlepším způsobem jak to dát žákům najevo, že vyučovat v takovéhle třídě fakt nemá smysl, je ten, že například dvoum žákům dá referát na určité téma a další hodinu si budou moc vyzkoušet, jaké to je učit svoji třídy. Právě tady poznají to „pravý vzrůšo“, kdy třída vyrušuje a nejrůznějšími způsoby šikanuje své učitele. To je právě vono! To je ta pravá prča!

Autor: Petr Hrudka | neděle 22.2.2009 14:33 | karma článku: 13,81 | přečteno: 2507x
  • Další články autora

Petr Hrudka

Letní seznámení na baru

12.7.2014 v 15:30 | Karma: 7,45

Petr Hrudka

Den splněných přání

27.7.2013 v 15:30 | Karma: 9,78