Přirozenost a přirozený zákon
Nejprve bych rád upozornil na to, že pojem přirozenost se dnes používá v mnohem širších významech, než je jeho původní filozoficko – teologický smysl, o němž nyní bude řeč. Jestliže mám nějakým způsobem vysvětlit tento pojem, začnu tím, že křesťanství vidí veškeré jsoucno jako stvořené Bohem. Toto stvoření je tzv. stupňovité. Existuje neživá hmota (hlína, kamení), existují rostliny, existují živočichové. Každá z těchto skupin se nějak „chová“, má nějaký svůj vlastní obvyklý způsob fungování, který odpovídá jejímu bytí. Můžeme říci, že každá z těchto skupin má svou přirozenost. Svůj způsob bytí, tedy přirozenost, mají také jednotlivé druhy uvnitř těchto skupin. Nemusím snad nijak zvlášť dokazovat, že např. motýl „je“ nějak jinak než třeba kočka.
Ve stvoření je nejvýše postaven člověk. Bůh stvořil člověka a svěřil mu správu země. Dá se říci, že všechno, co Bůh stvořil, stvořil kvůli člověku a pro člověka. V souladu s tímto záměrem má člověk způsob bytí, který odpovídá jeho úkolu. Podstatnou věcí, která odlišuje člověka od ostatního stvoření, je jeho schopnost rozumového poznání, které vychází ze smyslového vnímání a možnosti abstrakcí docházet k intelektuálním pojmům (na rozdíl od andělů, kteří mají poznání vlité, což odpovídá zase jejich přirozenosti).
Díky schopnosti rozumového poznání má člověk možnost rozpoznat normy, které mu ukazují cestu ke zdařilému životu – tzv. přirozený zákon. Podle sv. Tomáše Akvinského jde o poznání, jímž je člověk veden k tomu, aby se ve svém jednání choval podle své přirozenosti (tedy podle svého způsobu bytí), ať jde o jednání, které mu náleží podle jeho rodu (tj. pokud je živočich) jako je plodit, jíst apod., nebo podle druhu (tj. pokud je živočich rozumný), jako je např. usuzovat. Toto poznání se děje tzv. všeobecně praktickým rozumem, který je zaměřen na poznávání obecně platných norem, na rozdíl od konkrétně praktického rozumu, kterým hodnotíme, jak jednat v aktuální situaci. Konkrétně praktický rozum je vlastně svědomí.
Je to docela složitá, ale logická, filozofie, kterou si však křesťané nevymysleli, ale převzali ji z řeckého antického světa. Jejími autory jsou známí filozofové Sokrates, Platón a Aristoteles. Na jejich dílo navázali především sv. Augustin a sv. Tomáš Akvinský. Podle názoru křesťanských filozofů a teologů neudělali tito antičtí myslitelé nic jiného, než že objevili zákonitosti vložené Bohem do světa. Svatý Pavel píše, že lidé budou souzeni podle zákona, který mají vložen ve svých srdcích (Řím 2, 14 – 15).
Pro úplnost je ještě nutné zmínit se o tom, že hříchem prvních lidí byla lidská přirozenost porušena (nikoliv však úplně zničena). Proto poznávání přirozeného zákona je postupné a ne bez obtíží. Přirozenost a přirozený zákon si nevytvořilo samo stvoření, ale Bůh. Přirozenost věcí samých závisí na Bohu. Od něho rovněž pochází zákon mravnosti. Příležitost lépe tento zákon poznat máme díky biblickému Zjevení.
I když se to dnes snad nezdá, přirozený zákon má zásadní dopad na život lidské společnosti. Bez tohoto zákona by např. nebylo možné odsoudit válečné zločince v Norimberku. Také v současnosti nám může být vodítkem při základním rozlišování toho, co nám prospívá nebo škodí.
Pavel Hruban
Hráli jsme vám a vy jste netancovali
"Hráli jsme vám a vy jste netancovali, naříkali jsme a vy jste nelomili rukama." Takto charakterizuje Kristus chování svých posluchačů. Nechováme se stejně? Jeho slova jsou varováním i pro nás.
Pavel Hruban
Bible
Slovo bible je řeckého původu a přeložené do češtiny znamená knihy. Jedná se o knihy, které obsahují základní principy židovského a křesťanského náboženství.
Pavel Hruban
O Církvi
Církev je dnes téměř výhradně vnímána jako sociologický jev. Tento pohled je pohledem zbaveným víry. To, co na Církvi mate nejvíce, je její božský a zároveň lidský rozměr, jenž může budit pohoršení jako vše lidské.
Pavel Hruban
O víře
Víra je něčím, co se v současné době nezdá příliš důležité. Dnes dáváme přednost jistotě, kterou získáváme ověřením si reality.
Pavel Hruban
Silná slova papeže Františka o církvi
V dnešní době vnímáme církev jako běžnou sociální veličinu, instituci jako každou jinou. Církev ale není běžná instituce ať se nám to líbí nebo ne. Svědčí o tom nedávná slova současného papeže.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 668x