Sklářská mozaika

5.12.2007 jsem publikoval v Jabloneckém deníku následující varování: Žiji ve sklářském kraji a obdivuji mj. jistou pokoru, moudrost, smysl pro proporce a trpělivost sklářů, tvořících mozaiky. Na počátku bývá, kromě záměru investora, myšlenka a nápad. Doba od nápadu ke konečné podobě bývá zpravidla vyplněna množstvím ekonomických, technických i uměleckých zákonitostí, které nelze obejít, zpřeházet nebo pominout, aniž by výsledek byl katastrofální.

Na tvorbě opravdu rozsáhlé mozaiky se podílí tým lidí, a na jejich profesionalitě záleží, do jaké míry se záměry, myšlenky a nápady budou krýt v konečném výsledku se skutečností. Profesionálové totiž vědí, že maximálních výsledků, nelze dosáhnout řečmi nebo sliby, ale jen a jen znalostmi, zaváděním a využíváním nejmodernějších technologií a postupů, poctivou přípravou všech operací a komponentů ze kterých se mozaika skládá. Svoji roli hraje i nezbytná míra pokory před dlouhou historií zušlechťování skla. Velice dobře si uvědomují to, čeho si jen málokterý laik všimne, totiž, že nejen ony umně poskládané dílky, dohromady tvořící překrásné obrazce, ale i volba správného podkladu a tmelu (to, co není vidět) vedou ke kýženému  úspěchu. Vědí, že když dílek odpadne, ztrácí na ceně celek, bez ohledu na sebelepší původní záměry, myšlenky a nápady. On totiž i ten nejmenší dílek dokonalé mozaiky má svůj smysl pouze na správném místě, ve správném tvaru i barvě. Opravdový profesionál proto již v prvopočátku všechny komponenty přizpůsobuje k obrazu mozaiky a nikdy ne naopak. Z praxe ví, že chyby a změny v průběhu tmelení mozaiky, pokud se nejedná o bezvýznamnou volnou bezkoncepční fantazii, se v konečném výsledku vymstí v ceně, jak umělecké tak tržní. Cena výsledného produktu je přece přímo úměrná profesionalitě jeho tvůrců.

Někdy se bavím absurdní představou rádoby odborníků, kteří pro investora, majitele dostihových stájí měli vytvořit dokonalou mozaiku představující pádící koně. Vytvořili však paskvil, vzdáleně připomínající stádo ležících volů a tvrdošíjně tvrdili, že to jsou krásní ztepilí koně v trysku. Absurdita je v tom, že naštěstí všichni víme jak kůň vypadá, a ten kdo to neví, by se jistě do tvorby takové mozaiky nepustil.

Tehdy jsem se moc a moc mýlil. Majitelé největšího výrobce skla a bižuterie na Jablonecku, podle jejich slov, na světě, Jablonex group a.s. se do jedné takové obrovské mozaiky pustili s výsledkem víc nežli tristním.

Autor: Zdeněk Hromas | středa 4.11.2009 11:23 | karma článku: 7,78 | přečteno: 812x
  • Další články autora

Zdeněk Hromas

25 let svobody a demokracie?

14.11.2014 v 15:30 | Karma: 7,96

Zdeněk Hromas

Do stejné řeky?

24.11.2012 v 20:37 | Karma: 14,96

Zdeněk Hromas

ŠTĚSTÍ, LÁSKA, ČOKOLÁDA

2.10.2012 v 18:28 | Karma: 21,61