Closencard pro Prahu

Opencard může během pár týdnů přestat fungovat, pokud Praha nepřistoupí na gangsterské podmínky firmy, která k Opencard v rozporu se vší logikou ovládá všechna práva.

Takže nastává dilema. Jedeme do propasti, všichni víme, že každý další krok stávajícím směrem je jedině pouštění žilou veřejným rozpočtům s nulovým dlouhodobým přínosem, a uvažujeme, jestli přestat. Plány, zda-li nepomůže přivedení soukromých investorů do stávající šílenosti, nejsou přitom ničím jiným, než jak stávající zlodějinu udělat mediálně přijatelnější.

Tedy drazí Pražané, kdybych do toho směl mluvit, navrhoval bych řešení, které zní možná příliš radikálně, ale jsem přesvědčený o tom, že by šlo o řešení nejefektivnější a v konečném součtu současně nejlevnější. Pokračovat ve stávající zlodějině je nejhloupější, co by vedení magistrátu mohlo udělat.

Vypovězme smlouvy všem banditům, kteří ovládají Opencard. Teď hned, definitivně. Opencard přestane fungovat. Je to smutné, ale Prahu ani nás, Pražany, to nepoloží.

Opencard se mi jako nápad moc líbila. V okamžiku, kdy ji začali zavádět do provozu jsem začal nevěřícně kroutit hlavou nad tím, jaký je to zmetek, a od doby, kdy mě revizoři zkasírovali, ačkoli jsem měl Opencard zaplacenou, jsem ji odložil, žít bez Opencard se dá.

Akutním řešením, které vůbec není tak šílené, jak někomu bude znít, je na dobu nalezení jiného řešení ponechat pražskou hromadnou dopravu bezplatně. Já vím, že se najde spousta lidí, co mi vypočtou, co to způsobí za propad v příjmech, ale stejně jsem přesvědčený  tom, že je to řešení nejlevnější. Mimojiné proto, že nás zbaví tunelu zvaného Opencard, který pustí pražskému rozpočtu žilou víc, než o kolik příjdeme na prodeji lístků. Protože v tunel minulá vedení DP a Magistrátu proměnila nejen Opencard, ale i SMS jízdenky a stávající papírové lístky. Odstřihl bych to všechno, náprava těhle lumpáren je těžší a bolavější, než začít od začátku. 

Tu bezplatnost MHD bych ponechal jako řekněme zkušební provoz na dobu několika měsíců, třeba půl roku, klidně bych si troufl na období jednoho roku. Opět říkám, že si uvědomuju, že by to něco stálo na propadu příjmů, ale Praha vyhazuje tolik daleko větších částek za naprosté voloviny, že tohle by za to stálo.

Navíc nemá smysl ohlížet se do minulosti, co to už stálo. Stálo to absurdní peníze a nikdo s tím už nic nenadělá. Debata je jen o tom, co to bude stát do budoucna. A tady obávám se, jednoznačně vychází, že nejdražší řešení je pokračování ve stávajících penězovodech na veřejné peníze na účty firem v offshoru.

Oněch několik měsíců by nám bohatě stačilo na natištění papírových kuponů, které by nám daly další čas. Samozřejmě je to zdánlivě krok zpět a není to definitivní řešení. Bylo by to dočasné nouzové opatření než bude fungovat řešení definitivní.

Zatímco bychom jezdili na papírové kupony, mohli bychom totiž analyzovat, co ta bezplatná MHD s pohybem lidí a provozem aut po Praze udělala. Já si totiž myslím, že bychom možná mohli být velice překvapeni. Ale nechci tu hlásat žádné nové vize, opravdu považuju za mimořádně přínosné to prostě zkusit a mít v ruce tvrdá data, statistickou analýzu zakládající se na zkušenosti.

Po zpracování této analýzy bychom totiž bez jakéhokoli stresu mohli buď bezplatnou MHD ponechat, pokud bychom zjistili, že to opatření ve finále přineslo úspory na jiných místech (o čemž jsem na základě zkušeností třeba z Pobaltí zatím přesvědčený), nebo bychom mohli vyhlásit nové výběrové řízení na vybudování zcela nové elektronické karty, kterou by ovšem Praha měla dělat s někým, kdo to umí (třeba banky) a pohlídat, aby se u toho nekradlo tak, jako se ve vedení Magistrátu a v DP Prahy kradlo a díky absurdním a do nebe volajícím smlouvám krade dodnes.

A jestli se toho neujme nikdo jiný, asi se pustím do pražské politiky s cílem udělat to vlastnoručně.

Autor: Tomáš Houška | úterý 3.6.2014 14:10 | karma článku: 36,55 | přečteno: 3607x
  • Další články autora

Tomáš Houška

Já chci taky přidat!

31.10.2018 v 9:40 | Karma: 42,94

Tomáš Houška

Opravte ty voliče!

30.1.2018 v 9:35 | Karma: 47,34