- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Student už nebude studentem, nýbrž klientem. I toto byla odpověď na mou otázku. Jakým způsobem bude škola s penězi nakládat? Zvýší se tím kvalita studia nebo jen kvantita studentů? Pokud bude student vysokou školu splácet během denního studia, kde si k penězům přijde? Na brigádě, ze které si platí nájem v lepším případě koleje a stravu? A nebo začne splácet po ukončení studia, když je čas na shánění si vlastního bydlení a zakládání rodiny? A co dálkaři? A tam, kde absolvent nedosáhne dostatečných příjmů, to zaplatí stát, ale co kdyby se dalo zneužít a zase ten stát.
Se zájmem sleduji samotné vyjednávání o školném. Za zmínku rozhodně stojí nedávné vysílání pořadu Hyde park na ČT24. Vyjednavač pro školství, vědu a výzkum za TOP09 na většinu podstatných věcí odpovídal jen "nevím, to jsme neřešili" a evidentně ani nevěděl, která bije. Nejlepší byl závěr, zda nebude ministrem školství a odpověď "no, bavilo by mě to" vypovídá o všem. Toto je jeden z lidí, kteří řeší budoucnost našeho národa…
Pokud se ze státního školství stane byznys, bude úroveň jednoznačně klesat. V ČR jsou úplně jiné podmínky než v některých zemích, kde je školné zavedené a to počínaje příjmy až po systém vzdělávání. Již dnes nabídka převažuje poptávku a pokud se člověk rozhodne studovat, stačí se přihlásit na jednu z nespočtu soukromých VŠ a pokud finanční zázemí dovolí, není problém ji vystudovat. Řada škol si tak kvůli školnému udržuje i studenty, kteří by se buď na státní školu vůbec nedostali, nebo by třeba neprošli ani do druhého semestru. Potom je zapotřebí přísnější akreditace, jelikož tak dochází k degradaci vysokoškolských titulů. A má obava je, že se zavedením školného, bude tento trend i na státních školách.
Zaznívá, že studenti sami budou mít možnost vedle posuzování kvality i možnost ovlivnit výuku, když už si ji zaplatili. Zpravidla nejlépe hodnocení jsou kantoři, u kterých zkouška nebyla problematická a negativně hodnoceni jsou ti, kteří dávají důraz na vědomosti. Ostatně vzpomeňme si, jak my sami jsme nadávali(áme) na kantora, co nás vyhodil ze zkoušky, přitom se stačilo jen o něco víc naučit. Podívejme se na některá diskusní fóra VŠ, že „kantor ideál“ by byl ten, co by se studenty kouřil v parku trávu, popíjel Redbully a zkoušky rozdal na počkání. Těch ostatních by bylo pochopitelně nejlepší se zbavit.
Zkvalitnit výuku penězi rozhodně nelze, že by prostředky měli jít na pomůcky nikdo garantovat nebude a ovlivnit tak výuku například matematiky, ekonomie, práva apod., to jsou „pomůcky“ jen morálně zdůvodňující alibistický blábol.
Školné samozřejmě znevýhodňuje i sociálně slabší skupiny studentů. Odůvodňuje se i tím, že znamená motivaci pro ty, kteří si svá studia prodlužují. Představte si, že máte nadané děti a měli byste si kvůli finanční situaci a školnému hodit korunou, kdo bude studovat, zatímco některým finančně zajištěným může být jedno, zda studují 5, 6 nebo 7 let. Že by si měli jít vydělávat na brigády, ano, ale to stejně většina dávno dělá a výdělek sotva postačí na pokrytí nákladů za ubytování, dopravu, skripta a stravu. Pokud si má tedy každý svého studia vážit, jako jeden z argumentů, tak ať hradí škole např. výrazný poplatek třeba za opakování ročníku, škole to finančně pomůže, udrží se kvalita studia a rozhodně se neznevýhodní ti, kteří na tu školu mají, jen si ji bohužel nebudou moci dovolit.
Další články autora |
Masarykovo nám., Pečky, okres Kolín
4 300 000 Kč