Kvalitní škola reklamy nepotřebuje

Tak jako každý rok touto dobou zaplavily republiku reklamy (včetně rozhlasových) na zaručeně„kvalitní“vzdělání na některé z„prestižních“soukromých vysokých škol. Nabízí se celá řada„perspektivních“oborů, ze kterých je věru široké„uplatnění“.

Ostatně všude dominují zkratky titulů, které jsou jediným lákadlem, namísto nabízeného vzdělání. Pracovní trh v dnešní době vysokoškolské vzdělání do značné míry vyžaduje. Proč jít cestou trnitou a trápit se na nějaké obtížnější škole, když titul je stejný..? Stačí si odchodit zkoušky, nejlépe v jeden den a…všechny za 1, nebo A (což není nic ojedinělého) a vykrmit majitele škol školným. A to vše navzdory tomu, že absolvent pořádně nic neumí.

Proč studenta vyhodit, když platí? Bohužel se však zprůchodňují také státní školy s ohledem na jejich financování. Svědčí o tom i neustálé ústupky a obory, které školy vytváří. K čemu pak bude zástup pologramotných vzdělanců, nebo to je úmysl…? Ostatně nabídka škol daleko převýšila poptávku.

Dříve mohli studovat pouze ti, kteří prokázali schopnost získávat informace, analyzovat a vytvářet logický úsudek. Oproti tomu: „Chceš vystudovat dnes? Školu si už najdeš, nebo si škola najde tebe!“ Koneckonců i na základě zmiňovaných reklam se instituce o studenty doslova přetahují. Možným řešením situace je, aby do financování státních vysokých škol bylo započteno i uplatnění absolventů a soukromé VŠ byly financovány pouze z vlastních zdrojů.

Naštěstí v řadě podniků se při výběrovém řízení hodnotí, zda uchazeč je absolventem státní, či soukromé vysoké školy. Se soukromou pak životopis končí v koši, protože titul je vedený pouze na papíře a nikoliv v hlavě. Ale jsme si úplně jisti, že se státní školy do jisté míry „trendům“ soukromých nepřibližují?

Na závěr jedna vzpomínka. Češi v minulosti spolupracovali na zahraničních projektech, elektrárnami počínaje, přes cukrovary, až např. po strojírenství a těžbu ropy. Dnes i kvůli rozkradení podniků v devadesátých letech mezeru na trhu zaplnily zahraniční podniky, a ani školství (nejen v těchto oborech) nenahrává k výchově skutečných expertů.

Ing. Vladimír Hönig, Ph.D.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vladimír Hönig | úterý 19.6.2012 19:50 | karma článku: 10,61 | přečteno: 743x