Prodej nemovitosti vázne. Co dělat?

Článek analyzuje nejčastější příčiny v případě, že nemovitost, kterou prodáváte nemůžete na trhu uplatnit.a nabízí řešení jak prodeji pomoci.

Prodáváte nemovitost již delší čas a stále nemáte kupce? Pak je možná čas popřemýšlet o příčinách a pokusit se najít řešení, které vám pomůže dosáhnout cíle. A pokud se chystáte nemovitost prodat, tak neopakujte chyby svých mnohých předchůdců! Přece jen, počet nemovitostí na prodej v posledním půlroce velmi narostl a tak každá maličkost může mít negativní efekt na výsledek.

1.   Nadsazená cena. Toto je velmi častá chyba, kterou si však mnozí vlastníci z různých emocionálních i praktických důvodů nenechají vysvětlit.

Řešení: Abyste získali jistotu, nechte si udělat analýzu cen srovnatelných nemovitostí v okolí. Zeptejte se expertů. Protože každá nemovitost je svým způsobem unikátní, věnujte stanovení ceny velkou pozornost. Zvláště při změně trendu na trhu. Berte s rezervou makléře, který vám slíbí prodat nemovitost za nejvyšší cenu jen, aby s vámi uzavřel smlouvu, pokud to nemůže obhájit fakty. 

2.   Špatná lokalita. S nepopulární lokalitou toho moc nezmůžete. Pokud máte postavený nový dům, nemůžete často počítat s tím, že by vám peníze za prodej mohly pokrýt náklady na postavení.  Nezměnilo se v okolí něco? Nezkrachoval velký zaměstnavatel? Nepovede v sousedství velká křižovatka, či se stavět továrna s negativním vlivem na životní prostředí? To vše má na atraktivitu lokality v očích potenciálních zájemců velký vliv.

Řešení: Zkuste snížit cenu. Lze změnit i vnímání k lokalitě, ale to je většinou nákladnější záležitost, která se vzhledem k ceně většiny nemovitostí nevyplatí.

3.   Horší stav nemovitosti. Lidé, zvláště v podzimních a zimních měsících hledají nemovitost, která je připravená k nastěhování, nebo určená pouze k malým opravám. Z větších oprav mají strach, protože ne každý rekonstrukcím rozumí a nepozná skutečný rozsah poškození a nutných oprav.

Řešení: Identifikujte rozsah poškození a vyčíslete náklady na rekonstrukci. Mějte takové prohlášení připravené pro zájemce.Opravte, vymalujte, zakryjte maximum poškození a problémů. Často stačí drobná a nenákladná oprava. Snižte cenu. Nebo počkejte na jaro.

4.   Propagace je na nízké úrovni. V době kdy trh hledá směr a je mnoho nemovitostí na prodej, jsou reklama a agresivní marketing nemovitosti velmi důležitými nástroji.

Řešení:Musíte více  inzerovat. Na internetu, v tisku, v inzertních novinách. Plachty, letáčky, oznamy na nástěnky v obchodech. Řekněte svým známým, že prodáváte. Udělejte nové, pěkné fotky. A co texty? Zdůrazňují hlavní výhody? Vaše nemovitost musí být prostě všude. Hlavně prvních 5-8 týdnů.

5.   Špatný výběr realitky nebo způsobu prodeje. Váš makléř neplní sliby, nestíhá kvůli mnoha zakázkám, nebo už v realitce nepracuje? Nebo prodáváte samostatně, děláte chyby, nestíháte se prodeji věnovat?

Řešení: vyměňte realitku pokud to jde. „Otravujte“ svého makléře. Ať vám posílá častěji zprávu o prodeji, ptejte se ho co dělá. Stěžujte si na něj. Začněte se prodeji více věnovat. Jak postupovat se dozvíte zdarma v e-průvodci na http://www.vlastnici.cz

6.   Vaše konfliktní povaha. Jakým způsobem jednáte s potenciálními zájemci? Jste neomylní a věříte,   že porazíte trh? Jste schopni kompromisu? Nebo berete prodej jako souboj kdo s koho?Měníte již jednou dohodnuté podmínky? Souboj se zákazníkem nejde vyhrát. Řídíte se radami vašeho makléře? Nasloucháte zájemcům?

Řešení: Zkuste změnit váš přístup a poslouchejte rady svého makléře pokud ho máte. Vždyť jste si ho sami vybrali. Přečtěte si něco o taktice vyjednávání na http://www.vlastnici.cz

7.   Pokles aktivity na trhu. Je málo kupujících?

Řešení: Musíte přizpůsobit cenu. Snižte ji nebo stáhněte nemovitost z trhu a vyčkejte na lepší časy. Važte si každého klienta, nabídněte ústupky při rychlém jednání. Můžete nemovitost zkusit pronajmout nebo popřemýšlejte o změně využití nemovitosti. Rovněž se můžete pokusit zatraktivnit lokalitu v očích zájemců.

8.   Nepořádek, zápach, hluk uvnitř nebo vně nemovitosti.

Řešení:  V nemovitosti udržujte pořádek a příjemnou, neagresivní vůni. Na problémy v okolí jsou tu státní orgány jako je policie, hygiena, soud. Hlavně problémy řešte. Nechte si napsat dobrozdání, že problémy někdo řeší a že budou do nějaké doby vyřešené. Nebo, že je vše v pořádku podle norem a zákonů.

9.   Problémy s prohlídkami. Je těžké se s vámi domluvit na prohlídce? Neberete telefony, máte málo času? Klienti chodí na prohlídky, když je celá vaše rodina přítomna?

Řešení: Buďte maximálně flexibilní. Nechte makléři nebo sousedovi klíče od nemovitosti. Odpovězte každý telefonát. Nechte klienty pokud možno osamoceně a v klidu prohlížet, rozvažovat, objevovat.

10.  Máte málo znalostí a zkušeností s prodejem nemovitosti.

Řešení: najměte si profesionála a nebo pokud chcete ušetřit, prodávejte sami. Na http://www.vlastnici.cz se dozvíte vše potřebné.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zlý Kojot | pondělí 20.4.2009 16:05 | karma článku: 9,48 | přečteno: 1350x