- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Abych přiblížil svůj odpor k rozborům básní. Na střední škole jsem byl předvolán k tabuli a měl jsem rozebrat jakousi báseň jakéhosi socialistického realisty, či tímto směrem zaměřeného básníka. Naštěstí jsem si báseň před tím doma přečetl (což jsem nedělal moc často), takže jsem si o jejím obsahu udělal celkem rychle jasno: byl to takový blábol, že jako jediný možný důvod, proč báseň vznikla, mi vyšlo toto: básník potřeboval rychlé prachy na útratu v hostinci. No a tento svůj závěr jsem sdělil vyučujícímu češtináři. Jistě si umíte představit, jaký obličej si češtinář nasadil. Abych to zkrátil - dostal jsem za to kuli.
A když už jsem se takto v rozborech básní rozjel, troufám si po mnoha letech na další rozbor. Zopakujme si nejprve celou báseň:
Ale my v Čechách máme rádi přírodu.
My chceme
Máme obrovský program na vodu.
My chceme zasadit deset milionů listnáčů.
Kůrovec nám žere lesy.
My chceme znovu motýle.
A ty včely mají rádi tu řepku.
Můžou si kecat novináři, co chtějí.
Mají. Je to pravda.
Jsem byl v Lysé nad Labem na výstavě.
Poslechne-li si něco takového neznalý čtenář, nemá šanci pochopit vůbec nic a naprosto se ztratí. Naštěstí máme klíč od samotného básníka k rozklíčování smyslu celé básně. Ten najdeme v tomto článku: "Na motýle jsem přišel, protože jsem viděl video s Brabcem (ministr životního prostředí Richard Brabec – pozn. red.), jak vypouští do přírody motýly." Tato myšlenka byla natolik důležitá, že během rozhovoru s novinářem musel Brabcovi zavolat, aby Brabec potvrdil správnost a důležitost citovaného verše.
Z toho plyne, že básníkovi postačuje, pokud mu něco přelétne přes nos, a hned má potřebu to zveřejnit. Souvislosti nejsou nikterak podstatné, důležité je propojení vzpomínky z mládí a okamžitá ventilace této vzpomínky. Nějak mi to připomíná jistou vlastnost starších lidí, kteří si detailně vzpomínají na události z mládí, ale netuší, co měli dnes k obědu. Nebo podobnou vlastnost - nedokáže udržet myšlenku, nebo nedokáže opustit myšlenku. Báseň obsahuje takové myšlenkové skoky, že zde jasně platí první varianta s myšlenkami.
Po podání vysvětlení je zřejmé, že básník se soustředí jen na to, co mu zrovna přelítne přes nos bez ohledu na jakoukoliv souvislost a dlouhodobější koncept. Nic takového však od básníka ani neočekáváme, protože básníkovi přece stačí, když získá momentální popularitu, aby měl na zaplacení aktuální útraty v hospodě. Pokud má básník potřebný talent, dokáže chlastat i dlouhá léta, aniž by ho hostinský pro dluhy vyrazil.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!