Rezervace očkování - paskvil potvrzen

V dřívějším článku jsem psal o svém dojmu, že rezervační systém byl při svém spuštění zbastlený proto, že byl zadán na poslední chvíli. Souběžně s článkem jsem poslal dotaz i úřadu a hle, trefil jsem se přesně.

Předchozí článek najdete zde. Dotazy poslané jsem zdůvodnil v podstatě stejně, jak píšu ve svém článku. Zdůvodnění jsem psal proto, aby úředník jasně věděl, co mě zajímá. Dnes mi došly odpovědi z úřadu, které potvrdily mé podezření.

Otázka: Kdy dostal zpracovatel finální zadání k vytvoření rezervačního systému pro očkování proti covid-19?
Odpověď: Zadání k vytvoření centrálního rezervačního systému pro očkování bylo Ministerstvem zdravotnictví vypracováno 23.12.2020.

Systém byl spuštěn 20.1.2021. Tedy necelý měsíc od vypracování zadání. Teď musím slovíčkařit, protože jsem nedostal přesnou odpověď na svou otázku. Vypracování pro mě znamená, že zadavatel má hotovo, ale ještě z toho neplyne, že tentýž den zadání přebírá zpracovatel a začíná na díle makat. 23. prosinec pro mě znamená, že do konce roku se už nic podstatného neudělá. Tedy mám za reálné, že zhotovitel měl zadání v ruce a začal na díle makat spíše až po Novém roce, než mezi svátky. V privátním sektoru lze s něčím začít dříve na základě příslibu, že zakázka bude, ale v případě státu bych nic takového neriskoval a čekal opravdu až na finální předání zadání.

Otázka: Jakým způsobem probíhalo testování aplikace před nasazením do ostrého provozu?
Odpověď: Testování systému proběhlo standartními metodami, proběhly aplikační, bezpečnostní i penetrační testy.

Nechť se na mě úředníci nezlobí, ale tomuto věřit nemohu. Řádné testování obnáší tento cyklus: dílo se nasadí na test, tester testuje a pokud najde chyby, reportuje je zhotoviteli, ten chyby opraví, nasadí je do testu a kolečko jede znovu. To se opakuje tak dlouho, než je zadavatel s dílem spokojen. Byť se jedná fakticky o "drobné" dílo, v takovém čase není možné to stihnout. Na systému bylo také po jeho vystavení veřejnosti jasně vidět, že se odfláklo jak dílo, tak i testy.

Otázka: Jaký je rozpočet na vytvoření díla?
Odpověď: Rozpočet je do 2 mil Kč.

S ohledem na výše popsané okolnosti bych takovou zakázku rovnou odmítl. Pokud bych ji přece jen vzal, pak mi částka při těchto podmínkách přijde přiměřená. Pokud by však bylo zadání dodané včas (připomínám, že o nutnosti očkování se vědělo už na jaře, tedy dejme tomu, že v září mohlo být zadání promyšlené a zhotovené naprosto v pohodě), viděl bych to letmým odhadem tak na polovinu uvedené částky. Samozřejmě se vším všudy, tedy nejen za zhotovení a otestování díla (tam jsme s částkou o dost níže), ale včetně nezbytných administrativních činností s tím spojených. Zde uvažuji jak viditelnou část rezervačního systému, tak i odhad toho, co všechno je třeba udělat na pozadí. Zároveň odhad tvořím z toho, co všechno systém (ne)uměl po nasazení pro veřejnost. Zkušený ajťák umí odhadnout i skryté funkce, pokud má představu, co všechno by měl systém umět a k tomu poznat, zda to systém opravdu umí (příklad je v otázce níže).

Otázka: Jaký je rozpočet na provoz díla?
Odpověď: Podpora provozu díla je specifikována v rámci uzavřené smlouvy. Nad rámec této smlouvy se na provozu interně podílí i ÚZIS ČR a AČR.

Toto se komentuje velmi obtížně. Jestliže u předchozí otázky nelze vidět nějaký tunýlek nebo vážnější vady při hospodaření s veřejnými prostředky, zde bych si již troufal tipnout, že tu něco může smrdět.

Otázka: Spolupracuje portál s údaji ze zdravotních pojišťoven, případně s nějakým jiným centrálním registrem pro ověření platnosti čísel pojištěnce? Sem patří i ověření, že daný člověk je stále veden jako živý.
Odpověď: V současné době probíhá ověřování vůči Národnímu registru poskytovatelů zdravotních služeb (NRPZS) při registraci zdravotníků, validace vůči základním registrům probíhá prostřednictvím Informačního systému infekčních nemocí (ISIN).

Z odpovědi nepoznám, zda uvedená ověřování byla implementovaná už na začátku. Z popisů veřejných "testerů" mám za to, že pokud byla, pak nefungovala. Z čeho poznám, že toto nefungovalo? Systém si neuměl poradit s rodnými čísly vytvořenými podle starého systému a registrace se podařila i mladému člověku. Pokud tyto funkcionality byly součástí zadání a nejsou odloženy do servisních prací, pak bych zvýšil odhad ceny pracnosti a souhlasím s těmi dvěma miliony. Ovšem za předpokladu, že by bylo zadání předáno s dostatečným předstihem, ne takto pozdě.

Nemohu si pomoct, ale správa tohoto státu je více než tragická.

Autor: Zbyšek Hlinka | pátek 5.2.2021 17:19 | karma článku: 24,46 | přečteno: 821x
  • Další články autora

Zbyšek Hlinka

Pochod hrdosti plešounů

17.8.2023 v 21:38 | Karma: 19,69