Služební zákon - zabetonování politické moci

Služební zákon vzniká v době, kdy více než jindy, mediálně funguje heslo "pryč s politiky". Ve skutečnosti však vyřeší dvě politické objednávky. Dostane do vlády Dndreje Babiše s negativním lustračním osvědčením a zabetonuje trvalý politický vliv současné vládnoucí garnitury.

Neplatí rovnítko: Služební zákon = poptávka Andreje Babiše

Politická objednávka č. 1: ačkoliv je mediálně velice dominantně Služební zákon spojován s kauzou lustračního zákona a budoucím ministrem Andrejem Babišem, ve skutečnosti tomu tak není. To můžeme celé současné vládní koalici věřit. Andrej Babiš bude ve vládě ministrem financí relativně krátkou dobu. I přes zcela jasný střet zájmů, jistě napáchá méně škod, než kdokoliv z řad Sociální demokracie. Bude stačit počínání budoucího ministra Jana Mládka na Ministerstvu průmyslu a obchodu.

Kauza Andreje Babiše je jen a pouze šikovná kouřová clona pro politickou objednávku č. 2: zabetonování trvalého politického vlivu.

Služební zákon zajistí trvalý politický vliv současné vlády

Služební zákon zajistí současné vládě trvalý politický vliv v celé veřejné správě, na všech ministerstev, na všech úřadech...........Pod heslem „nezávislá státní správa je všelék“ dojde k zabetonování politického vlivu nejen klasickým politickým stranám jakými jsou ČSSD a KDU-ČSL, ale také vlivovým skupinám jako je ANO. Vliv na státní správu nebude „pouze“ po dobu vládnutí, ale bude na věčné časy.

O kvalitě státní správy již nebudou rozhodovat volení politici, ale vysoce postavení nevolení státní úředníci – tajemníci, odborní náměstci atd. Je úplně jedno, jak budou v zákoně nazváni. „Nezávislí“ vysocí úředníci budou rozhodovat o kvalitě celé státní správy. Budou neodvolatelní, nebudou se nikomu zodpovídat.

Neodvolatelnost = neodolatelnost

Předat moc nad státní správou, neodvolatelným vysokým úředníkům je riziko, které si nesmíme v současné době dovolit. V době kdy je narušena demokracie založená na standardních politických stranách, v době kdy se pod heslem „pryč s politiky“ dostává státní správa do „soukromých“ rukou, je Služební zákon hazardem, který může vést k daleko větší destrukci, než sebehorší politická politika. Neodvolatelnost ve státní správě bude vést k neodolatelnosti k získání daleko větších pravomocí úředníků než je tomu nyní. Důsledkem bude daleko větší byrokracie a nepostradatelnost všech úředníků, které povede k úřednické šikaně.

Jak zajistit kvalitní státní správu?

Kvalitní státní správu určitě nezajistí přijetí sebelepšího Služebního zákona. Přijetím Služebního zákona nedojde k náhlému obratu myšlení státních úředníků jako mávnutím kouzelného proutku, nezačnou najednou pracovat jinak a lépe. Kvalitní státní správu mohou zajistit jen a pouze kvalitní, odborně zdatní, profesionální vedoucí, odborní ředitelé, ředitelé státních úřadů atd. A kdo zajistí jejich profesionalitu? Politická garnitura!

Začněme konečně hodnotit jednotlivé politické strany a jednotlivé politiky také podle toho, co skutečně udělali, nejen podle ideologie. Hodnoťme, jak fungují jednotlivé úřady, jednotlivá ministerstva. Sledujme, jak a kde funguje samospráva, do kolika dnů trvá vyřízení jednotlivých žádostí, za jak dlouho se dočkáme jednotlivých rozhodnutí. Kde a jak nám jednotliví úředníci poradí. Jak fungují jednotlivé stavební úřady, jednotlivé úřady práce, katastrální úřady atd.

Lepší fungování státní správy musí být pod drobnohledem veřejnosti a medií. Media musí přestat paušalizovat a musí hodnotit jednotlivé příklady. Ty záporné, ale i ty kladné. Hodnocení musí být zcela kompetentní, včetně srovnání s jinými obdobnými úřady. Jen tak můžeme dospět ke zkvalitnění státní služby.

Nejhorší, co může veřejnost v současné době potkat, je zbrklé přijetí Služebního zákona. Jeho následkem bude zabetonování současného stavu. A za nefunkční státní správu nebude dále nikdo zodpovědný. Politici si nyní zajistí svůj vliv na několik volebních období dopředu a nikdo s tím pak nehne.

Závěrem jedna otázka: zeptal se již nějaký redaktor pana Babiše na to zda mu chybí v podnikání nějaký zákon, který by mu určoval, že si nesmí vybírat svoje spolupracovníky?

Kvalita úředníků, jakýchkoliv, nejen státních, ale i těch v soukromém sektoru, záleží pouze na kvalitě jejich nadřízených, řídících pracovníků. Pan Babiš toto pravidlo jistě moc dobře ví. Vždy poukazuje na to, že stát se musí řídit stejně jako velká soukromá firma. Služební zákon je ale asi výjimkou. Je to jenom náhoda?

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Helikar | pondělí 27.1.2014 7:47 | karma článku: 11,06 | přečteno: 345x