Jak léčit finanční negramotnost

Vláda - ministerstvo školství - přišlo s nápadem , jak zavést na školách nový předmět finanční gramotnost. Nápad je to ušlechtilý, ale.............. Ví vláda, co je to finanční gramotnost? Neví, je finančně nezodpovědná - sama je finančně negramotná!

 

Co to je finanční gramotnost?

Finanční gramotnost není znalost některých bankovních pojmů jako je půjčka, splátkový kalendář, výše úrokové sazby, dluhová služba, hypoteční úvěr, spotřebitelský úvěr, RPSN, atd.

Zásady finanční gramotnosti:

  • mít přehled o měsíčních rodinných příjmech a výdajích
  • nepůjčovat si na svou spotřebu (dovolenou, dárky, běžné měsíční náklady atd.)
  • půjčovat si pouze na dlouhodobé investice, typu bydlení, leasing na auto.
  • Na běžném účtu mít stále bezpečnou rezervu – čtyř až šesti měsíční rezervu, pro případ nemoci, ztráty zaměstnání atd.

Finanční gramotnost, není nic jiného než finanční zodpovědnost. Finanční zodpovědnost je osobnostní charakteristika každého z nás, která se dlouhodobě utváří v rodině, v sociálním prostředí, ve kterém vyrůstáme. Sociální prostředí definuje z velké části stát a jeho hospodářská politika.

 

Vládní finanční negramotnost!

Vládní garnitury se chovají finančně nezodpovědně, potvrzují tím svou naprostou finanční negramotnost.

Vlády si půjčují nejen v době krize, ale i v době hospodářského růstu.

Vlády si půjčují na spotřebu, ne na investice. Vládnoucí garnitury zadlužují stát a půjčují si na platy státních zaměstnanců, na sociální dávky, půjčky prožerou! (omlouvám se za ten výraz, ale je nejvýstižnější)

Vláda neřeší splátky úvěrů, ta řeší, jak státní kasu dále a dále zadlužovat. Každý den slyšíte z vlády a z parlamentu, na co se ještě musí navýšit státní dluh. Nikdo neřeší, kdy a jak se bude státní dluh hradit, kdo ho zaplatí. Je to zodpovědné? Jak to ovlivňuje hospodaření rodin? Jaký mají rodiny příklad ve vládní garnituře, kterou si zvolili?

Každý finančně gramotný (zodpovědný) občan použije dar na splátku svého dluhu.

Vláda NE. Ta dotace použije raději na nesmyslné projekty.

 

Deformace žebříčku hodnot.

K tomu, aby každá osobnost byla finančně gramotná, tak musí mít vypěstovaný žebříček hodnot. Musí znát hodnotu peněz a musí znát hodnotu své práce.

A kde se to má naučit? To nelze naučit, žebříček hodnot se vytváří celospolečensky několik desítek let.

Do roku 1989 byl žebříček hodnot deformován tím, že zde nebylo konkurenční prostředí. Izolované hospodářství deformovalo hodnotu zboží i peněz. Byla zde pracovní povinnost (umělá zaměstnanost), která deformovala cenu pracovní síly.

A nyní? Příčiny jsou jiné, ale hodnotový žebříček je pokřivený úplně stejně. A příčina – Evropská dotační politika.

Dnes není úspěšný ten, který něčeho dosáhne svojí pracovitostí, svojí invencí. Po tom ani pes neštěkne. Blíží se doba, kdy budou trestně stíhání starostové, kteří jsou úspěšní, úspěšně hospodaří, mají důvěru svých voličů, ale v dostatečné výši nečerpají evropské dotace?!!!!

Úspěšný je ten, kdo je schopen čerpat Evropské dotace. To slyšíme každý den od rána do večera z úst politiků, z každého radia, z TV, z každých zpráv.

Úspěšný není podnikatel, který zaměstnává 30 dělníků, není předlužený, platí řádně daně. Úspěšný je ten, kdo vymyslí nesmyslný, nefunkční projekt, ale čerpal na něj dotace z EU.

 

Dá se finanční gramotnost naučit ve školách?

Nedá! Vládní garnitury založily požár a nyní ho chtějí sami hasit. Tak to nemůže fungovat. Nejdříve musí být zodpovědní voliči, nesmí volit ty, od kterých očekávají výhody ve formě zvýšených platů, zvýšených sociálních dávek. Musí volit ty od kterých očekávají zodpovědnost, zodpovědnost sociální, politickou, ale zejména finanční. Musí volit ty, od kterých zkrátka očekávají gramotnost.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jan Helikar | pondělí 15.9.2014 7:49 | karma článku: 14,96 | přečteno: 429x