Výletní lodě Carnival - víc zplodin síry než všechna auta v Evropě, no fuj! (CHIP 2023)

Oxidy síry - kyselé deště a odumírání lesů: auto za rok 100 gramů, největší nákladní loď 4 000 tun. Metan z fungl nové lodě na LNG = 10 tisíc krav. Z aut je sice 5x víc CO2 než z lodí, ale je to alarmující.

Na rovinu musím přiznat, že články srovnávají vypouštění emisí síry, ne oxidu uhličitého, který EU považuje za největší hrozbu. A u emisí síry není dopad na oteplování zdaleka tak velký jako CO2 [7]. Zato nám okyseluje oceány tak, jako nám tady emise okyselovaly lesy (a v jakém stavu kvůli tomu bývaly Jizerské hory?). Abychom tedy byli féroví, auta přece jen mají pětkrát větší vliv na změnu klimatu než lodě [7], ale pořád je ta síra i jenom z těch výletních lodí velká prasárna, o ostatní lodní (a letecké) dopravě nemluvě. Ani přechod lodí na LNG emise a oteplování zrovna nevyřeší, protože jedna nová loď (2023) vyprodukuje tolik metanu jako 10 500 krav [8].

Jeden modernější tanker v roce 2020 vypustil tolik emisí síry jako 58,6 MILIONU naftových aut [6]. Od nových lodí se od roku 2020 vyžaduje snížení emisí oxidů síry až o 85 %.

Podle článku z roku 2023 vyprodukovalo loni 218 evropských výletních lodí tolik oxidů síry (SOx) jako 1 miliarda automobilů. [8]

Hmmmm, nějak mi připadá, že podle letošního červencového článku z CHIPu [8] (ze kterého jsem si vzala nadpis) to nějak nefunguje, že?

Auto vyprodukuje za rok cca 100 gramů oxidů síry/sazí, největší nákladní loď více než 4 tisíce tun.[7]

Mimo jiné jsem také někdy četla (bez zdroje), že významný podíl na emisích mají v USA i pouhé sekačky trávy, do kterých byste to neřekli, že ne? Jenže každý Američan potřebuje perfektně udržovaný trávník.

Oteplování prý také (bez zdroje) způsobuje tání permafrostu na Sibiři, čímž se uvolňuje ohromné množství metanu, který má v ovzduší dlouhodobější účinky než CO2. Nevím, jak moc tedy množství metanu ovlivníme snižováním počtů krav, když třeba zrovna mléko žádná náhražka nemůže kvůli jeho jedinečnému složení nahradit.

Vím, že svým článkem toho moc nezměním, ale měli bychom nad tím hodně přemýšlet. Tlak na téměř nesplnitelné snižování limitů emisí nových aut způsobí, že si lidé nebudou schopni dovolit nová auta, takže budou pořád jezdit starými šunkami a emise díky tomu stejně neklesnou tak, jak by si úředníci představovali.

Mají politici prosazující Green Deal globální přehled? Podle článku [5] z Evropského parlamentu by o tom měli vědět, ale opatření ještě přinejmenším loni jaksi nebyla účinná [8].

Jak může stát motivovat firmy k inovacím na snižování emisí, když peníze z pokřiveným "tržním mechanismem" předražených ekologických odpustků proudí kdoví kam, místo aby je firma investovala do lepší technologie? To považuji za vážně nedobrý nápad.

Asi raději pro dnešek skončím, protože jinak by se mi ten původně krátký článeček z několika vět zase nafoukl do obřích rozměrů.

 

Citace zdrojů - chronologicky:

04/2019

[1] Velké nákladní lodě versus auta: kdo škodí planetě víc? | Obnovitelně

Pomocí námořní dopravy dnes přepravujeme přibližně devadesát procent veškerého nákladu a zboží. Správně bychom tedy měli počítat emise jednotky přepravené váhy nákladu.

>> 06/2019

[2] Luxusní výletní lodě produkují do ovzduší 10× více škodlivin než všechna auta v Evropě – VTM.cz

>> 07/2019

[3] Luxusní výletní lodě ničí ovzduší 10x více než auta - iDNES.cz

>> 07/2019

[4] Výletní lodě jediné společnosti emitují 10× více škodlivin než vozidla EU, zjistila analýza - Prima Zoom

>> 12/2019

[5] Emise z letecké a lodní dopravy: fakta a čísla (infografika) | Zpravodajství | Evropský parlament

>> 09/2020

[6] Jeden tanker vypustí tolik emisí jako 58 620 690 naftových Fordů Focus. Nové lodě musejí být čistší

Letecká a lodní doprava tvoří každá sice zhruba 4 % celkových emisí skleníkových plynů v EU, představují ale nejrychleji rostoucí zdroje emisí, které přispívají ke změně klimatu.

Ve snaze snížit emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí do roku 2050 Evropský parlament v současné době pracuje na návrzích, které mají pomoci redukovat emise z letadel a lodí. Patří mezi ně přidání námořní dopravy do systému obchodování s emisemi (ETS), revize systému pro letectví a návrhy udržitelnějších paliv pro letadla a lodě.

 

>> ??/????

[7] Znečištění ovzduší lodní dopravou - Neplastu

Průměrný automobil, který ročně najede 15 tisíc kilometrů, vyprodukuje přes 100 gramů oxidů síry/sazí.

Největší nákladní loď Emma Maersk vyprodukuje více než 4 000 tun  stejných škodlivin.

Emise oxidů síry jsou v Česku nechvalně proslulé z éry socialismu, kdy kvůli neodsiřeným uhelným elektrárnám na severu Čech oxidy síry reagovaly v atmosféře a okyselovaly déšť. Následkem  bylo plošné odumírání na PH velmi citlivých a na většině dotčených území nepůvodních smrkových porostů. Takové dopady naštěstí námořní dopravu neprovázejí, ta však vlivem oxidů síry přispívá k částečnému okyselování oceánů. Ale podstatně větší měrou za to může hlavní skleníkový plyn oxid uhličitý.

Automobilová doprava mění klima pětinásobně více než lodě

S emisemi tohoto plynu je na tom podobně jako letecká doprava či Německo – šestý největší znečišťovatel na světě. Na vrub tankerů a nákladních lodí připadají necelá tři procenta světových emisí, přibližně jedna miliarda tun emisí oxidu uhličitého. Vtip je ovšem v tom, že emise automobilové dopravy jsou ještě výrazně vyšší, ve srovnání s námořní dopravou přibližně pětinásobné. Doprava odpovídá přibližně za čtvrtinu všech emisí CO2, z toho automobilová doprava přibližně za tři čtvrtiny všech emisí z dopravy a lodě přibližně za patnáct procent (v posledních letech množství emisí z námořní dopravy roste).

 

>> 07/2023

[8] Podle nové studie vypouští výletní lodě Carnival více zplodin než všechna auta v Evropě | CHIP.cz

Navzdory zavedení limitu obsahu síry námořním orgánem OSN v roce 2020 vyprodukovalo loni 218 evropských výletních lodí tolik oxidů síry (SOx) jako 1 miliarda automobilů. "Nejvíce znečišťujícím provozovatelem výletních lodí byla v roce 2022 společnost MSC Cruises, jejíž plavidla vypouštěla téměř tolik síry jako všech 291 milionů automobilů v Evropě.“

Aby provozovatelé výletních lodí dosáhli statutu uhlíkově neutrální lodi, může to trvat desítky let. Zatím pouze přechází z těžkých topných olejů na LNG. V letošním roce bylo zatím více než 40 % objednaných výletních lodí poháněno LNG. Podle studie ale "Při provozu na LNG tyto lodě způsobí menší znečištění ovzduší, ale z hlediska klimatu jsou škodlivější než topné oleje kvůli úniku metanu z jejich motorů," uvádí studie. Například loď MS Iona společnosti P&O vypustí za rok tolik metanu, jako 10 500 krav.

Ve srovnání s rokem 2019 se počet výletních lodí, čas strávený v přístavech a palivo, které spotřebovaly, zvýšily zhruba o čtvrtinu (23 %–24 %). To vedlo ke zvýšení emisí SOx o 9 %, emisí NOx o 18 % a emisí PM2,5 o 25 %, což jsou tři toxické látky znečišťující ovzduší.

Jen 19 plavidel MSC Cruises vypustilo v loňském roce téměř tolik síry jako všech 291 milionů automobilů v Evropě.

 

>> 07/2023

[9] Chov skotu - první polovina 2023 | ČSÚ

[10] Stavy Skotu a krav k 30.6.2023 podle krajů

Zhruba 13 krajů x 100 tisíc = 1,3 milionu kusů skotu v ČR

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Helena Munzarová | úterý 10.10.2023 15:14 | karma článku: 13,14 | přečteno: 482x