Miliardy prostavěné na dálnici D1
www.google.cz
Na D1 začala před čtyřmi měsíci generální rekonstrukce a s ní také uzavírky, objížky a bourání nadjezdů a mostů. A přestože řidiče čekala řada dopravních omezení, v zásadě přijali s povděkem, že se nejstarší česká dálnice (alias tankodrom), jejíž životnost byla dávno za zenitem, začala konečně opravovat.
Je však známo, že české dálnice patří k nejdražším v Evropě. A tak se nabízí otázka, jestli i na D1 nedochází k předražení, práce probíhají plánovaně a koordinovaně a neplýtvá se časem a prostředky... Největší pochybnosti vzbuzuje zejména rozšiřování vozovky o pár centimetrů a s ní spojená demolice mostů, z nichž některé jsou v polovině životnosti.
Nekoncepčnost a neefektivnost modernizace kritizovali už před zahájením experti na inženýrské stavby (včetně odborníků z ČVUT) - mezi nimi i Jiří Konečný, který se ve svém článku na webu Česká pozice ptal: ...“Je navržený postup opravy optimální? Existují alternativní návrhy technických řešení? Uskutečnila se jejich multikriteriální analýza? Zapadá zvolené řešení do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury? Existuje vůbec nějaká vládní dopravní koncepce?"...
Stávající kompletní přestavba D1 zahrnuje 21 úseků, je plánovaná na 6 let a má stát 14, respektive 24 mld korun (část financí by měla poskytnout EU). Odborníci se však domnívají, že pokud na D1 nevznikne šest jízdních pruhů, stačila by menší (tudíž levnější a rychlejší) oprava a tomu odpovídající stavební postupy a technologie. Rozšíření komunikace o pouhých 75 cm totiž žádné zlepšení současných parametrů nepřináší. Odborníci také argumentují tím, že generální a časově náročná rekonstrukce (navíc za plného provozu a bez náhradní objízdné trasy) byla účelově zvolena proto, aby se na ni mohla přesunout část nevyčerpaných peněz z evropských fondů (na dílčí opravu by EU peníze neuvolnila).
Není tajemství, že ČR patří v čerpání dotací mezi nejhorší v Unii a z přidělených 700 miliard dokázala za 6 let dostat sotva třetinu...Výrazný podíl na tom má i Ředitelství silnic a dálnic, které nebylo schopno ani za několik let zajistit stavební připravenost ostatních rychlostních komunikací (např. R35, D8) a účinně tam alokovat evropské peníze. Rozhodnutí o složité rekonstrukci D1 tedy s největší pravděpodobností vzniklo účelově a bez dostatečně promyšlené koncepce.
Odborníci poukazují především na některé zásadní nedostatky projektu, počínaje materiály. Staré cementobetonové desky totiž nemají být nahrazeny méně hlučným asfaltem, ale zase betonem, přičemž je velmi pravděpodobné, že staré podloží trvanlivost nového betonu nepříznivě ovlivní a vytvoří na něm špatně opravitelné mezery a praskliny. Oproti tomu je asfalt o 10 procent levnější a jeho vrstva se dá bez problému přizpůsobit dopravní frekvenci. Také opravy vycházejí finančně příznivěji a životnost je zhruba stejná jako u cementobetonové vozovky.
Ještě víc než použité materiály však experti kritizují už zmiňované zbytečné rozšiřování dálnice o 75 cm (pro zachování čtyř pruhů při uzavírkách) a s ním spojené nesmyslné bourání mostů a nadjezdů. Odborníci soudí, že by úplně stačilo upravit prostřední pás se svodidly a použít kvalitní provizorní označení (jako např. v Rakousku). Uprostřed umístěná vyšší a tužší svodidla totiž umožní vozům projet těsně okolo a pak není třeba vozovku rozšiřovat na okrajích. Expert Jiří Konečný o tom říká:
"...s přebudováním zpevněné krajnice v délce 160 kilometrů souvisí i přestavba všech sjezdů a nájezdů u dálničních křižovatek a ještě daleko komplikovanější přestavba dálničních mostů. Ta znamená obrovský zásah do jejich statiky a kvůli evropským normám i zesílení starých a doplnění nových konstrukčních prvků. Desítky mostů jsou tak bez zohlednění technického stavu kompletně zdemolovány a vystavěny znovu jen kvůli potřebě posunout jejich pilíře o pár centimetrů... Přitom dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi a D1 mezi Bratislavou a Trnavou se rozšiřovaly na šest pruhů a žádné nadjezdy se nebouraly"...
Tyto odborné připomínky a argumenty však nebyly zohledněny a oprava prvních úseků byla zahájena počátkem května. Už o dva měsíce později se však pokládka betonu zastavila... A důvod...? Stavba byla předána pozdě, nový povrch by do zimy neuzrál a kromě toho stavbaře "překvapilo" u Velké Bíteše měkké podloží (což se u vysloužilé komunikace dalo předpokládat a prověřit geologickým průzkumem). Po výzvě ministerstva sice firma OHL ŽS začala znovu pracovat, ale hodlá jednat o vícepracích ve výši cca 6 miliónů. Pokládání se zastavilo i na úseku Větrný Jeníkov - Jihlava, kde jsou obavy, že by čerstvý beton mohly poškodit mrazy. Obojí zpoždění se bude jen těžko dohánět, zvlášť když na českých silnicích není běžné pracovat (jako v cizině) v noci a o víkendech.
Za této situace reálně hrozí, že se šestiletá rekonstrukce ještě víc protáhne a prodraží, bude ohrožen harmonogram prací a s ním možná i dotace z EU. Ke všemu rakouská společnost Alpine Bau, která se na modernizaci podílí, vyhlásila bankrot a podíl dceřiné firmy se zřejmě prodá jinému investorovi. A to jsme teprve na začátku...
***
Modernizace D1 vzbuzuje oprávněné pochybnosti... Zatím to nevypadá, že je promyšlená a koordinovaná a přistoupilo se k ní koncepčně. A proto si veřejnost klade nejrůznější otázky typu: Bylo při rekonstrukci nezbytné rozšiřovat krajnici jen o pár centimetrů a bourat mosty...? Proč při tak rozsáhlé modernizaci nevzniká plnohodnotný jízdní pruh navíc (alespoň v úsecích stoupání)...? Je skutečně nutné, aby oprava trvala několik let a byla tak finančně nákladná...? Neplýtvá se zbůhdarma (jako na českých dálnicích už tolikrát) časem, materiálem a prostředky...? Neproinvestují se zase miliardy zbytečně...?
Související články:
http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/jak-neucelne-utratit-24-miliard-za-opravu-dalnice
http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/oprava-d1-slo-rychleji-za-mene-penez
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/dalnice-d1/228726-beton-misto-betonu-bude-z-nove-d1-opet-tankodrom
/http://www.autorevue.cz/modernizace-dalnice-d1-co-kdy-jak-a-proc
Helena Kubíčková
Pozvánka na křest knihy
Srdečně zvu na křest knihy Povídky z druhé ruky, který se koná 10.11.2018 od 17,30 v klubu Storm, Praha 3 - Žižkov, Tachovské náměstí 5.
Helena Kubíčková
Santa Claus i na toaletním papíru...?
Od dětství mám ráda Ježíška, přesto netvrdím, že dárky nemůže nosit i Santa Claus. Jen se divím, že když už si obchodníci vybrali tohohle dědu v červené čepici, proč z něj dělají klauna a kašpárka. A potažmo i z kupujících...
Helena Kubíčková
Hřbitovní byznys
Během letošních Dušiček jsem si připomněla nejen své blízké, ale bohužel i ty, kteří se obohacují na úkor zesnulých. Nedávno jsem totiž zjistila, že tam, kde život jedněch končí, pro druhé začíná výnosný byznys...
Helena Kubíčková
Když psi mluví
Zní to neuvěřitelně, ale rozumím všemu, co říká můj pes. Nemyslím poštěkávání, vrčení, chňapání, psí pohledy, a tak. To zvládne kdekdo. Myslím skutečnou psí řeč.
Helena Kubíčková
Slib
„Slib, že na mě nezapomeneš!“ „Truhlíku můj malej, co tě to napadlo? Přísahám!“ „Tati, já tady bez tebe nevydržím“ „Něco ti dám, abys na mě myslela.“
Další články autora |
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
ANALÝZA: Donald Trump je vinen 34krát. Nastává nová éra americké politiky
Premium V procesu, který bude Spojené státy ještě hodně stát, získali demokraté možnost říkat v...
Zbytky kokainu na WC našla ochranka Pekarové. Podezřelý je šéf její kanceláře
Premium Ochranka předsedkyně Sněmovny Markéty Pekarové Adamové nalezla loni v lednu na pánských toaletách...
USA tlačí na mír v Gaze. Izrael předložil novou mírovou dohodu, má tři fáze
Izrael předložil nový návrh komplexní dohody o příměří v Pásmu Gazy a o propuštění rukojmích...
Do Česka dorazily bouřky z Německa. U Olomouce se voda vylila na dálnici
Výstrahy meteorologů před srážkami se naplnily. Česko zasáhly bouřky, které přišly z Německa. V...
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1672x
Před časem mi vyšla kniha povídek Skleněné reliéfy, která mapuje křehkost partnerských a rodinných vztahů.