Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Miliardy prostavěné na dálnici D1

Na D1 se v neděli po Velké ceně ČR vytvořila kolona dlouhá 26 km. A kvůli 200metrové uzavírce (na které se i přes očekávaný nápor dopravy nepracovalo), jeli řidiči trasu Brno - Praha tři a půl hodiny místo dvou. 

www.google.cz

Na D1 začala před čtyřmi měsíci generální rekonstrukce a s ní také uzavírky, objížky a bourání nadjezdů a mostů. A přestože řidiče čekala řada dopravních omezení, v zásadě přijali s povděkem, že se nejstarší česká dálnice (alias tankodrom), jejíž životnost byla dávno za zenitem, začala konečně opravovat.  

Je však známo, že české dálnice patří k nejdražším v Evropě. A tak se nabízí otázka, jestli i na D1 nedochází k předražení, práce probíhají plánovaně a koordinovaně a neplýtvá se časem a prostředky... Největší pochybnosti vzbuzuje zejména rozšiřování vozovky o pár centimetrů a s ní spojená demolice mostů, z nichž některé jsou v polovině životnosti.

Nekoncepčnost a neefektivnost modernizace kritizovali už před zahájením experti na inženýrské stavby (včetně odborníků z ČVUT) - mezi nimi i Jiří Konečný, který se ve svém článku na webu Česká pozice ptal: ...“Je navržený postup opravy optimální? Existují alternativní návrhy technických řešení? Uskutečnila se jejich multikriteriální analýza? Zapadá zvolené řešení do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury? Existuje vůbec nějaká vládní dopravní koncepce?"... 

Stávající kompletní přestavba D1 zahrnuje 21 úseků, je plánovaná na 6 let a má stát 14, respektive 24 mld korun (část financí by měla poskytnout EU). Odborníci se však domnívají, že pokud na D1 nevznikne šest jízdních pruhů, stačila by menší (tudíž levnější a rychlejší) oprava a tomu odpovídající stavební postupy a technologie. Rozšíření komunikace o pouhých 75 cm totiž žádné zlepšení současných parametrů nepřináší. Odborníci také argumentují tím, že generální a časově náročná rekonstrukce (navíc za plného provozu a bez náhradní objízdné trasy) byla účelově zvolena proto, aby se na ni mohla přesunout část nevyčerpaných peněz z evropských fondů (na dílčí opravu by EU peníze neuvolnila). 

Není tajemství, že ČR patří v čerpání dotací mezi nejhorší v Unii a z přidělených 700 miliard dokázala za 6 let dostat sotva třetinu...Výrazný podíl na tom má i Ředitelství silnic a dálnic, které nebylo schopno ani za několik let zajistit stavební připravenost ostatních rychlostních komunikací (např. R35, D8) a účinně tam alokovat evropské peníze. Rozhodnutí o složité rekonstrukci D1 tedy s největší pravděpodobností vzniklo účelově a bez dostatečně promyšlené koncepce.

Odborníci poukazují především na některé zásadní nedostatky projektu, počínaje materiály. Staré cementobetonové desky totiž nemají být nahrazeny méně hlučným asfaltem, ale zase betonem, přičemž je velmi pravděpodobné, že staré podloží trvanlivost nového betonu nepříznivě ovlivní a vytvoří na něm špatně opravitelné mezery a praskliny. Oproti tomu je asfalt o 10 procent levnější a jeho vrstva se dá bez problému přizpůsobit dopravní frekvenci. Také opravy vycházejí finančně příznivěji a životnost je zhruba stejná jako u cementobetonové vozovky. 

Ještě víc než použité materiály však experti kritizují už zmiňované zbytečné rozšiřování dálnice o 75 cm (pro zachování čtyř pruhů při uzavírkách) a s ním spojené nesmyslné bourání mostů a nadjezdů. Odborníci soudí, že by úplně stačilo upravit prostřední pás se svodidly a použít kvalitní provizorní označení (jako např. v Rakousku). Uprostřed umístěná vyšší a tužší svodidla totiž umožní vozům projet těsně okolo a pak není třeba vozovku rozšiřovat na okrajích. Expert Jiří Konečný o tom říká:

 "...s přebudováním zpevněné krajnice v délce 160 kilometrů souvisí i přestavba všech sjezdů a nájezdů u dálničních křižovatek a ještě daleko komplikovanější přestavba dálničních mostů. Ta znamená obrovský zásah do jejich statiky a kvůli evropským normám i zesílení starých a doplnění nových konstrukčních prvků. Desítky mostů jsou tak bez zohlednění technického stavu kompletně zdemolovány a vystavěny znovu jen kvůli potřebě posunout jejich pilíře o pár centimetrů... Přitom dálnice D1 mezi Prahou a Mirošovicemi a D1 mezi Bratislavou a Trnavou se rozšiřovaly na šest pruhů a žádné nadjezdy se nebouraly"... 

Tyto odborné připomínky a argumenty však nebyly zohledněny a oprava prvních úseků byla zahájena počátkem května. Už o dva měsíce později se však pokládka betonu zastavila... A důvod...? Stavba byla předána pozdě, nový povrch by do zimy neuzrál a kromě toho stavbaře "překvapilo" u Velké Bíteše měkké podloží (což se u vysloužilé komunikace dalo předpokládat a prověřit geologickým průzkumem). Po výzvě ministerstva sice firma OHL ŽS začala znovu pracovat, ale hodlá jednat o vícepracích ve výši cca 6 miliónů. Pokládání se zastavilo i na úseku Větrný Jeníkov - Jihlava, kde jsou obavy, že by čerstvý beton mohly poškodit mrazy. Obojí zpoždění se bude jen těžko dohánět, zvlášť když na českých silnicích není běžné pracovat (jako v cizině) v noci a o víkendech.

Za této situace reálně hrozí, že se šestiletá rekonstrukce ještě víc protáhne a prodraží, bude ohrožen harmonogram prací a s ním možná i dotace z EU. Ke všemu rakouská společnost Alpine Bau, která se na modernizaci podílí, vyhlásila bankrot a podíl dceřiné firmy se zřejmě prodá jinému investorovi. A to jsme teprve na začátku...

 ***

Modernizace D1 vzbuzuje oprávněné pochybnosti... Zatím to nevypadá, že je promyšlená a koordinovaná a přistoupilo se k ní koncepčně. A proto si veřejnost klade nejrůznější otázky typu: Bylo při rekonstrukci nezbytné rozšiřovat krajnici jen o pár centimetrů a bourat mosty...? Proč při tak rozsáhlé modernizaci nevzniká plnohodnotný jízdní pruh navíc (alespoň v úsecích stoupání)...? Je skutečně nutné, aby oprava trvala několik let a byla tak finančně nákladná...? Neplýtvá se zbůhdarma (jako na českých dálnicích už tolikrát) časem, materiálem a prostředky...? Neproinvestují se zase miliardy zbytečně...?

 

Související články: 

http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/jak-neucelne-utratit-24-miliard-za-opravu-dalnice

http://www.ceskapozice.cz/byznys/podnikani-trhy/oprava-d1-slo-rychleji-za-mene-penez

http://zpravy.kurzy.cz/270528-hn-kvuli-podvodum-rusi-cesko-zadosti-o-dotace-z-eu-slibene-penize-chce-presmerovat-na-opravu-d1/

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/dalnice-d1/228726-beton-misto-betonu-bude-z-nove-d1-opet-tankodrom

/http://www.autorevue.cz/modernizace-dalnice-d1-co-kdy-jak-a-proc

  

Autor: Helena Kubíčková | čtvrtek 29.8.2013 13:51 | karma článku: 37,10 | přečteno: 6055x
  • Další články autora

Helena Kubíčková

Pozvánka na křest knihy

Srdečně zvu na křest knihy Povídky z druhé ruky, který se koná 10.11.2018 od 17,30 v klubu Storm, Praha 3 - Žižkov, Tachovské náměstí 5.

9.11.2018 v 12:35 | Karma: 0 | Přečteno: 76x | Diskuse| Pozvánky, akce

Helena Kubíčková

Santa Claus i na toaletním papíru...?

Od dětství mám ráda Ježíška, přesto netvrdím, že dárky nemůže nosit i Santa Claus. Jen se divím, že když už si obchodníci vybrali tohohle dědu v červené čepici, proč z něj dělají klauna a kašpárka. A potažmo i z kupujících...

17.12.2015 v 13:55 | Karma: 20,71 | Přečteno: 701x | Diskuse| Ostatní

Helena Kubíčková

Hřbitovní byznys

Během letošních Dušiček jsem si připomněla nejen své blízké, ale bohužel i ty, kteří se obohacují na úkor zesnulých. Nedávno jsem totiž zjistila, že tam, kde život jedněch končí, pro druhé začíná výnosný byznys...

3.11.2015 v 13:46 | Karma: 24,87 | Přečteno: 1141x | Diskuse| Společnost

Helena Kubíčková

Když psi mluví

Zní to neuvěřitelně, ale rozumím všemu, co říká můj pes. Nemyslím poštěkávání, vrčení, chňapání, psí pohledy, a tak. To zvládne kdekdo. Myslím skutečnou psí řeč.

22.8.2015 v 23:50 | Karma: 19,05 | Přečteno: 822x | Diskuse| Letní povídka

Helena Kubíčková

Slib

„Slib, že na mě nezapomeneš!“ „Truhlíku můj malej, co tě to napadlo? Přísahám!“ „Tati, já tady bez tebe nevydržím“ „Něco ti dám, abys na mě myslela.“

21.8.2015 v 10:16 | Karma: 20,77 | Přečteno: 777x | Diskuse| Letní povídka
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Pokroková a proti válce. V Rusku končí poslední škola vyučující „podle Západu“

4. května 2024  8:39

V Novosibirsku končí soukromá škola Novokolledž, která si jako jedna z mála v Rusku ústy svých...

Zdanění bezdětných, výpovědi bez důvodu. Fiala chce širokou shodu a klid

4. května 2024  7:55

Z programových návrhů, se kterými přicházejí strany vládní koalice rok před volbami, mají podle...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů. Vyvolalo kritiku

4. května 2024  7:05

Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1672x
Mám ráda jakoukoliv tvůrčí činnost, hory a lesy ve všech ročních obdobích a vůni čerstvě umletého pepře. Volný čas trávím nejraději s rodinou, především s vnučkami.  A mezi má nesplnitelná přání patří zahrát si v komorním kvartetu a psát tak lehce, jak dýchám.  

Před časem mi vyšla kniha povídek Skleněné reliéfy, která mapuje křehkost partnerských a rodinných vztahů. 

 

 

Seznam rubrik