Václav Král byl Pininfarina českého designu

Václav Král se narodil 27.9.1936 v Ostravě a většinu života prožil v Roztokách u Prahy. Svůj první návrh karoserie automobilu vytvořil již v osmnácti letech. Ve svých dvaceti letech absolvoval mladoboleslavskou automobilní a leteckou průmyslovku. Od poloviny minulého století kreslil své klasické průhledové /"rentgenové"/ kresby, zároveň psal články pro Svět motorů a další motoristické časopisy. Mimojiné přes dvacet let aktivně závodil, jak v motokrosu, tak v autokrosu i formulích. Do začátku šedesátých let pracoval v konstrukci karosérií AZNP v Mladé Boleslavi, kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Královo "dítě" - legendární Tatra MTX V 8.

 

Koncem 60. let začal navrhovat a stavět pro podnik Metalex. Během své kariéry navrhl formule Mondial a Easter, silniční speciály Škoda Buggy a Spider, kabriolet Favorit Roadster, kupé Dioss Rebel, supersporty Tatra MTX V8, Innotech Mystero a přes dvacet dalších vozidel.

V 90. letech připravovala firma Dioss Klatovy výrobu malého sportovního kupé. Design vozu Dioss Rebel svěřila právě do rukou Václava Krále. Mediálním partnerem byla TV Nova. Bohužel bylo vyrobeno pouze pár prototypů a sérivá výroba nebyla nikdy realizována.

Design automobilu Mystero Innotech si objednala jaroměřská společnost Innotech Int. Karosérie vozu byla z karbonu a kevlaru, interiér potažen jemnou kůží používanou pro vozy značky Jaguar. Mysterro Innotech byl poprvé představen v roce 1995 na autosalonu v Brně. Jeho maximální rychlost dosahovala 285 km/h. Bylo plánováno vyrobit limitovanou sérii pouhých 25 kusů, exluzivitě tohoto luxusního supersportu odpovídala i cena 150 000 dolarů. Celkem bylo vyrobeno 5 kusů. Václav Král za něj obdržel Národní cenu za design.

Královým jednoznačně nejznámnějším dílem se však stala legendární Tatra MTX V8. Dynamicky působící dvoumístný supersport s vidlicovým osmiválcovým motorem umístěným vzadu a pohonem zadních kol, byl postaven na podvozku automobilu Tatra 613 a vyráběný firmou Metalex ve spolupráci s automobilkou Tatra. Tento nadčasový vůz je dodnes zapsaný jako držitel českého rychlostního rekordu, který číní 265 km/h, především díky vynikající aerodynamice (CX = 0,17) a vylepšenému motoru Tatra. Cílovou skupinou lidí pro které byl tento supersport určen, byli sportovně založení boháči. Tomu odpovídala i jeho doslova nekřesťanská cena, která se v roce 1993 pohybovala okolo 2 740 000 Kčs. Základem karosérie byl lehký rám tvořený kombinací ocelových trubek a nýtovaných profilů z lehkých slitin, na kterém byla upevněna sklolaminátová karoserie s vlepenými skly. Otevírání dveří bylo atypické - šikmo vzhůru. Světla byla též výklopná a interiér plný "budíků" byl stroze, sportovně laděný. Design tohoto skvostu je nadčasový a ačkoli je to stěží uvěřitelné, tak jeho první skici byly dokončené již v září roku 1986. Václav Král za něj v roce 1991 obdržel cenu Dobrý design.

 

Prvotní myšlenkou vedoucí ke vzniku auta bylo vytvořit tzv. "erko", jezdící první kolo za F1. V té době zde existoval záchranný systém NAREX, který asistoval na Formuli 1 v Maďarsku a jediné auto z týmu, které neneslo značku Tatra bylo právě to, které jezdilo první kolo za formulema. Václav Král ve svých návrzích postupně zlepšoval aerodynamické tvary. Vývoj tohoto supersportu do své konečné podoby trval prakticky 5 let. Dřevěná maketa vozu byla dokončená krátce po revoluci. V září roku 1990 začala výroba podvozku pro skutečný automobil. Sen mnoha generací se stal realitou: V Říjnu 1991 byla první Tatra MTX V8 vystavena na Všeobecné československé výstavě v Praze po boku takových legend jakou byl Jaguar XJ 220. Dodnes si vzpomínám na to, jak jsem si tenkrát své tehdejší klukovské sny nadšeně prohlížel a fotil. Po zmíněném autosalonu se počet objednávek na tento supersport vyšplhal k bezmála 200 kusům, firma zvažovala jeho výrobu v počtu 100 kusů a o rok později s ní skutečně začala. Celý projekt uprostřed výroby odkoupil nový vlastník, ale továrnu a zároveň i plány na výrobu této krásky krátce poté zničil požár. Počet vyrobených exemplářů tohoto supersportu čítá pouze pět kusů. Dva jsou v Čechách, jeden je v Německu, další v Itálii a poslední vůz byl prodán až do USA. Zajímavostí je, že se dvacetiletá Tatra MTX V8 též objevila na začátku filmu/videoklipu Kanye Westa z roku 2010. >>> [ 1 ]

Václav Král nenavrhoval pouze design sportovních vozů, ale mimojiné vymyslel i tvar tlačného zařízení pro invalidní vozík či navrhl unikátní prosklený panoramatický výtah pro Národní galerii ve Veletržním paláci. Od poloviny devadesátých let přednášel průmyslový design na ČVUT a v roce 2000 se stal předsedou asociace průmyslových designérů České republiky. O rok později se vyjádřil se slovy, že dostat v Čechách na svět nové auto je složitější než zkřížit klokana s delfínem. Zemřel náhle 26. října 2005. Právě dnes by se býval dožil 76 let. Václav Král byl Pininfarina českého designu.

Autor: Vít Hassan | čtvrtek 27.9.2012 13:34 | karma článku: 31,55 | přečteno: 5958x