Miloš Zeman, aneb politická mrtvola tahá za nitky populismu

Před pár dny se expremiér a kandidát na příštího prezidenta republiky Miloš Zeman vyjádřil k Islámu se slovy: "Nepřítelem je anticivilizace, táhnoucí se od severní Afriky až po Indonésii." "Ideovým základem islámu je bezpochyby Korán. Muslima lze definovat jako vyznavače Koránu, podobně jako nacista je vyznavačem rasové nadřazenosti a antisemitismu, nebo komunista vyznavačem třídního boje a diktatury proletariátu,".

Kluk přepisující stránky z Koránu v súfistické škole, Omdurman.Foto: Vít Hassan

Důchodce z Vysočiny zřejmě zapomněl na své členství v KSČ a dodal: "Nevěřím, že jsou umírnění muslimové a radikální muslimové". Stejně jako nevěřím, že jsou jen umírnění a radikální komunisté. Jsou jen muslimové a komunisté."

Nepopírám, že dominantními směry Islámu jsou Ší'a a Sunna, (jejíž extrémní, fanatickou a bezpochyby nebezpečnou odnoží jsou tzv.Wahhábité zvaní také 'Ansar Sunna'). Na druhou stranu zde musím vyzdvihnout fakt, že zde existuje minoritní odnož Islámu - neškodná, mystická větev - Súfi, ( která je oběma majoritními směry kriticky odsuzována např. proto, že se neřídí tvrdým islámským právem Šaría.) Nejstarší zmínky Súfismu nalezneme v islámské středověké filozofii falsafě, čerpající mimojiné z řeckého novoplatónství a některých esoterických nauk. První zmínky Súfismu pocházejí z Tureckéko města Konya, iránské Kúfy a iráckého Bagdádu. Za zakladatele súfistického učení je považován Džaláleddín Balchí Rumí (1207 - 1273), který se zapsal do dějin jako jeden ze zakladatelů řádů tancujících dervišů, jako mystik a nejvýznamnější perský mystický básník. Svým přínosem obohatil literaturu, umění a filozofii. Súfismus se v průběhu dějin mísil s křesťanstvím a indickými naukami. Pojem Súfismus znamená cestu či stezku, která se dá chápat jako cesta duše k bohu. Súfisté (někdy nazývaní též dervišové) se pomocí zvláštních praktik (např. pomocí pocitu extáze z několikahodinového tance při kterém vzývají Alláha) snaží dostat blíže k Alláhovi či s ním splynout. Súfismus se dělí do několika řádů (taríq) a v současné době je nejvíce rozšířen v Egyptě, Turecku, severním Súdánu, Tunisku a Maroku.

Krátká historka:

Před několika lety jsem se v ulicích súdánského Chartůmu setkal s mladým židovským turistou - kameramanem, co několik let jezdil po muslimských zemích a dokumentoval mírumilovný, mystický a tudíž také neškodný směr Islámu - Súfismus. Jednalo se o dredatého hipísáka, který často kouřil "větší než malé množství" marihuany a ve své naivitě si zřejmě vůbec neuvědomoval jaké nebezpečí mu v dané, víceméně muslimské zemi, (kde panuje tvrdé islámské právo Šaría), hrozí za případný nález byť minimálního množství drogy...

Vysvětlil mi, že má zájem natočit krátký dokument o místních Súfistech a požádal mě, zda bych ho zavedl do nějakého súfistického centra. Souhlasil jsem a před mešitou Šejka Garriballah v Omdurmanu jsem ho představil dervišům z Taríqi (súfistického řádu) Sammanyia. Ti cizince přivítali a při povídání s ním také padla otázka, z jaké země pochází. Daniel jim odvětil, že z Izraele. Nebudu zde lhát a popisovat jejich bezmezné nadšení na tvářích poté, co se dozvěděli, že pochází z jejich úhlu pohledu neoblíbené země.

Na druhou stranu ho i přes to, pozvali na jídlo, pití a nabídli mu, že u nich může přenocovat.

 

- Od všech, kteří zde na blogu dencodenně tak plamenně brojí proti všem muslimům tedy očekávám, že jsou lepšími lidmi než oni "bezcharakterní" muslimové a ptám se:

Byli byste také tak velkorysí a pohostili u Vás doma naprosto cizího muslimského turistu a nabídli mu nocleh?

- Snažím se uvěřit tomu, že onen za nitky populismu tahající budoucí prezidentský kandidát, který muslimy zásadně nerozlišuje na umírněné a na ty radikální, je po charakterní stránce lepším člověkem než oni.  - Opravdu se snažím si pana Zemana představit v situaci, kterak je stejně pohostinný jako zmínění muslimové. Ale nějak mi to nejde...

 

Autor: Vít Hassan | pondělí 11.7.2011 13:36 | karma článku: 14,96 | přečteno: 3019x