- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kluk přepisující stránky z Koránu v súfistické škole, Omdurman.Foto: Vít Hassan
Důchodce z Vysočiny zřejmě zapomněl na své členství v KSČ a dodal: "Nevěřím, že jsou umírnění muslimové a radikální muslimové". Stejně jako nevěřím, že jsou jen umírnění a radikální komunisté. Jsou jen muslimové a komunisté."
Nepopírám, že dominantními směry Islámu jsou Ší'a a Sunna, (jejíž extrémní, fanatickou a bezpochyby nebezpečnou odnoží jsou tzv.Wahhábité zvaní také 'Ansar Sunna'). Na druhou stranu zde musím vyzdvihnout fakt, že zde existuje minoritní odnož Islámu - neškodná, mystická větev - Súfi, ( která je oběma majoritními směry kriticky odsuzována např. proto, že se neřídí tvrdým islámským právem Šaría.) Nejstarší zmínky Súfismu nalezneme v islámské středověké filozofii falsafě, čerpající mimojiné z řeckého novoplatónství a některých esoterických nauk. První zmínky Súfismu pocházejí z Tureckéko města Konya, iránské Kúfy a iráckého Bagdádu. Za zakladatele súfistického učení je považován Džaláleddín Balchí Rumí (1207 - 1273), který se zapsal do dějin jako jeden ze zakladatelů řádů tancujících dervišů, jako mystik a nejvýznamnější perský mystický básník. Svým přínosem obohatil literaturu, umění a filozofii. Súfismus se v průběhu dějin mísil s křesťanstvím a indickými naukami. Pojem Súfismus znamená cestu či stezku, která se dá chápat jako cesta duše k bohu. Súfisté (někdy nazývaní též dervišové) se pomocí zvláštních praktik (např. pomocí pocitu extáze z několikahodinového tance při kterém vzývají Alláha) snaží dostat blíže k Alláhovi či s ním splynout. Súfismus se dělí do několika řádů (taríq) a v současné době je nejvíce rozšířen v Egyptě, Turecku, severním Súdánu, Tunisku a Maroku.
Krátká historka:
Před několika lety jsem se v ulicích súdánského Chartůmu setkal s mladým židovským turistou - kameramanem, co několik let jezdil po muslimských zemích a dokumentoval mírumilovný, mystický a tudíž také neškodný směr Islámu - Súfismus. Jednalo se o dredatého hipísáka, který často kouřil "větší než malé množství" marihuany a ve své naivitě si zřejmě vůbec neuvědomoval jaké nebezpečí mu v dané, víceméně muslimské zemi, (kde panuje tvrdé islámské právo Šaría), hrozí za případný nález byť minimálního množství drogy...
Vysvětlil mi, že má zájem natočit krátký dokument o místních Súfistech a požádal mě, zda bych ho zavedl do nějakého súfistického centra. Souhlasil jsem a před mešitou Šejka Garriballah v Omdurmanu jsem ho představil dervišům z Taríqi (súfistického řádu) Sammanyia. Ti cizince přivítali a při povídání s ním také padla otázka, z jaké země pochází. Daniel jim odvětil, že z Izraele. Nebudu zde lhát a popisovat jejich bezmezné nadšení na tvářích poté, co se dozvěděli, že pochází z jejich úhlu pohledu neoblíbené země.
Na druhou stranu ho i přes to, pozvali na jídlo, pití a nabídli mu, že u nich může přenocovat.
- Od všech, kteří zde na blogu dencodenně tak plamenně brojí proti všem muslimům tedy očekávám, že jsou lepšími lidmi než oni "bezcharakterní" muslimové a ptám se:
Byli byste také tak velkorysí a pohostili u Vás doma naprosto cizího muslimského turistu a nabídli mu nocleh?
- Snažím se uvěřit tomu, že onen za nitky populismu tahající budoucí prezidentský kandidát, který muslimy zásadně nerozlišuje na umírněné a na ty radikální, je po charakterní stránce lepším člověkem než oni. - Opravdu se snažím si pana Zemana představit v situaci, kterak je stejně pohostinný jako zmínění muslimové. Ale nějak mi to nejde...
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!