Kašleme na vás aneb co se mi nelíbí na dopravě v kraji a na krajích vůbec.

Vážení,  přiblížil se podzim, někde už snad je i nějaká ta sklizeň, a za chvilku nás čekají volby, s kterými mám trochu problém. Nevím koho volit, vím koho určitě nevolit. A nejsem si jistý tím, jestli vůbec volit.  Proč, to ukážu. 

Pohár mé trpělivosti přetekl. Kraje jsou zlo. Jediné co vytvořily, jsou různí úředníci a hlavně hranice.

Vysvětlím to na případu veřejné linkové dopravy. Žiji v nejzápadnějším městě Moravskoslezského kraje. Hranici se sousedním krajem mám téměř na dohled očí, opravdu coby kamenem dohodil, ani moc dobíhat pěšky bych nemusel.

Máme tady možnost, jako v celém kraji mít ODISku. Ale na co mi je, když daleko více potřebuji jezdit směrem na Olomouc, Uničov, další obce jižněji. Na nic. Neb tam karta neplatí.

Pro vaši informaci, autobusem to je do Ostravy jako metropole 90 km, přes dvě hodiny jízdy a to ještě jen vlastně na kraj Ostravy, protože dálkové autobusy do centra byly zrušeny a končí se na Svinovských mostech, tzn. že do centra jdete a jedete dalších zhruba dvacet minut, místo abyste dojeli co nejdál do středu města. (V Praze to jde, na Florenc, relativně ve středu města je i hlavní nádraží, v Brně jste od nádraží pěšky za deset minut na Náměstí svobody, což se super, Olomouc – také přijedete vlakem vlastně do středu města).

O vlaku se ani radši nebavím, protože to je se spojením ještě horší:

do Ostravy 2 hodiny 43 resp. 38 minut. Je to dáno i vinou toho, že nejsou schopni se domluvit spolu navzájem dopravci autobusoví a České dráhy, které nejsou sto zajistit přípoj. I na tyto věci má kraj dohlížet, od čeho má ty všechny KODISy, IDOSKy, IDS JMK a podobně? Výsledkově k ničemu, jen vyhozené peníze za různé hloupé agendy a nápady. Zvláště stojí za povšimnutí, že mezi Ostravou a Opavou je 28 km, mezi Opavou a Krnovem je 29 km, ale jízdní doba je dvojnásobná, 40 minut. Jinými slovy, od roku 1990 se na tuto trať všichni vykašlali a nebyli schopni vzájemně se postarat o to, aby traťová rychlost byla aspoň 100 lépe 120 km - po celé trati až do Olomouce.  Hlavně, že se kupovaly nové respektive modernizované vozy (které nebyly na tyto tratě zamýšleny).

Bezvadně tento průšvih byl vidět při neštěstí ve Studénce, kdy vlaky musely šíleným způsobem objíždět a vinou otřesného stavu a možností kolejí nabíraly astronomická zpoždění. Chápu, byl to zlý a těžký moment, ale měl nás upozornit. Realita je bohužel taková, že si konkrétně Moravskoslezský kraj kupuje sice nové vozy (respektive zmodernizované starší vozy, které se měly používat dle svého původního určení na kratších tratích (používají se i na dost dlouhých tratích), zároveň ale do kolejí a tratí, které jsou prioritní, právě proto, že se tak dlouho zanedbávaly, vlastně téměř neinvestuje (výjimkou je spojení Opavy s Ostravou a modernizace části tratě tuším, že Frýdlant n. O.  - Frenštát pod Radhoštěm). Není to trochu málo na to, že Moravskoslezský kraj je jedním z nejlidnatějších v ČR a v podstatě ostravská aglomerace je jedinou velkou aglomerací v zemi, která se významem rovná Praze?

Ano, chce to postavit tu trať vlastně znova. Ano, náklady to asi jsou velké, ale za těch třicet let si občané obou krajů, kterých se to týká trochu té pohody a slušného zacházení zaslouží.

Stejně jako si zaslouží, aby, když už v tom rychlíkovém autobuse sedím, tak tam, kde se křižuje s jiným rychlíkovým autobusem navíc téže společnosti (Arriva) se tyto spoje vzájemně počkaly a měly obdobný odjezd. (V Rýmařově např. konkrétně spoje Ostrava – Šumperk, Jeseník – Olomouc, věřím, že jsou i jiná místa, kde to je podobné).
Další věcí, která mně vyloženě pije krev a ubírá mi na pohodě je fakt, že když už sedíte v rychlíkovém spoji do Olomouce a nastoupíte u nás  v Rýmařově ,dají vám jízdenku na autobusové nádraží a konec. V momentě, kdy nastoupíte o zastávku dál, dostáváte jízdenku časovou a můžete, pokud je třeba jezdit i po Olomouci. Proč to nejde i u nás?  Jsou snad cestující z Rýmařova, Šumperku, Jeseníku horší než ti jižnější? To se kraje neumí domluvit? To nemohu mít jeden společný systém v rámci Moravy a Slezska, nebo dokonce celé ČR?
Asi ne, protože ten, kdo vyrábí ty karty a systémy by přišel o kšeft. Je na nás jako občanech tomuto říct NE.
Vrcholem a nebo spíše dnem tohoto velmi trpkého poháru neschopnosti a hlouposti je fakt, že když už jedete do Olomouce, nepřijedete rychlíkovým páteřním spojem z Jeseníku na vlakové nádraží, odkud máte spoje do pěti různých směrů (Bruntál – Opava, Brno, Přerov, Vsetín – Slovensko, Ostrava, Praha -  celé Čechy), ale přijedete na Olomoucké autobusové nádraží, které je od hlavního vzdáleno dobrých dvacet minut pokud nejste místní a neznáte zkratku, i s ní je to ale poměrně dlouhá doba, tím horší, jste-li nemocný, neznalý místních ulic a nebo třeba s těžkými zavazadly. Nehledě na to, že vlastně jediný navazující spoj dálkový je toliko do Brna.

Proč kraj nenutí a netlačí na dopravce, aby konkrétně stavěli před vlakovým nádražím v Olomouci? Výsledkem by totiž bylo, že by lidé stíhali řádově větší množství přípojných vlaků, ale asi si to někdo buď nepřeje, nevidí to (oni totiž ti, kteří o tom rozhodují, tou dopravou nejezdí, ti jezdí auty) anebo to vidět a chápat nechtějí. Anebo je tu ještě třetí možnost, že za dojezdy do měst někdo těžce rejžuje a dopravci nejsou ochotni platit. (Vzpomeňme jen, tuším, že Student Agency a její podivné zastavování na AN Florenc v Praze), ale to už trošku odbočuji.
Přitom by k nápravě věcí stačilo pro začátek dost málo. Aby se lidé poslouchali, byli s to se domluvit, měli jeden systém a ne deset (a nebyli obtěžkáni X různými kartami, stačila by jedna – občanská, odděleně od občanského průkazu a na ní můžeš mít klidně peněženku či jízdenky hned několika obcí, knihoven, různých institucí atd. atd. Jak jednoduché, ale mnoho lidí by asi přišlo o živnost a agendu.)

Autor: Petr Hamrský | čtvrtek 1.10.2020 13:18 | karma článku: 13,62 | přečteno: 467x