- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ale vraťme se k výše zmiňovanému článku. Co mě vytočilo, je skutečnost, že si , dokonce v souladu se zákonem, mohou podniky účtovat jakýsi servisní poplatek v té či oné výši. Co to jako je ? To je rádoby vynucené spropitné, a to považuji, stejně jako spropitné jako celek, za sprosťárnu.Proč ? Vypovídá to totiž jednoznačně o neschopnosti majitelů a provozních restaurací umět udělat cenu konečného produktu, v které jsou zahrnuty veškeré náklady, které mám spojené s provozem restaurace, tedy i práci číšníků. Proč mám přídávat někomu za to, že se mnou slušně zachází ? Ten číšník, event. majitel by měl mít určitý kodex, zásady práce atd,. aby dosáhl co největšího zisku.A je faktem, že tzv. servis je dneska klíčovým momentem,jak to jídlo prodat. Kuchař by prozměnu měl vědět, co jak má uvařit, měl by ochutnávat a v případě velké objednávky třeba i přijít a popřát stolní společnosti i dobrou chuť ! A to jsou právě ony přidané hodnoty, které zapřičiňují jednak úspěch či neúspěch, a vneposlední řadě i to, proč v restauraci jídlo nedosahuje cen nákupu surovin. Cena jídla je logicky vyšší, je v ní obsaženo všechno, náklady i v nějaké míře můj předpokládáný zisk.
Představa, že si někdo vynutí , dokonce se zákonným souhlasem (!) , rep. po dodržení podmínky, že nějaký servisní popolatek zaplatím provozovateli, je otřesné. Ze dvou důvodů. Zaprvé onen servis je, páni, provozní, zahrnut v ceně jídla a zadruhé onen servis jsem si samostatně neobjednal, nevidím důvod jej samostatně platit !
Řešení tohoto sporu vidím ve dvou zásadních krocích:
1. Postavit vymáhání servisního polatku mimo zákon, pod obrovskou pokutou, včetně odebrání licence. (např. při opakovaném porušení )
2. Do těchto restaurací prostě nechodit. Dobrou restauraci já osobně poznám buď od doporučení známých, nebo místních , nebo ji volím podle jídelního lístku a nebo může být jedním z kritérií i to, že není prázdná. Přítomnost slušného počtu lidí, dává, řekněme vyšší míru pravděpodobnosti, že restaurace stojí zato. A pokud všechy výše zmíněné možnosti selhávají, pak platí pravidlo, "po polévce se uvidí".
Závěrem mi dovolte ještě napsat, že je to o tom, co si jako zákazníci, návštěvníci necháme či nenecháme líbit. Já sám za sebe, si toto nenechám líbit ani náhodou a tento odkaz , respektive článek přeposílám mailem i na Českou obchodní inspekci, Sdružení obrany spotřebitelů, a komukoliv dalšímu, kdo projeví zájem, na politické orientaci nezáleží.
Hezké počtení
Další články autora |
Městská část Praha-Libuš
Praha