Mem-erotika
Řešili to všichni filosofové! To jak se nedá vstoupit dvakrát do stejné řeky. Jidiškajt asi příliš filosofická nebude, protože ta čas vůbec neřeší. Nějak brzo, možná už za brankou Edenu, totiž Adamovi a jeho ženské partnerce – matce všeho živého - došlo, že čas neexistuje. Když klečeli ve tmě za zídkou a líbostné hallelujah serafínů k nim doléhalo pouze slaboučkou ozvěnou, sáhli si – takříkajíc – na dřeň. Jeden by řekl – dospěli k pravdě. Pravda – se hebrejsky řekne emet (alef – mem – taw). A to je docela inspirativní. Přeložíme-li totiž ty kočovnické obrázky do češtiny, znamenala by pravda jen jedinou skutečnost, že je pámbu někde na začátku (alef), uprostřed čas (mem) a na konci věčnost (taw).
„No ausgerechnet náš problém,“ povídá Chava Adamovi. „za náma Sladkej požehnanej, Eden a ti dva s plápolajícími šavličkami, před náma velkej otazník, tak trochu tma a nejistota. Jeden by tam radši ani moc nelez. A my dva, tady ? Co teď ?“ … A tak se objali.
Mem – podíváte-li se na ně pozorně, je složeno z waw a chaf. Tedy z člověka (waw) a dlaně (chaf). Ale nahoře je takový zvlněný, jako ty vody času. Pokud ho vyspelujete ne jako „mem“, ale jako“majim“ (ale píše se to do písku úplně stejně) dostanete výraz pro „voda“. Jeho číselná hodnota je 40 a symbolizuje čas. Čas (který neexistuje – viz Einstein) je tady od toho, aby ses dokázal vzít do dlaně. Jako ti dva vyhnaní z ráje.
Jestli dokonce i ten klučina z Nazaretu, když chodil od Galileje k Jerušalajmu a vykřikoval : „Poznáte pravdu a ta vás osvobodí!“, neměl na mysli něco podobného. Jakože abychom se objali.
Pojďme ještě na skok zpátky do hebrejštiny. Když se z lidskýho života vytratí Počátek (alef), a když se pravda scvrkne na pouhou (ale o to veledůležitější) „pravdičku“ o životě na hypotéku a bez Velkýho šéfa (alef), zůstává z emet jenom met. A to je smrt. Že by smrt zaživa ? Ve slovníku kočovníků psaném do písku pouště byste to našli zapsáno znaky mem-waw-taw, které lze přečíst: z času (mem) musí lidská bytost (waw) někam na věčnost (taw)… Pozor, zvláštní detail. „Někam na věčnost“ – ne jen do hlíny anebo na rozptylovou loučku.
Ale co s tou autoerotikou? Co s tím objímáním ? … No ono to není zas až tak složitý. Vypůjčím si hlášku nazaretského. Je to legitimní, protože on, když nad košíkem makrel a chlebů učíval :“Miluj bližního svého, jako sebe sama…“, si taky vypůjčoval, shodou okolností ze „starozákonní“ knížky Leviticus – ostatně jiný učebnice tehdy ani neměli. Teprve časem (mem) se tenhle koán maličko zdiskreditoval. To asi proto, že se začalo s věčností (taw) obchodovat. Spíš kšeftovat. Když budeš poslušnej a takovej milej a hodnej, možná od nás tu poukázku na Taw dostaneš. A tak si člověci začali představovat, že je patřičné, zahrnovat bližního svýho tunami cukrové vaty tzv. křesťanské lásky. (Ačkoli jim vůbec nevadilo tu a tam upálit někoho, kdo se té vatičce vzpouzel… Nojo, to byly jiné časy.)
Nicméně ježíšek nebyl jediný, koho tenhle veršík zaujal. Druhá taková myšlenková šajba byl rabi Akiva (žil jen pár dekád po ježíškovi a docela klidně se mohl znát s apoštolem Janem, kdyby si udělali na společnou dovolenou na Pathmu čas.)
Akiva učil lautr to samý, snad jen s tím rozdílem, že nikomu nevnucoval (i když s nejlepšími úmysly), že jedině on je „cesta a emet a život“. Od Hillela přijali, že „miluj bližního svého“ je klíč a jádro celé tóry a všechno ostatní je jenom komentář. A přesto mu – podle tradice (talmud Jevamot 67b) pomřelo rovných čtyřiadvacet tisíc učedníků, protože se neměli navzájem dost v lásce. To je docela oříšek. Že by pedagogické selhání? Nikoli. Podle tradice pomřeli proto, že měli 24 tisíc názorů na to, co je to láska k bližnímu. Přecenili anebo zapomněli na mem. Ještě jinak řečeno – vnímali mem jen jako svůj vyměřený čas a zapomněli se „vzít do dlaně“.
Vezmeme-li se totiž do dlaně poctivě, tak dokonale zvítězíme nad časem. On ztratí svoji důležitost. Ztratí nad náma svoji čaromoc. Protože to tu máme jen na chvilku. Smrt anebo taw k nám patří stejně jako Alef. To je, holt, pravda. A teprve s touto perspektivou se dá milovat ten druhej. A taky „obejmout sama sebe“ a vzít se do dlaně. Všechny naše nedokonalosti jsou z týhle perspektivy dary. Poctivým popadnutím toho uzlíčku člověčiny, co se v dlani tetelí jako zmoklé vrabče, spatříme najednou i to, co došlo Adamovi s Chavou (než si upletli Kaina a Hevela a další množství adámků), že totiž lidská bytost je rámovaná alefem a taw. Na konci bible se jim říká Alfa a Omega. A hebrejsky je to „et“. Mojžíš to věděl, a proto píše na začátku svého románu: Na počátku stvořil Velkej a Sladkej jedno „et“ ve vesmíru (et-ha-šamajim) a druhé na zemi. (et-ha-arec). A věděl to ústní tradicí od Adama. Protože každičkej alfa-omega uzlíček člověčiny se podobá Vznešenýmu činem. Kreativitou. Skutkem (hebrejsky hej). A když se to hej přilepí k alef a taw – víte co získáváme ? Nejspolehlivější nádivku pro mem (čas, který neexistuje) – totiž kombinaci znaku alef-taw-hej – „ata“ . A to znamená TY …
Jaroslav Achab Haidler
Trafikantův dotaz
Vážený pane purkmistře a páni konšelé města Děčína. Zbývá ještě týden do uzávěrky výběrového řízení na vpravdě velice lákavou trafiku, jejímiž jste podle svého pošetilého názoru „majiteli“ nikoli správci.
Jaroslav Achab Haidler
Alexandrijská Sluneta
Tak už je to, přátelé docela jasné. O „Vrbák“ přijdeme. Všechny signály z majetkové i sportovní komise na městě Ústí nad Labem to potvrzují. Včetně různých prořeknutí té paní, co je sice Nechybová, ale není primátorka
Jaroslav Achab Haidler
Test jak víno
Jak víno průzračný, jak víno potřebný a jak víno opojný. Test odpovědnosti za mandát a test legitimity mandátu...
Jaroslav Achab Haidler
Zrady zvon
Ve velikém vesmíru je jedno docela maličké Město bílých límečků. Řízené dlouhá léta Modrými a Pomerančem. Jinak se to v něm koalí všechno úplně stejně, jako všude na světě. Nic nového pod sluncem.
Jaroslav Achab Haidler
Legrační nebo nebezpečný ?
Zhruba osmačtyřicet hodin poté, co ODSka volí a politicky korektně také gratuluje a tleská komunistickému mini-pohlavárovi, kterého sama navrhla , se Radim Holeček ozývá do tisku a vlastně hlavně pro tisk,
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Opozice vytýká Jurečkovi tvrzení, že lidé v penzi stráví v průměru 21,5 roku
Přímý přenos Poslanci opozičního ANO se přou s ministrem práce a sociálních věcí Marianem Jurečkou z KDU-ČSL...
Hořící harvestor zaměstnal hasiče, požár způsobil škodu za 1,8 milionu
K hořícímu harvestoru do Jindřichovic pod Smrkem vyjížděli v úterý po půl desáté večer...
U Cholupického tunelu hořela dodávka, požár omezil dopravu na Pražském okruhu
V blízkosti Cholupic na Pražském okruhu hořela ráno dodávka. „Plameny máme pod kontrolou, v době...
Meta začíná trénovat svou AI na lidech. Omezuje to ochranu dat, říká právnička
V Evropské unii (EU) budou od konce letošního roku platit nová pravidla o regulaci umělé...
Prodej rodinného domu v Cerhovicích, ul. Na Žlábkách
Na Žlábkách, Cerhovice, okres Beroun
3 700 000 Kč
- Počet článků 145
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1689x