Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Opravovat cesty je třeba. Ale jak?

Slyšel jsem z hodnověrných zdrojů, jak naše příslušné úřady nedávno vyhnaly svinským krokem jednu rakouskou stavební firmu, která slibovala opravovat české silnice tak, že po opravě se na ně nemusí třicet let sáhnout.

My to u nás máme přece zařízeno jinak! Oprava silnice vydrží s bídou tři roky – a pak se zase bude rozkopávat, vrtat, bagrovat, nekvalitně asfaltovat… jen aby byl mrzký kšeft. A občanům se krade ta nejcennější ekonomická komodita – krade se jim bez jakékoliv kompenzace jejich čas, který nikdy nelze okradeným vrátit zpět. A krade se jim i jejich pohodlí a bezpečnost.

Dobře, budiž, řekněme že opravovat silnice se musí často a hodně. Evropské fondy nepočkají, musí se vyčerpat včas. Takže, smiřme se s tím, že uzavírek a objížděk bude v současné době hodně. Ale i při tom velkém množství se dá s motoristou zacházet tak i onak. Špatně a pohrdavě nebo maximálně vstřícně.

Na ten druhý, vstřícný postup mám srovnání z nedalekého příhraničí v Polsku. A o něj se chci podělit.

Mezi městečky Ustroň a Wisla (jsou asi 10 km od sebe) v polských Beskydech probíhá generální oprava jediné přístupové silnice sevřené horami. Bagruje se do velké hloubky, vypadá to na kompletní výměnu inženýrských sítí, přes řeku Wislu bude fungl nový most… Rozpracované jsou tři úseky, těsně na sebe navazující, v celkové délce asi čtyři kilometry.

Jezdí se? Jezdí! Aspoň kyvadlově, jinak nelze. I přes následující nemalou komplikaci: Do prvního kyvadlového úseku totiž ústí najednou dvě silnice, které se na jeho začátku stýkají. Jedna z nich přitom právě na tom místě navíc vede přes železniční trať.

Člověk by čekal, že – jak je zvyklý od nás – budou při bliknutí zelené na tom vjezdu zmatky, kdo a odkud pojede dříve, a že se řidiči ne vždy ukázní k zipovému způsobu dávání si přednosti. Navíc jedna z těch dvou ústících silnic je asi pětkrát méně frekventovaná; takže správně by mělo vjíždět do kyvadlového úseku vždy pět aut z té rušnější silnice a pak jedno z té méně rušné. To by naši chytrolíni nezvládli; a myslím, že velice rychle by se o pár kilometrů zpět jiným předchozím objížděním vyčůraně dostávali z té více frekventované na méně frekventovanou silnici, aby se pak zipem 1:1 dostali rychleji kupředu.

Člověk by dále čekal – jako u nás – že z opačného směru dojede dávka aut, pak bude ještě dlouhé desítky sekund svítit červená, pak pustí chvilku auta z té vedlejší silničky (na hlavní svítí stále červená), pak konečně pustí auta z té hlavní silnice. Pokud zrovna nejede vlak – a tam patří v Česku k nemilé tradici, že červená přejezdová železniční světla začnou blikat mnohem, mnohem dříve, než by bylo vzhledem k poloze přijíždějícího vlaku nutné.

Na opačné straně takové kyvadlové uzavírky by si řidiči počkali na protijedoucí dávku aut z hlavní silnice, pak prodleva (stále při červeném světle), pak na dávku protijedoucích aut z té vedlejší silničky, pak další prodleva (stále červená) – a pak konečně zelená, na malou chvilku, protože přece zase musí dlouho svítit červená z obou stran.

Ne tak v Polsku. Na obou stranách první velké kyvadlové uzavírky se čile pohybuje několik ochotných zřízenců s vysílačkami. Na zádech svých montérek mají velký nápis KIEROWNIK RUCHEM, tedy „ten, kdo řídí dopravu“. Když ten kierownik vidí, že z opačného směru už skupina aut dojíždí, tak kolonu pustí, i když na semaforu ještě svítí červená. Dále kierownici v báječné souhře střídavě pouštějí úměrně menší dávku aut z té vedlejší silničky a úměrně větší dávku aut z té hlavní silnice. Každá vteřina času řidičů je jim drahá. Časové prodlevy jsou minimální, jaké si lze představit. Takže – jede se, nikdo se neloudá – a na dalším kyvadlovém úseku je pro řidiče zelená vlna. Jede se plynule dál. Na třetím kyvadlovém úseku už ne, to už matematicky seřídit nelze, ale čeká se už jen minimálně.

Dohromady na všech třech opravovaných úsecích jsem časovou ztrátu i při velmi hustém provozu změřil na čtyři minuty, což je paráda. Žádná nehoda, žádné troubení, žádná nervozita...

Tak – případný komentář nechám na vás. Přeji vám širokou volnou cestu kamkoliv.

Autor: David Gruber | sobota 20.7.2019 10:07 | karma článku: 40,18 | přečteno: 5950x
  • Další články autora

David Gruber

Belmondo – ano, policajt, ano, rošťák, ale především úžasný manažerský školitel

Stovky jsou různých manažerských a komunikačních příruček, tisíce kurzů všude po světě... ale nemohu se zbavit silného dojmu, že je všechny strčil do kapsy Jean-Paul Belmondo. A to v tomto filmu:

6.9.2021 v 18:44 | Karma: 30,56 | Přečteno: 1619x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Nedvědi, koncert na Strahově – a organizátor Petr Novotný

Dne 21. června 1996 vyprodali Jan a František Nedvědovi strahovský stadion. Na jejich koncert se prodalo dobrých sedmdesát tisíc lístků. MF Dnes uvádí, že „...nikomu jinému se velký strahovský stadion vyprodat nepodařilo". Jenže...

20.7.2021 v 11:52 | Karma: 42,84 | Přečteno: 8371x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Ladislav Větvička: Kronika koronopodfucku I. (čtenářské dojmy)

Když mi Ladik loni na jaře ukazoval mapu s původním plánem objet Česko a Slovensko na kole po hranicích, vzpomněl jsem si na hereckou dvojici Tomáš Jirman a Vladimír Čech (z Milionáře), jak kdysi chtěli obejít naši zemi pěšky...

23.6.2021 v 12:56 | Karma: 37,39 | Přečteno: 2226x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Zeman se omluvil Srbům za bombardování – že jsme s nesouhlasem zůstali v NATO sami

Při té zprávě se mi vybavila spousta věcí. Například můj televizní seriálový kolega profesor Rajko Doleček, po mamince poloviční Srb. Ten se svým odporem k bombardování tehdy v roce 1999 také zůstal osamocen...

19.5.2021 v 11:18 | Karma: 32,12 | Přečteno: 1272x | Diskuse| Ostatní

David Gruber

Film „Pane, vy jste vdova“ – to jsme byli ještě světoví

Viděl jej asi každý, a to mnohokrát. Ale jak to tak chodí, třeba až při desátém zhlédnutí si všimnete něčeho, čeho devětkrát předtím ne. Já jsem teď konečně pomyslel na jména a příjmení filmových postav vcelku...

16.5.2021 v 18:53 | Karma: 31,87 | Přečteno: 1705x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

  • Počet článků 332
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2334x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik