Vraťme mozek zpět do života

Neschopnost sociální komunikace, porucha soustředěnosti, problémy s motorikou, nezájem o dění kolem, slabé verbální projevy a omezené kreativní vyjadřování. Nejčastější problémy dnešních dětí. Přitom by stačilo, aby netrávily času počítače a tabletu a chodili do pravidelné volnočasové aktivity.

Děti se dostávají do dvou extrémů – kvůli moderním komunikačním technologiím ztrácejí schopnost sociální adaptace a kvůli nepřebernému množství informací ztrácejí sami sebe. Mozek potřebuje vhodné podněty, aby se rozvíjel, potřebuje hry, aby měl motivaci růst a posilovat. Žijeme v době, kdy za nás přemýšlí počítače, vytváříme systémy, ve kterých ztrácíme sami sebe. Přitom vše, co potřebujeme, je v mozku. Mozek se dá trénovat v každém věku, v každé profesi. Mozek se podobá svalům v těle – když je trénujeme, uneseme více než ostatní. Když jsme v dobré kondici, vyběhneme do pátého patra bez zadýchání. Každý druhý člověk má problémy s koncentrací nebo s pamětí či prostorovou orientací. Mladí lidé mají problémy s učením, ti starší se stresem a pamětí.

Volný čas je možností, jak zábavnou a zajímavou formou děti vzdělávat a vychovávat. To, jak komunikujeme se světem, zajišťují kognitivní funkce mozku. Je to schopnost řešit problémy, schopnost úsudku a nadhledu, paměť, prostorová orientace, schopnost plánovat atd. Jednotvárnými činnostmi nebo dokonce nulovými volnočasovými aktivitami dětský (ale i dospělý) mozek oslabuje. Proto je z pohledu rozvoje mozku důležitá volnočasová činnost. Pravidelné chození do kroužků a oddílů navíc nastavuje dítěti režim, který má mozek ráda. Dává smysl a řád týdennímu trávení času. Společné aktivity s vrstevníky rozvíjejí komunikační a sociální schopnosti, dítě se učí zodpovědnosti a lépe si vytváří představu samo o sobě.

Když jsem byla malé dítě, táta mě brával do dílny, kde jsme vyřezávali obrázky a vyráběli různé věci. S dědečkem jsme chodili na pole dobývat řepu, krmit králíky. U toho nám vyprávěl pohádky a různé příběhy. S mámou jsme jezdili na kole, hráli pexeso. Nejen o prázdninách, ale během roku jsme měli různé úkoly a pravidelné aktivity, které často vycházeli z toho, že jsme žili na vesnici. Ale díky těmto podnětům, kdy v nás rozvíjeli nejen zručnost, ale i schopnost řešit problémy, a také činnostem, které nás vedly k zodpovědnosti a přemýšlení nad následky, jsem ani já, ani brácha neměli problém s komunikací, zvládání složitých situací, sociální adaptací a motivací.  Takže to funguje.

Přeji všem, ať se nebojí trénovat mozek a pracovat na sobě.

 

 

Autor: Eva Fruhwirtová | sobota 17.8.2013 17:23 | karma článku: 15,02 | přečteno: 703x