Proč jezdit ze Znojma do Brna přes Břeclav?

Obnova železničního hraničního přechodu Hevlín-Laa an der Thaya a celková modernizace trati přes M. Krumlov do Brna nabízí jedinečnou příležitost pro zlepšení turistického potenciálu a možnosti vytváření pracovních příležitostí. 

Letos si připomínáme 150 let udělení koncese k výstavbě železnice. Od konce 30. let 19. století se jezdilo z Brna do Vídně přes Břeclav. V době, kdy většina měst ještě nebyla napojena na železniční síť, která s sebou jednoznačně nesla hospodářský vzestup, bojovaly mezi sebou konkurenční společnosti o další alternativní spojení měst s Vídní jakožto centrem Rakouské monarchie. Nakonec zvítězila Rakouská společnost státní dráhy, jež se pustila do stavby železnice z Brna do Vídně přes Moravský Krumlov, Hrušovany nad Jevišovkou a Laa an der Thay (Láva).

Vznikem Československa v roce 1918 došlo k protěžování původní dráhy, a to přes Břeclav. Docházelo tak k postupnému odklonu od trati Brno – M. Krumlov – Hrušovany nad Jevišovkou – Laa an der Thaya – Vídeň. Nejtěžší ránu dostala trať v závěru druhé světové války. Železnice patřila ke strategickým místům a tak se ji nevyhnulo bombardování. Záhy po obnovení železničního mostu u hranic byl hraniční úsek uzavřen a později zbourán. Dodnes není tento úsek na Rakousko napojen, i když rakouská strana čeká jen na naši iniciativu. Jejich trať je modernizována, částečně zdvoukolejněna a elektrizována až do Vídně. Obnova železničního přeshraničního propojení není stavba na zelené louce, nejedná se o žádnou lokálku pro milovníky vlaků. Je to trať se 150letou historií, která má logické opodstatnění a velký potenciál rozvoje celého regionu. Na trati Znojmo – Hrušovany nad Jevišovkou by se místo dnešních 80 km/h jezdilo 120 km/h. Ze Znojma bychom byli v Laa an der Thaya za 25 minut, z Brna za hodinu.

Snahy o obnovu 150 let staré trati sílí

Dnes je hlavní koridor z Brna do Vídně vedený přes Břeclav. Trať je přetížena a potřebuje odlehčit. Řešení jsou dvě – vybudovat zcela novou dráhu s vhodným trasováním, nebo, a to je rozhodně přijatelnější varianta, obnovit trať z Brna na Vídeň přes Moravský Krumlov.

Pokud chceme v současnosti cestovat ze Znojma do Brna, spojení existuje pouze přes Břeclav, nebo případně je ještě delší varianta přes Okříšky, a trvá to minimálně 2,5 hodiny. Mnohem kratší a logičtější je ze Znojma do Brna jet přes Moravský Krumlov.  Pokud by se podařilo obnovit zmiňovanou trať, cesta by vyšla asi na hodinu.

Odborné studie potvrzují, že železniční doprava je konkurenceschopná oproti silniční dopravě. Nemálo podstatné je také to, že cestování je pohodlné, ekologické, podporuje cestovní ruch a v případě této trati také prohlubuje regionální vazby mezi jižní Moravou a Dolním Rakouskem.

O obnově trati z Brna do Vídně přes Moravský Krumlov a možnostech řešení budou hovořit odborníci a starostové ve čtvrtek 25. srpna v Knížecím domě v M. Krumlově. Začátek je v 9 hodin.

 

Autor: Eva Fruhwirtová | úterý 9.8.2016 19:36 | karma článku: 21,00 | přečteno: 871x