Drahou elektřinou dotujeme managerské platy

Loni zvýšil ČEZ zisky o polovinu (na 43 miliard korun) díky vyšší výrobě, tedy vyšší poptávce a přesto v roce 2008 elektřinu zdražil cca o 14 % (domácnostem o 10 %). Za letošních devět měsíců vydělal ČEZ o 40 procent více než loni (41,5 miliardy korun) a sám se přiznal, že díky dražším cenám elektřiny.

O. Formánek

Přesto v příštím roce bude zdražovat o deset procent. Jako argument uvádí mimo inflace i očekávané snížení spotřeby energie.

Ze snahy pochopit logiku zdražování ČEZu hrozí, že si spotřebitel udělá uzel na mozku. Když je poptávka po elektřině vyšší, zdražuje se. Když se očekává snížená spotřeba, zdražuje se také. Zcela proti zákonu trhu, kdy snížená poptávka tlačí ceny dolů. Takže ať drahou elektřinou šetříme či nikoliv, vyjde nás to draho. Dostáváme se tak do začarovaného kruhu. Čím více s elektřinou šetříme, tím více zaplatíme za kWh a když drahé elektřiny spotřebujeme stejně nebo více, stejně ji zase zdraží.  

Kde je zakopaný pes?

ČEZ potřebuje investovat, což musí někdo zaplatit. Ano ČEZ má a musí mít dostatek peněz na investice a díky neustálému zdražování je má. Investice totiž přináší zisky, z nichž se pak vyplácí nejen dividendy, ale stoupají i ceny akcií.

Ne, že by mělo vedení ČEZu tak rádo své akcionáře. Jejich láska k investicím je motivována ztučňováním vlastního konta. Od roku 2001 totiž v ČEZu funguje opční program, který umožňuje členům výkonného výboru výhodně obchodovat s firemními akciemi. Není pak divu, že generální ředitel si za necelé čtyři roky vydělal 677 milionů korun.

Ani základní managerský plat v ČEZu - 20 mil ročně neobstojí proti alibismu, jímž se zdůvodňují milionové platy vrcholného managementu. Argument, že firmy se snaží udržet dobré managery pohádkovými platy, je k smíchu. Ono se úspěšně manageruje, když se obchoduje se zbožím, po němž je stálá poptávka a mohou se spotřebitelům diktovat pořád vyšší a vyšší ceny.

A tak ČEZ úspěšně expanduje do zahraničí (např. Rumunsko, Rusko), jeho akcie stoupají, manageři vydělávají pohádkové sumy a spotřebitelé platí jak mourovatí.

A nepomůže ani konkurence, ta naopak, zdražuje ještě více než ČEZ, ten je pánem na trhu a spotřebitelé jeho bezmocným sponzorem.  

 

 

 

 

Nejčtenější články a nejvyšší karma:

Záchodová štětka do vagíny nepatří

http://formankova.blog.idnes.cz/c/35716/Zachodova-stetka-do-vaginy-nepatri.html

Vem si mě, aneb jak slepice bojují kohouta

 http://formankova.blog.idnes.cz/c/12270/Vem-si-me-aneb-jak-slepice-bojuji-kohouta.html#t2       

Autor: Hana Formánková | čtvrtek 27.11.2008 12:05 | karma článku: 29,97 | přečteno: 2268x