Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
Pokusy o návrh aerodynamického vozu, tedy spíše jen aerodynamické karoserie, se objevily nedlouho po vzniku prvních prakticky použitelných automobilů. A tak již od přelomu 19. a 20. století vznikaly takto řešené experimentální stroje, většinou stavěné pro překonávání rychlostních rekordů. (rok 1899, vůz La Jamais Contente s elektrickým pohonem, pilot C. Janetzy, rychlost 105,878 km/h; rok 1906, vůz Stanley s parním pohonem, pilot F. Marriot, rychlost 205,447 km/h)
Po první světové válce začala být práce návrhářů aerodynamiky podložena výpočty, přičemž se využívaly i aerodynamické tunely. Průkopníkem byl Paul Jaray, vídeňský rodák s maďarsko-židovskými kořeny. Výsledky svého snažení si chránil mnoha patenty. Ve dvacátých letech začaly téměř všechny evropské automobilky koketovat s myšlenkou konstrukce proudnicových vozů a přitom využívaly výsledky výzkumů Jaraye. Jaray jim sám mnohdy karoserie přímo navrhoval. Konečným výsledkem zmíněných snah byly vesměs pouze prototypy či funkční vzorky, někdy jen zmenšené modely.
Pak přišla léta třicátá a v tomto desetiletí vzniklo několik prodejně úspěšných aerodynamických automobilů. Ne všechny návrhy však tohoto úspěchu dosáhly. A nyní se již konečně dostáváme do Prostějova.
WikovProstějovská firma Wikov, vyrábějící především zemědělské stroje, měla svého času i automobilové oddělení. S výrobním programem v tomto oboru se můžete seznámit zde: Historie automobilů Wikov. |
V roce 1931, na podzimním pražském autosalonu, představila prostějovská firma Wikov automobil futuristických tvarů, který mohl vylekat nejednoho konzervativního automobilistu. Na druhou stranu se našli i zvědavci, kteří vystavený vůz zkoumali navenek se stoickým klidem a horečně přemítali o věcech budoucích. Do druhé skupiny patřili i pánové Ledwinka a Porsche.
Tím vozem, který budil tolik pozdvižení, byl Wikov 35 "Kapka". Jak již označení napovídá, jako základ posloužil tehdy vyráběný typ 35. Přesněji řečeno na běžný podvozek pětatřicítky posadili prostějovští aerodynamickou karoserii. Z toho je zřejmé, že vůz nebyl řešen aerodynamicky důsledně. Zatímco vzduch kolem karoserie byl nucen proudit laminárně, tak pod vozidlem si tento dělal doslova psí kusy.
Wikov 35 "Kapka" byl nabízen k prodeji veřejnosti. Příliš se však neujal, byly vyrobeny pravděpodobně pouze tři kusy (někdy se uvádí až 5). Titul prvního sériového aerodynamického vozu si tak mohla vychutnat o pár let později Tatra 77, která měla navíc aerodynamiku vyřešenou po všech stránkách (nejen "hladký" spodek vozu, ale třeba i takové detaily jako zapuštěné kliky dveří).
Důvodem neúspěchu "Kapky" bylo pravděpodobně kromě "divokého" vzezření také nevýrazné zvýšení maximální rychlosti oproti standardním Wikovům 35 (o 5 km/h), ani spotřeba se výrazněji nesnížila. A tomu se nelze snad ani divit, aerodynamická karosérie pětatřicítky byla těžší než ta její "obyčejná".
Prodejní cena "Kapky" byla 75.000 Kč. Pro porovnání se tehdy lidové vozy prodávaly v cenovém rozpětí asi 17.000 Kč (malá Aera 10 HP) až 25.000 Kč (hadimršky Tatra 57). K extrémům patřila luxusní Tatra 80 za téměř 200.000 Kč. Do zmiňované hodnoty 75.000 Kč jste pak i s rezervou u nás pořídili většinu slušných a dostatečně luxusních aut.
Kromě "Kapky" měl vůz také přezdívky "Krasin" (dle sovětského ledoborce) a "Kapucín". Což se dé považovat za takový pěkný rekord, kdy počet přezdívek byl stejný jako počet celkově vyrobených kusů daného typu.
Technický popis: Dvoudveřový čtyřmístný vůz s uzavřenou aerodynamickou karosérií, s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Motor byl vodou chlazený řadový čtyřválec OHC o objemu 1743 ccm, maximální výkon 35 k. Převodovka byla třístupňová. Maximální rychlost 105 km/h.
Radek Folprecht
Zahrádecký letohrádek aneb místo, kde tekla krev bažantů
Oblast bývalého zahrádeckého (nebo chcete-li novozámeckého) panství u České Lípy a jeho širšího okolí je poseta větším množstvím zajímavých historických stavebních objektů, ve velké míře už tedy ve formě jejich torz.
Radek Folprecht
Jiljov - "tvrz" plná otazníků
Jiljov se nachází u obce Holany, přibližně 8 km jiho-jihozápadně od centra České Lípy. Jedná se o skalní rezidua stavby plné otazníků, na tamním turistickém směrovníku označené jako bývalá skalní tvrz ze 14. století. Prezentovaná informace je však poněkud zavádějící, neboť ty markantní stopy lidské činnosti v pískovcových blocích, které na místě můžeme spatřit, jsou s velkou pravděpodobností původu novověkého a existence středověké tvrze zde dosud nebyla prokázána (ale ani vyloučena).
Radek Folprecht
Jenštejn - hrad arcibiskupa, pijana i chudých bezzemků
Zřícenina gotického hradu Jenštejn se nachází ve stejnojmenné obci ležící mezi Prahou a Brandýsem nad Labem. Stanoviště hradu uprostřed rozlehlých rovinatých plání se může zdát jako krajně nevýhodné. Když si však uvědomíme všechny aspekty přizpůsobení stavby dané lokalizaci, pak tento negativistický názor opustíme. Stavitelé dovedně využili pískovcovou skalku v mikroúdolíčku zdejšího potoka, kolem hradu vytvořili hluboké příkopy a ty zaplavili vodou. Vodní dílo bylo ještě umocněno rybníkem.
Radek Folprecht
Kunětická hora
Pět kilometrů severo-severovýchodně od historického centra Pardubic nečekaně vystupuje z georeliéfně fádní roviny do výše 80 metrů nad okolní terén solitérní znělcový vrch Kunětická hora. A na jeho horní části se nalézá hrad stejného jména.
Radek Folprecht
Píčův statek
Ruiny Píčova statku se nachází nedaleko Drábských světniček, při červené turistické trase směrem na Valečov. Pro mnohé z turistů je tento objekt zcela neznámý, nemají tušení, kdo zde žil a hospodařil. Chcete-li se dozvědět více, pokračujte v četbě dále...
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí
Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...
Zloději stačila otevřená větračka. Z přízemních bytů kradl šperky i elektroniku
Policisté dopadli v Ostravě recidivistu, který se krátce po propuštění z vězení vrátil ke svému...
Vagony po nehodě u Klínce odklidí dopravce. Policie zahájila úkony trestního řízení
Policie prověřuje čtvrteční vykolejení osobního vlaku bez strojvůdce poblíž Klínce u Prahy pro...
Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá
V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz