Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JS

Údaje ve Vašem článku se nezakládají na pravdě. Trolejové vedení na Vámi zmíněné železnici, která spojovala Tanvald s Hirschbergem (což je dnešní Jelenia Góra), nerozebrala Rudá armáda. To je nesmysl, který sice koluje po internetu v podobě takzvané "městské legendy", ale fakta jsou úplně jiná. Trolejové vedení bylo sneseno až v roce 1958, a to v rámci rekonstrukce trati a její přizpůsobení pro motorové lokomotivy. Už v průběhu druhé světové války zde Němci nahrazovali elektrické lokomotivy těmi parními, protože elektrické vedení bylo kvůli zanedbané údržbě a četným poruchám (a obecně problémy s dodávkou elektřiny) nespolehlivé. Problém s elektrickým vedením byl hlavně při zimních sněhových bouřích.

Mezi lety 1958 až 1962 proběhla rekonstrukce trati s cílem přizpůsobit ji pro rakouské ozubnicové motorové lokomotivy. Pak bylo provedeno ještě několik rekonstrukcí, včetně velkých oprav po sněhových kalamitách. Po roce 1992 bylo obnoveno přeshraniční spojení (do Polska). Ale pouze s přestávkami. Trvale bylo spojení obnoveno až po roce 1998.

Každopádně trolejové vedení na této trati zde stálo až do zmíněného roku 1958, takže nemohlo být součástí válečné kořisti.

3 0
možnosti
MB

Já bych přece jen doplnil. Ozubnicová část trati (resp. celý úsek Tanvald - Kořenov) elektrifikována nebyla, to se týkalo jen pruské části trati od Kořenova do dnešního Polska. Vedení bylo sneseno na polské straně někdy do roku 1950, na naší v r. 58 (jenže koncem 50. let došlo k výměně území s Polskem - třeba zastávka Harrachov je na bývalém polském území - a těžko říct, jestli v této části došlo k likvidaci najednou...).

Němci v průběhu druhé války začali s nasazováním adhezních parních lokomotiv i na "zubačce". A také vykolejená lokomotiva ze srpna 45 byla pouze adhezní. S odvozem elektrické výbavy z pruské části tratě s velkou pravděpodobností neměla nehoda nic společného (šlo tuším o samotnou lokomotivu), ale co jsem četl, spekulace jdou jiným směrem, že si lokomotivu pohrůžkou vyžádali Sověti naopak pro náklad z Tanvaldu. Ovšem jde jen o domněnky:-)

0 0
možnosti
PB

Karma. O primitivismu ruských vojáků přidám dvě historky z 68. roku. První je o tom, kterak sovětský voják mluví o bratrské pomoci do trubice vysavače, který mu jakýsi potměšilý Čech nastrčil jako novinářský mikrofon s magnetofonem a jiný je u toho natáčel. A druhá o tom, kterak sovětský důstojník rozstřílel v malé bigbeatové zkušebně zesilovače, reproduktory a mikrofony samopalem s tím, že se jedná o štvavou imperialistickou vysílačku. Okolo stojící kytary a bubnová souprava mu bohužel nenapověděly.

A to je, prosím pěkně, země, kde zítra znamená už včera. No já bych řekl: díky Bohu, že jsme se to zítřejška už nedočkali. Protože tenhle národ žije permanentně v hluboké minulosti.

7 3
možnosti
Foto

Země, kde zítra bude ještě stále pradávným před-předvčerejškem byzantského cézaropapistického vidění světa.

0 1
možnosti
DP

Trochu mimo misu. V roce 1957 jsem pobyval v Polubnem (tehdy Desna III v Jizerskych Horach), pracoval jsem tam na brigade ve skladu sklarskych vyrobku. Bydlel jsem kousek od mista, kde lokomotiva vykolejila a sjela ze svahu. Tehdy tam jeste ze svahu trcel kus budky lokomotivy. V roce 1962, kdyz jsem tam zajel na dovolenou, uz byl i ten zbytek uklizen.

4 0
možnosti
JN

J19o73s39e10f 39N93i11k25l

5. 1. 2020 20:46

Z publikace Petra Kellera, Střípky vzpomínek ze staveb a údržby železnic Libereckého kraje

"Konec války na území Libereckého kraje nebyl naštěstí nijak dramatický, kromě známého případu německého vlaku, který se jako vojenský transport snažil odjet před blížící se Rudou armádou z Kořenova po trati zubačky do Tanvaldu. Z hlediska železnice to nedopadlo dobře. Klasická lokomotiva se dostala pod Polubenským tunelem do smyku a s narůstající rychlostí v oblouku pod dnešní zastávkou Pustiny vlak vykolejil. Torzo lokomotivy až do 60. let leželo na svahu mezi silnicí a dráhou, až

pak bylo sešrotováno. Událost dnes již připomíná jen skromný pomníček vedle trati."

Celkem dobře má zpracovanou i historii dané oblasti, ale nevzpomíná nic z toho co popisujete...tak nevím, kde jste vzal podklady vámi popisované události?

3 3
možnosti
Foto

Vy se nezapřete. To vykolejení bylo v srpnu 1945. Takže Němci před blížící se Rudou armádou zdrhali v srpnu 1945. Je fakt neuvěřitelné, že ty své lži jste schopni i nadále šířit i 30 let poté, co jste byli odstaveni od moci.

6 3
možnosti
TB

No a nebyly ty sloupy německým majetkem? Pak by jejich odvezení nebylo ničím divným :-)

1 0
možnosti
Foto

Ty jejich komančské rudé hvězdy působí jako nějaký démonický symbol. Pečeť zla. Je naprosto příznačné, že když se hvězda odstranila, zapůsobilo to, jakoby se zlomila kletba. A prostranství ožilo.

9 3
možnosti
PB

Pečeť zla, přesné.

3 1
možnosti
Foto

I95v25a86n 23M85a69r22e79k

5. 1. 2020 19:48

Pro doplnění informací. Vzpomínaná nehoda se udála 5. srpna 1945. Trolejové trakční vedení bylo na polské straně demontováno do r.1950, na české v roce 1958. . . . "železničář".

5 2
možnosti
LH

No vy od pana Flašky taky dostanete za uši.... ;-D

2 2
možnosti
JZ

Zasloužená karma :-)R^

5 1
možnosti
Foto

Kdepak, "ty hodiny se na to auto nevejdou";-D

Karma, Tomáši.

6 2
možnosti
LH

Zkuste se o té nehodě přečíst brožuru Tomáše Gala..... Tam je to popsáno trochu jinak než píšete Vy...

4 4
možnosti

Standa mínus ji četl:-)

8 2
možnosti