Prodloužení léta na Maltě

Když už se u nás ochladilo k nule, tak jsme vyrazili na Maltu. Sluníčko, přes den kolem 20, v noci 18, svěží větřík, pohoda, nádhera. Malá fotoreportáž.
Doprava je jasná. Trvá to asi dvě a půl hodiny.
Příjemný let nám v Praze na letišti ještě popřeje robot Master Pepper a můžem vyrazit.
Jeden obrázek po příletu, nějaká ta sklenka a rovnou na kutě.

Raní Malta nás překvapila svěžím větříkem, příjemnou teplotou a samozřejmě svou atmosférou. Začíná probouzení města. 

Pohled z našeho balkónu.

Nejdříve dojedeme autobusem k fontáně Triton. To je taková vstupní brána do staré Valletty. 

U ní je betlém v životní velikosti. 

Toho opilce jsem si prostě detailně vyfotit musel :-).

Dáváme přednost chodit uličkami, kde se neprodírají davy. Tak to vezmeme trochu bokem a nestačíme se divit. Ti klučinové na tréninku byli prostě sladcí. 

V první polovině 16. století byli rytíři řádu sv. Jana vypuzeni Turky z ostrova Rhodos a Karel V. jim jako náhradu nabídl ostrov Maltu. Zde se roku 1530 vylodili a postavili opevnění.  Turci na ně však nezapomněli a v roce 1665 začalo velké obléhání Malty. Po mnoha měsících a za cenu strašných ztrát však rytíři Maltu ubránili a Turci se dali na ústup. A byl to i počátek ústupu celé Osmanské říše. Křesťanský svět byl Maltě vděčný a začaly odevšad proudit bohaté dary, začal rozkvět celé Malty. 

Tady je vidět, že moře bylo opravdu bouřlivé a proto nejezdila ani lodní doprava po přístavu. Vše pouze autobusy.
A vzhůru do uliček.
Na Náměstí republiky naleznete moderní a v pozadí i historickou sochařskou práci.
Sochu královny Viktorie si jen zřídkakdy vyfotíte bez živého holuba na koruně.
Je čas první krátké přestávky a pozorování cvrkotu kolem.

V průběhu 18. století nechali majitelé domů vybavit fasády svých domů dřevěnými balkony, aby jejich manželky a dcery měly soukromí při sledování všeho, co se dělo na ulici. Ti na ně byli ale hodní :-). 

Dnes balkony také žijí, i když jinak. 

Malta je město pevností. Je jich tu několik. Vysoké hradby přímo nad vodou jsou  všude. A všichni si na nich vylámali zuby. Ve středověku, i Němci s Italy za 2. světové války. Bombardovali, bombardovali, ale na Maltu nikdy nevkročili. Malta tak byla pro spojence velmi důležitý strategický bod ve Středomoří, který odolal. 

Pohled na hrob neznámého vojína z 2. světové války. Teprve při projížďce lodí, z vody, vynikne, že je to místo opravdu čestné.

Jediný, kdo uspěl, byl Napoleon. Ale bez boje. Roku 1798 se vylodil a předložil rytířům řádu jednoduchý požadavek - odejděte. Velmistr řádu se na válku necítil a tak bez boje a jediného výstřelu ostrov rytíři opustili. 

Napoleon byl celkem rázný. Zrušil církevní školy a místo nich zavedl školy technické. Správu města svěřil do rukou 12ti členné rady. Zavedl i další světské reformy. Ale okupanti se chovali arogantně a o dva roky později vyslali obyvatelé do Neapole delegaci s žádostí o pomoc britského námořnictva. 

Ta přišla a Malta zůstala britskou kolonií až do půlky 20. století. 

Ti se starají o něco jiného než o památky.
Hrob neznámého vojína z 2. světové války. Teprve při pohledu z vody je vidět, že je to opravdu čestné místo na cípu ostrova nedaleko pevnosti Fort St Elmo.
Tady je vidět, jak se děla podle potřeby natáčela. Princip zůstal stejný od středověku až do 2. světové války.

Za války bylo také vybombardováno divadlo. Nebylo obnoveno. V jeho ruinách ale vznikla nová scéna pod otevřeným nebem.  

Večeři dáme v bývalé tržnici. Podobně jako v Lisabonu obrovská nabídka, moc chutná a máte opravdu problém si vybrat. Nikoliv z důvodu nedostatku, ale naopak, že máte chuť skoro na vše. 

Tak poslední procházka již večerním městem a první den je za námi. 

Ráno vykouknu z balkonu a zírám na místní elektroinstalaci. Po fasádě jsou vedeny 3 fáze a nulák. A jednotlivé byty se připojují jednofázově prostým napojením na dráty. Tohle by u nás neprošlo ani omylem.

Vlny se utišily, tak dnes bude projížďka přístavem.

Tu loď jsme si vygooglili. Má 16 kajut pro 32 pasažérů. Počet členů posádky je 30. Můžete si ji pronajmout za 750.000 Euro na týden. Tak příště.
O těch věžích při pohledu z dálky jsem dlouho uvažoval na co mohou být. A teprve když jsme jeli kolem, tak jsem pochopil. Slouží pro opravy, možná i pro stavby ropných plošin. Nedaleko Sicílie se totiž ropa těží.
Dříve se plachty kasaly pod ráhna, kde se přivazovaly. Dnes zmizí v elegantních kovových tubusech.
Válečné lodě tu parkují skoro v každém zákoutí přístavu.
Člověka potěší když tu narazí i na českou stopu.

Malta byla až do roku 1964 britskou kolonií. Proto se tu do dnes jezdí vlevo a všude se bez problému domluvíte anglicky. Koneckonců je zde i hodně vyhlášených škol angličtiny, kam jezdí lidi z celého světa, nebo přinejmenším z Evropy. 

Dnes je členem EU a platí se zde Eurem. 

Malta je také striktně věřící země. Rozvody zde byly povoleny teprve před pár lety. Tak se projděme trochu kostely. Hlavně nádhernými interiéry. 

Skoro všechny kostely mají podlahu jen z náhrobků. Nádherně provedených. Říkáte si, že je hřích po nich vůbec šlapat.  

Vstupujeme do nejvýznamnějšího kostela - katedrály sv. Jana ve Vallettě. 

Ke katedrále přiléhá i sál, kde je vystaven mistrovský obraz od Caravaggia Stětí sv. Jana Křtitele. 

Opravovat a udržovat je tu nesmírnou nádheru stále nutno.
Tohle je totální vychytávka u které jsem se smíchy za břicho popadal. Na jednom z náhrobků je z mramoru zobrazena mapa Evropy. A Malta je samozřejmě neúměrně velká.... . Porovnejte se sousední Sicílií a mrkněte na skutečnou mapu.
A udržovat kostely je nutno i z venku.

Malta má hrubý domácí produkt o něco vyšší než Česká republika. Ceny v restauracích jsou asi jako v Německu. Tak si zajděme na chvíli do největšího nákupního centra u čtvrtě Sliema. 

Je tu další den a zase se ponoříme do uliček.  

Neuvěřitelný kolos. Kdyby měli takhle vysoké lodě ve středověku, tak by ty hradby asi dobyli.

Jdeme navštívit nejvýznamnější pevnost Fort St Elmo. V ní je Národní muzeum válek. A dozvíte se tu dost o historii Malty, o tom, jak si na ní kdekdo vylámal zuby, jak místní trpěli, i o válce poslední, tedy druhé světové.  

U střílny jsou zase vidět kolejničky pro natáčení děla.
To je už historie moderní. To byly střílny postavené právě za 2. světové války.
Gloster Gladiator, nazývaný Faith (Víra). Na začátku války měly Malťané na obranu k dispozici pouze tři tyto stroje.
Dnes tu vládne klid a mír.

Blíží se poslední podvečer. Přejedeme trajektem z Valletty do oblasti Tři města. Dáme kafíčko, koláček, tedy nakonec z toho bylo i Mojito, počkáme na tmu a projedeme se tou osvětlenou nádherou zpátky. 

Poslední ráno z postele v půl páté, rychle sbalit, bus, letiště, snídaně, odbavení, prohlídka, kafíčko, sluníčko, letadlo, dospat a... mrazivá a zamlžená Praha. 

 

Autor: Tomáš Flaška | neděle 25.11.2018 11:12 | karma článku: 25,85 | přečteno: 782x