Bojácné rozhodnutí o muslimském šátku na škole

Soudkyně Čejková zamítla v pátek žalobu somálské studentky, která tvrdila, že jí ve Střední zdravotnické škole nepovolili nosit hidžáb a tím jí diskriminovali. To se čekalo. Zdůvodnění ale bohužel ne. 

Soudkyně z toho vyklouzla tak trochu jako chytrá horákyně. Neřekla jasně, jestli dívka směla mít hidžáb na hlavě či nikoliv, ale rozhodla, že formálně dle práva nebyla dívka studentkou školy a proto jsou její nároky na odškodné neoprávněné. Myslím, že soudkyně rozhodla sice dle litery práva, ale bohužel nám nevznikl nějaký precedenční případ, který by tuto problematiku řešil. A myslím, že si i soudkyně sama oddychla, že ho nemusela vyřknout.

            Hidžáb je jednoznačně znakem víry. Podobně jako například křesťanský kříž. Ale pokud dělník třeba v Mladoboleslavské Škodovce bude chtít nosit během směny kovový křížek na krku, bude mu to zakázáno. Mohl by totiž neopatrným pohybem poškodit lak vyráběného auta. Proto se tam nenosí ani hodinky. A protestuje někdo?

            Pokud je z hygienických důvodů zakázáno nosit hidžáb, ať už ve škole, nebo v potravinářském průmyslu, či kdekoliv jinde, musí být tento zákaz respektován. Dělník ve Škodovce buď kříž odloží, nebo si bude hledat jinou práci. Totéž bych očekával od nositelky hidžábu. Ta to ale neudělá. Bude se soudit. Konkrétně tady v tom případě se ale na škole jednalo o teoretickou výuku. O hygienu tedy nešlo. Nicméně pokud je ve školním řádu nastaveno nějaké pravidlo, má se dodržovat. V tomto případě je to o nošení pokrývky hlavy. To pravidlo může být nastaveno i obecně, tedy třeba o zákazu nošení jakýchkoliv náboženských symbolů, jak je tomu již ve Francii. Křesťan se ve své drtivé většině kříže na těch pár hodin vzdá. Muslimka svůj hidžáb ale neodloží ani na okamžik. Silná víra? Já bych spíše řekl fanatická víra. Ale dobře, ani tady bych to ještě nehrotil.

            Problém je v tom, co pokrývka hlavy vyjadřuje. Pokud půjdu na ulici s kšiltovkou, nikdo nic nenamítne. Pokud ale na té kšiltovce bude namalovaný hákový kříž, tak to už je velký problém. Ten kříž totiž představuje symbol nenávistné vražedné ideologie. Podobné to bude se šátkem. Proti němu nebude nikdo nic namítat. Ale hidžáb představuje symbol náboženství tak silného, že ho jeho  vyznavačky odmítají sundat byť na jediný krátký okamžik. Nemluvím o postavení  žen, právu šarija, kamenování a podobných něžnostech onoho náboženství.

            Můžeme namítnout, že fašismus je ideologie, islám je náboženství. Opravdu? A kde je rozdíl? Komunistická ideologie má svého boha (Lenin) i svou bibli (Kapitál). Stejné je to s fašismem (Hitler a Mein Kampf). Islámská víra má svého Mohameda a Korán. A lidi věří v to či ono. Kde je tedy rozdíl mezi náboženstvím a ideologií? Ještě mi ho nikdo neobjasnil.

            Takže to rozhodnutí o hidžábu na škole mělo být jednoznačné. Jakékoliv nošení symbolů vyjadřující příslušnost k nějaké násilné ideologii, nebo náboženství, to je fuk, musí být striktně a důsledně zakázáno. A platit to musí pro hákový kříž, hidžáb nebo rudou hvězdu. 

Autor: Tomáš Flaška | pondělí 30.1.2017 12:13 | karma článku: 38,94 | přečteno: 1574x