Fíííjoo není okay!

Kdybyste byli v roli porotce, pro kterou reklamu byste hlasovali? Je lepší současné bankovní fíííjoo, nebo loňský vánoční okay humbuk? Původně jsem myslel, že "á" je správně, doslova v cílové rovince jsem ale změnil názor.

Dobrá reklama, jak ji vnímám já, má mít tři základní vlastnosti: předně příběh, aby člověka zaujala a bavila, v druhé řadě vtip, napětí, hrůzu, prostě nějaké emoce, a jako třetí, nikoli však nejméně důležitou vlastnost, musí prodávat produkt, který ji platí.

Spoty na "novou" Fio banku (ve skutečnosti nic nového, jako záložna už funguje léta, jen se z jako banky stala úředně bankou) v současnosti běží v televizi. Nejvýraznější je asi verze, kde chlapeček obdivuje auťák ve výloze hračkářství, matku to moc nezajímá, až zahlédne plakát banky (na kterém je cosi jako "Náhlé výdaje? S naší kartou žádný problém") a zaraduje se "Fíííjoo".

Z těch reklam, které v těchto dnech běží na obrazovkách, mi přijde jako jedna z těch lepších. Vlastně ještě ráno jsem plánoval, že je lepší, než kampaň elektrořetězce. Jenže...

Dneska jsem tu reklamu sledoval v televizi o něco bedlivěji, a došlo mi, že vlastně není jasné, jestli je na platební, nebo kreditní kartu. Běžná karta potíže s náhlými výdaji neřeší, čili je asi na kreditku – ale to ta reklama neříká, ač by to říkat měla. Obecně by to měla říkat, protože povinností reklamy je také informovat, o to víc by to říkat měla, že neuvážené zadlužení je jedním z velkých problémů, který současnou společnost tíží.

A pak – samozřejmě, že jsem vám tu kampaň chtěl přehrát. Jenže ani na youtube, ale ani na českém streamu jsem ji nenašel. Což sice není nijak směroplatné, ale jasně to říká dvě věci: banka na svoji prezentaci kašle, a reklama se lidem spontánně nelíbí, aby ji na některý videoportál zavěsili.

Aby vám to nebylo líto, aspoň jsem vám tady stáhl jeden fíííjoo banner.

Loni jsem se s několika lidmi shodl, že Okay reklama vůbec není okay. Potíž je asi v tom, že není Okay jako Okay.

Na youtube ji narozdíl od předchozí kampaně rozhodně najdete, tak můžete sami posoudit. Některé spoty jsou vysloveně trapné a hloupé, nebo nedávají smysl, ale jiným se sluší přiznat, že docela jdou. Když nad tím tak přemýšlím, většině z nás, co jsme ji loni odmítli, asi vadily právě ty první varianty, a masivní nasazení nás utvrzovalo, že "to je ta kravina, co nemá hlavu a patu". (Nemám k dispozici data, jak často byla která varianta nasazována, jen předpokládám, že ve skutečnosti více méně stejně intenzivně.)

Z těch vysloveně hloupých je varianta "tys to zase vyluxoval, že dostaneš vysavač?" (viz výše). No řekněte mi, který chlap vidí jako "okay" hrozbu, že bude muset luxovat koberec?¨

Ale třeba varianta, kdy partneři pošlou děti k babičce (snadno si domyslíte, že si náležitě užijí, že zůstanou doma sami), ta je přeci vyloženě okay!

Je pravda, Okay elektro natočilo i verze, se kterými si nevím rady. Mikulášská je prostě jenom roztomile blbá, nebo je blbec ten chlap, když je rád, že jeho žena přespí u čerta?

A nebo třeba "teplá" srandovní reklama – v televizi jsem ji neviděl, asi běžela jenom na netu, ale není sporu o tom, že je to oficiální spot, žádná parodie (hraje v ní stejně jako v jiných hlavní protagonista Miloš Knor) – ukazuje, že její tvůrci mysleli i na zábavu.

Narozdíl od fíííjoobankéřů.

Takže nakonec mám jasno: souboj elektro versus bankovnictví vyhrály ledničky, pračky a televize. A jak to vidíte vy? Chcete-li, hlasujte zde v anketě, kterou jsem pro vás připravil.

Autor: Zdeněk Fekar | čtvrtek 3.2.2011 23:55 | karma článku: 11,99 | přečteno: 2473x