Černoši v Česku nemají co dělat. Pobuřuje vás to? Chytli jste se do pasti!
Připomínat, v čem „kauza“ černocha z letáku řetězce Lidl spočívá, je asi zbytečné. Neexistuje snad jediné médium v Česku, které o ní nereferovalo, iDnes nevyjímaje: řetězec prý čelí nevídaným rasistickým útokům netolerantních Čechů.
Pěkná blbost! Češi nejsou rasisti. A jestli někdo rasista je, pak je to pár sluníčkářů, které hloupá hláška na facebooku Lidlu „pobouřila“ a vyprovokovala k masivnému odporu. A protože média mají čím dál méně o čem (skutečně důležitém) ochotu psát, ráda se chytnou podobného nesmysl. Boj proti rasismu, to vypadá na krásnou kauzu. A samozřejmě, rozvášnění čtenáři na obou stranách táborů budou klikat a diskutovat o sto šest. To se to bude prodávat reklama!
Černá kauza není nic než chytře vymyšlená kampaň Lidlu. Prostor v médiích je i při jejich upadajícím významu příšerně drahý – a chytře vymyšlená provokace spolehlivě zabere. Stačí jeden šikovně umístěný černoch (v letáku, v případě Lidlu, nebo v titulku, jako jsem to zvolil já) a o všechno ostatní se postará šeptanda (moderní mladý marketér by napsal „word of mouth technika“).
Myslet si, že jsou Češi rasisti, je vážně pitomost. Kdo to tvrdí, je buď demagog, nebo opravdový hlupák. Černoši, Vietnamci, feministky, gayové a jiní představitelé „diskriminovaných“ skupin jsou kolem nás už desítky let a nikdo nehne ani brvou.
Hitler prodává, černoch taky. A sex (když je dobrý). Prostě: šok
Samotný Lidl už roky pracuje s motivem evropských zákazníků z mnoha zemí. Pokud vím, nikoho to nepobouřilo. Letošní „provokativní“ kampaň je přitom jen slabý odvar toho, co jiné firmy se stejným úmyslem dělají: ve světě marketingu učebnicovým příkladem je Benetton, který narozdíl od Lidlu skutečně šokuje. Lidl to udělal relativně chytře, prostě vsadil na to, že když se v letáku objeví černoch, někdo se chytí (kdoví, jestli si pobouřené reakce na facebook nenapsal sám) a média pak začnou banalitu nadšeně přetvářet v důležité téma. (Podobné pokusy v Česku mají i vysloveně trapné snahy, jako třeba když se nakladatelství Euromedia snažilo předstírat, že z pornografického studia unikly záběry natáčení soulože.)
Každý, kdo trochu přemýšlí a ví něco málo o reklamě, ví, že od samého začátku šlo o úmysl. Marketingově je totiž jasné, že černoch v českém letáku nemá co dělat! To není rasismus ani xenofobie, ale marketing je v zásadě nudná profese, která vychází z odvoditelných reakcí a kalkulací. Nabízí věci „typickému zákazníkovi“, představiteli cílové skupiny, čili prostě zákazníkovi, který je „průměrným“ zájemcem o dané zboží. Černoši u nás běžně nežijí, nepředstavují 80 % všech obyvatel, proto logicky do letáku nepatří. Hezky to na Médiáři popisuje Marek Prchal, narozdíl od něj jenom tvrdím, že ze strany Lidlu nešlo o dodatečné žehlení průseru, ale od samého začátku naplánovanou kampaň. Třeba Security magazín si všiml, že stejný model Lidl nasadil i v Polsku, slovenským zákazníkům naservíroval mulatskou holčičku.
Takže, nechme kauzu usnout. Raději si pusťte video, na kterém neznámý kameraman zachytil reakci Adolfa Hitlera, když objevil černocha v letáku Lidlu :-)
Zdeněk Fekar
Twitterovské hvězdy: Babiš, Schwarzenberg, Spock a čeští fotbalisté
Po deseti měsících pauzy se vracím na blog. Twitter za to může! A také československý byznysmen Andrej Babiš, jehož definice twitteru mě zaujala...
Zdeněk Fekar
Jste šílená? Hledat práci, když máte děti?
Žena středního věku s dětmi nemá v práci co dělat. Je neschopná, dejme šanci mladým a nadějným! A když už někde pracujete, nejste nic než otrok, nula, na kterou je třeba jenom řvát a nutit ji sedět v práci do pozdního večera... Je vám to povědomé? Tak upřímnou soustrast. Pokud kroutíte hlavou, buďte rádi, že nemusíte hledat práci.
Zdeněk Fekar
Ve Fio bance o peníze klienta nepečují. Rozfrcají je!
Bývalo zvykem, že banka byla solidní instituce, která pečovala o vaše peníze. Pracovali v ní lidé, kteří korektně a důsledně plnili roli dobrého hospodáře. Dneska už to neplatí. Moje čerstvá zkušenost z Fio banky mě stála tři stovky. Kvůli jejich vlastní neschopnosti a nepořádku.
Zdeněk Fekar
Bourneův odkaz se do filmu už nevešel
"Svět je čím dál horší? Nebo já měknu?" Povzdechl jsem si na twitteru dneska krátce poté, co jsem viděl nejnovější film "bourneovské" série. Odkaz slavného agenta je v nejnovějším filmu slabší, než průměr: nadějný začátek, ale bídný konec.
Zdeněk Fekar
Polski film upekli pejsek a kočička
Tvůrci televizní Partičky by mohli zažalovat Mirku Spáčilovou. Podle ní je nový český Polski film taková brněnská verze populární televizní šou. Tak to prr! Je to spíš film s dobrým nápadem, ale rozprcaným scénářem.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel
V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...
- Počet článků 89
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2332x
Seznam rubrik
- Lidé a život
- Knajpy a šenky
- Svět byznysu
- Mediální rybník
- Politický cirkus
- Planeta knih
- Nastavené zrcadlo
- Dekatvíty