V Ostravě chystají převratnou novinku v dopravě - Antrobusy!
Prototyp Antrobusu - od klasických autobusů se vnějším vzhledme tento geniální dopravní prostředek ani moc neliší.Foto: mhd-ostrava.cz
Patrně si myslíte, že jsem si dal po ránu jointa a ještě to zapil velkým panákem, nebo že mi to srpnové „aprilové“ počasí už sedlo příliš do hlavy. Kdepak, ujišťuji vás, že se cítím naprosto zdráv, tedy alespoň co se mé psyché týče.
Takových a podobných rozhovorů se ale zřejmě brzy dočkáme v prostředcích městské hromadné dopravy minimálně v Ostravě. A pokud se k Ostravě přidají i další města, tak i jinde.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) totiž chystá uplatnit do praxe naprosto unikátní a převratnou myšlenku do způsobu městské přepravy. Nově chystané modely autobusů, které vyvíjeli konstruktéři DPO v naprostém utajení bezmála dvacet let, nebudou jezdit ani na benzín, naftu, ani na elektřinu, ba ani na dřevný plyn. Ale po pořádku.
Neúspěšný "Prdobus"
„To vše už máme za sebou,“ říká mi ředitel DPO ing. Koumal. „Zkoušeli jsme v Ostravě všechno možné. Jak víte, trolejbusy a tramvaje mají v Ostravě dlouholetou tradici. Naftu do autobusů jsme zkoušeli vyměnit za zemní plyn, nakonec jsme ale skončili u bioplynu. Převratná myšlenka u bioplynu pak bylo to, že kromě klasického bioplynu, který by nám dodávali zemědělci, jsme počítali i s podílem bioplynu od vlastních cestujících!
Pod sedačkami pod čalouněním měly být umístěny jakési malé mřížky na způsob větracích mřížek, akorát by u nich vzduch neproudil dovnitř vozidla, ale naopak. V systému by byl udržován podtlak, který by jímal veškeré plyny, které by cestující vytvořili, rovnou do zásobníků plynu. Plyn by se rovnou ve vozidle stlačil a byl přepouštěn do klasických plynových nádrží.
Už jsem měli dokonce hotový i prototyp! Zkoušeli jsme ho tajně v noci na jedné lince spojující Stodolní ulici s Dubinou či Porubou. Cestující nic netušili, kamuflovali jsme to tramvajovými výlukami. Stodolní jsme nevybrali náhodou. Víte co všechno se tam za noc sní, vypije a vykouří? A určitě si dokážete představit, co takový smrtící koktejl pak udělá se zažívacím ústrojím naší zlaté mládeže,“ usmívá se Koukal.
Do vozů jsme chtěli všude rozmístit reklamní letáky především firem produkujících a dovážejících luštěniny, kyselé zelí apod., prostě potraviny podporující nadýmání. Za reklamy by nám plynuly do pokladny peníze hned dvakrát jednak od firem, jež by platily za své letáky a ve formě zvýšené produkce lidského bioplynu. Podle studie, kterou jsme si nechali vypracovat, by jen díky reklamní kampaně stoupla produkce lidského bioplynu našich cestujících až o 20%!
Jenže to nakonec nedopadlo dobře,“ říká mi, nyní už posmutněle, Koumal. „Vše zkrachovalo v Radvanicích!“
„V Radvanicích tady u nás v Ostravě?“ ptám se nechápavě.
„Přesně tak, v Ostravě Radvanicích, jak možná víte, se už léta nachází státní Fyzikálně technický zkušební ústav, který schvaluje výrobky pracující s prostředím s nebezpečím výbuchu. Když jsme u nich žádali o schválení našeho „prdobusu“, promiňte, tak jsme tomuto autobusu na bioplyn neoficiálně tady u nás na podniku říkali, tak, když jsem žádali o to povolení, měli nehorázné požadavky. Celý autobus měl být v exovém provedení (tzv. "exové" provedení se říká takovému provedení výrobků, které umožňuje používat je v prostředích s nebezpečím výbuchu. Poznáte je podle značky Ex – od slova Exploze – pozn. autora).
To by ale znamenalo takové investiční náklady navíc, že to celý projekt rázem zabilo. S těmi byrokraty nebyla žádná kloudná řeč! A to jsme nabídli všem jejich zaměstnancům včetně rodinných příslušníků až do druhého kolena, tedy včetně bratranců, sestřenic, strýčků a tetiček, doživotní režijky zcela zdarma. Nic ale nepomohlo. Byli tvrdší než kámen.
A když ještě nakonec přišli s tím, že to není všechno, a že se budou muset přizpůsobit i cestující, kteří budou moci našimi prdobusy cestovat z bezpečnostních důvodů jen v antistatických oděvech a to včetně spodního prádla, vyhodil jsem je a s projektem tak byl definitivní konec. (Antistatické oděvy se musí nosit v provozech s nebezpečím výbuchu kvůli nebezpečí vzniku jiskry ze statické elektřiny na oděvu a následnému možnému výbuchu - pozn. autora.)
No, dovedete si představit, jak řidič při nástupu kontroluje cestující, zda mají spodní prádlo ze 100% bavlny?!? Raději ani nemyslet, jen těch facek co by řidiči schytali a žalob?! Škoda mluvit, byrokrati zatracení. Je to škoda, byli jsme už tak daleko a přitom jediní na světě!"
Od prdobusu k Antrobusu
"No nic, když jsme se z tohoto neúspěchu po čase vzpamatovali, naši inženýři začali pracovat na novém převratným projektu nízkoenergetického autobusu. Bude se jmenovat Antrobus (podle řeckého antropos = člověk, pozn. autora) a nebude na bioplyn, ale bude využívat energii, kterou užívá člověk už statisíce let. Energii lidských svalů resp. energii svalů lidských nohou!
Pod každým sedadlem bude šlapací soustrojí, jak je známe z bicyklů. Soustrojí budou spojena důmyslnými a účinnými převody až k pohonu kol. Samozřejmě to bude hybrid a pro případ malého počtu cestujících nebo na pojíždění z a do vozovny bude napomáhat normální elektromotor poháněný z baterie, jak je znáte z klasických elektrobusů. Ale ve špičce pojedeme naprosto zadarmo!“
Přerušuju pana ředitele z jeho monologu a ptám se: „Myslíte si, že budou cestující ochotni v těchto vašich, jak jste to říkal?“ „Antrobusech.“ Jo, myslíte, že budou ochotni ve vašich antrobusech šlapat?“
„Samozřejmě, ale musíte jim to vysvětlit a správně je namotivovat. Máme už natočeny reklamní spoty ve stylu: Zahoďte drahé pernamentky do fitcenter, vyhoďte svá domácí šlapací kola, která vám zabírají jen prostor a kradou váš drahocenný čas apod.
Ve vozidlech pak budou umístěny nápisy typu:
Chceš dojet do práce včas? Tak do toho šlápni!
Neulejvej se, ostatní za tebe šlapat nebudou!
Žádáme starší cestující, aby uvolnili místa mladším!
Chceš mít štíhlou a krásnou postavu? Jezdi do práce Antrobusem!
Samozřejmě, jízda v takových vozech je bude stát méně, než v klasickém autobuse či tramvaji, to už nebude problém technicky to vymyslet. Prototyp máme téměř hotov a vykazuje skvělé výsledky. Při 70% vytížení sedících cestujících dosahuje na rovině až 65 km/hod.“
„A, pane řediteli, dovolte ještě poslední otázku: Jak jste na tak geniální nápad vlastně přišli? Vypadá to, že je to tak jednoduché a velmi výhodné pro všechny strany, o obrovském přínosu směrem ke zvýšení kvality životního prostředí ani nemluvě.“
„Ano, jako většina geniálních nápadů, i tento se zrodil v podstatě náhodou a zrodil se, s prominutím, v mé hlavě,“ říká s úsměvem malinko neskromně Koumal ukazuje si přitom významně prstem na své plešaté „koleno“ na hlavě.
„Když jsme si jednou na podnikovém večírku s kolegy vzájemně promítali obrázky z dovolené, jeden kolega, který byl na dovolené v Číně, měl mezi fotkami i tuto. (viz foto pod článkem - pozn. autora). V tu chvíli mi to zapálilo! Jen jsem vykřiknul: Heuréka, ať si ti byrokrati z Radvanic strčí ty své bavlněné nevýbušné slipy třeba do pr…. !
No a zbytek už znáte.“
Tak to je ta fotka, která u pana ředitele vyvolala geniální myšlenku, z které se nakonec zrodil Antrobus:
Georgis Fasulis
Na Valašském Hrbu jsem chybět nesměl ani letos!

Na Valašském Hrbu jsem nechyběl od jeho prvního ročníku, vždy jsem absolvoval nejdelší 55 km trasu a logicky jsme nechtěl chybět ani na jeho 5. ročníku! Ale....
Georgis Fasulis
Běžel jsem Legendu - Jesenický maraton

Sportovní nadšenci z klubu 3THX ve spolupráci s Báječnými ženami v běhu organizují již 3. rokem dva nádherné horské běhy, květnový Valašský Hrb a srpnový Jesenický maraton, známý taktéž pod zkratkou YES.
Georgis Fasulis
Dal jsem letošní Pražskou stovku, konečně!

„Chceš-li něco vyhrát, běhej stovku, chceš-li něco zažít, běhej maraton,“ řekl kdysi Emil Zátopek a já si dovolím doplnit: a chceš-li zážitek, na který jen tak nezapomeneš, přihlaš se na Olafovu Pražskou stovku!
Georgis Fasulis
Jesenický Maraton 2015 - nejkrásnější horský maraton

V sobotu 22.8.2015 jsem absolvoval již podruhé nádherný Jesenický maraton. Je to podle mne ten nejhezčí horský maraton u nás. Trasa totiž vede po téměř celém hřebenu Hrubého Jeseníku.
Georgis Fasulis
Valašský Hrb 2015 aneb jak jsem odolal Sirénám a závod dokončil

Když jsem zde loni sepisoval report z Valašského Hrbu 2014, napsal jsem v závěru, že zkusím příští rok stihnout vyhlášení vítězů, které bylo vždy hodinu před limitem na nejdelší trať.
Další články autora |
Připravte si zásoby jídla na 72 hodin, vyzývá Evropská unie v nové strategii
Občané Evropské unie by si měli připravit zásoby jídla, které jim v případě nouze vydrží nejméně 72...
Proč se to zvrtlo? Trump čekal boxerský pás, ale Zelenskyj ukázal fotky se zajatci
Američtí představitelé začali věřit ruskému prezidentovi Vladimirovi Putinovi, ačkoliv jejich...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Táhněte do pr****! řve gynekoložka ve videu na pacientku. Teď jí hrozí trest
Gynekoložka ze středočeských Líbeznic čelí kritice poté, co vulgárně napadla jednu ze svých...
Daňové přiznání za rok 2024: využijte formuláře pro internetové podání
Jako každý rok i letos musí mnoho podnikatelů, drobných živnostníků i další osoby samostatně...
Nezaměstnaných Čechů přibývá. Ohroženi jsou hlavně lidé před důchodem
Premium Každému třetímu nezaměstnanému je více než padesát let. O práci přijdou nejčastěji kvůli tomu, že...
ANALÝZA: Uznání ruského záboru na Ukrajině uvede v pokušení jiné agresory
Premium Vypadá to, že éra relativní zdrženlivosti po pádu železné opony byla jen epizodní odchylkou od...
Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie
Premium Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen...
Hrubky bývají neodpustitelné. Tréninku psaní y/i proto nikdy není dost
Premium Vít nebo výt? Být nebo bít? Na tom, zda napíšete i nebo y, někdy opravdu záleží. Stejně jako na...

Prodej, chata, 363 m2, Zábřeh - Dolní Bušínov
Zábřeh - Dolní Bušínov, okres Šumperk
4 600 000 Kč
- Počet článků 134
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6229x
Seznam rubrik
- Běžecké blogy
- Příběhy více než smrtelně vážn
- Moje kuchařka
- Články publikované v MF Dnes
- Jednou větou
- Nezařazené
- Václav Klaus