Recenze audioknihy: Helena Rytířová – Jsem mrtvý, neplačte

Nejsem zrovna fanouškem historických děl obecně, ale jsem dost zvědavá, takže když mi někdo nějaký titul doporučí, ráda občas udělám výjimku. Nejinak tomu bylo i v případě audioknihy Jsem mrtvý, neplačte.

Příběh odehrávající se za první světové války začíná seznámením s Františkem Jedličkou, ilustrátorem anatomického ústavu v Praze, otcem pěti dětí a alkoholikem. Píše se červenec 1914, měsíc po atentátu na následníka trůnu, Františka Ferdinanda D´Este a jeho ženu Žofii, je vyhlášena válka Srbsku. Tisíce mužů je povoláno do boje, František Jedlička se však ukryje u své milenky Rózy. Co se mezitím děje s jeho ženou a dětmi ho zas až tolik netrápí. S tím se ale nehodlá smířit jeho syn Antonín. Takovou zradu a hanbu není ochoten tolerovat, proto otce udá a pošle ho tím na frontu.
František se ocitá na frontě, poznává její hrůzy a nespravedlnosti, ale také přátelství, pomoc, oddanost a odpuštění. Přesvědčí se o tom, že právě ve válce můžete navázat opravdová přátelství, která přetrhne jen smrt. Že právě ve válce najdete oddaného společníka v podobě psa, kterému jste zachránili život. Že právě ve válce si lidé pomáhají a rozdělí se o tu trochu jídla, co mají, ačkoliv se vůbec neznají a dokonce si ani nerozumějí. Ale také na vlastní kůži zažije bolest a utrpení. Stejně jako jeho syn Antonín, který taktéž narukuje, aby našel svého otce a poprosil ho za odpuštění, že ho do tak kruté a hrůzné války poslal.

Audiokniha Jsem mrtvý, neplačte, vyšla v nakladatelství Mladá fronta již v roce 2014, tedy 100 let poté, co se příběh Františka Jedličky odehrává. Sama autorka se vyjádřila o tom, že hrdina tohoto románu má předobraz v jejím pradědečkovi stejného jména i profese, který také narukoval. A zbytek že je vymyšlený? Dobře, tvařme se, že další události jsou opravdu fikcí, ale tak výborně popsanou a hlavně vyprávěnou.  Vážný a přesto citlivý přednes pana Jaromíra Meduny dodává příběhu ten správný nádech opravdovosti. Příliš neintonuje, ale o to je vyprávění hlubší a vy ačkoliv jste na začátku Františka neměli rádi pro jeho nezodpovědnost a bezohlednost vůči vlastní rodině, teď jste ve válce s ním a prožíváte každý jeho krok.
Když mi známý o této audioknize vyprávěl, říkal, že seděl v autě do té doby, dokud audioknihu nedoposlouchal. Já sice neposlouchala v autě, ale je pravda, že jakmile jsem iPod zapnula, všechno ostatní šlo stranou. A tak to má být, no ne?!

Autor: Eva Gusmanová | neděle 28.8.2016 16:57 | karma článku: 10,83 | přečteno: 383x