Zákazník na roztrhání aneb změna dodavatele v praxi
Liberalizace trhu s energiemi může mít stále mnoho podob. Na jedné straně stojí Ti tradiční dodavatelé, kolosy, na té druhé Ti malí, alternativní.
O tom, jak je měřit, už bylo psáno mnohé.
Jak ale mezi nimi probíhá boj o zákazníka? Co mohu čekat, pokud jsem již podepsal smlouvu a probíhá změna dodavatele? Jak dlouho trvá a co mohu očekávat?
Na příkladech z vlastní praxe bych rád poskytl návod těm z Vás, kteří zvolili změnu dodavatele a Vám všem ostatním osvětlil, jak to funguje v reálu.
Možná budete překvapeni, úplně stejně, jako náš kocovinou poznamenaný Pepa Novák.
Co Pepa podepsal
Sedím a zkoumám ceníky - volali mi druhý den po podpisu smlouvy, jestli jsem prý byl vyrozuměn a pravdivě informován..
Řekl jsem pravdu tomu milému děvčeti na drátě: "holka, já jí měl jak z praku, mám okno, takže nevím, jak moc pravdivě to bylo.."
Smála se - to se mi zalíbilo, na infolince předtím na mně mluvily stroje myslím.
Tak jsem se dozvěděl, co jsem podepsal, že se prý nemám bát, trvá to tři měsíce a dostal jsem poučení, jak se vyznat v cenících:
http://eisner.blog.idnes.cz/c/288879/Energetika-zmena-dodavatele-podomni-prodej-2-jak-na-usporu.html
Podle těch řečí toho rádoby odborníka jsou asi fakt levnější..
1. Problém
Že já idiot to nestornoval...
Vždycky naletím nějaký kočce na lince..
Dnes mi volali Ti bývalí, co to asi doopravdy dělají - ta nová firma nemá ani techniky, ani není zavedená na trhu, ty ceny jsou nízký jen chvíli a pak se nedoplatim..
řešení
Jak píše pan rádoby odorník:-)
Techniky zjevně nemá žádný dodavatel.
Pokud se ceny zvednou, může pan Novák díky politice ERÚ okamžitě odstoupit od smlouvy
2. problém
Marně přemejšlim, jestli mi dneska zbyde na pivo...
Došlo mi SIPO - a mám tam elektřinu i plyn dvakrát - od těch bejvalejch i těch novejch.
Když to nezatáhnu, tak mě střihnou, to je jasný.
Snad už to příští měsíc bude lepší, mám fakt žízeň.
řešení
Někdy se stane, že stávající dodavatel nestihne včas vyřadit zákazníka z databáze – i když toto je obvykle schopen řešit na počkání na klientské lince.
Stačí tedy jediný telefonát - a tady jsou Ti tradiční vstřícní, stejně tak i Ti malí, Pepo.
3. problém
Mi dorazilo první vyúčtování od těch novejch /a to jsem u nich pár dní/, mě málem šlehlo, se na mě chtěj hustě napakovat..
Na elektroměru mám 2430 kWh, ale oni uváděj 4430 kWh a platím o x tisíc víc, to by se mi předtím nikdy nestalo...
řešení
Jak již bylo řečeno, nový dodavatel je skutečně jen obchodníkem, nedisponuje tedy techniky, ani není v jeho vlastnictví elektroměr či dráty.
Ten, kdo přijde změřit Vaši spotřebu, je tedy technik /či spíše starší paní na brigádě/ od distributora.
Tato osoba údaje předá distributorovi, ten je eviduje v systému a zasílá na OTE /operátor trhu/ - od něj jsou detaily Vaší vyúčtovací faktury formou šifrovaného XML souboru zaslány Vašemu obchodníkovi - ten tyto data v systému rozklíčuje a vystaví fakturu.
Její obsah odpovídá příchozímu šifrovanému XML souboru.
Polud je tedy někde chyba, je pravděpodobné, že je na straně distribuce - nejedná se o žádnou tragédii - distributor je požádán o korekci dat, poté je zasláno opravné XML, vznikne opravná faktura - ta starší je dobropisována a zákazník dostane fakturu s jinou částkou k platbě - jeho reklamace je vyřízena úspěšně.
Prosím nechápejte můj text jako obhajobu těch malých, jen jsem pravdivě pojmenoval některá úskalí změny dodavatele - většinu vyřídíte po telefonu, reklamaci samozřejmě písemně.
Z druhé strany také dochází k chybám- někdy Ti malí přeregistrují někoho omylem, tam je vždy rozdíl v systémových řešeních - Ti velcí mívají SAP za strašlivé peníze, To malí často pájí více softwarů dohromady, protože nemohou obětovat 100 milionů za systém.
Jde vždy jen o to, jak dobře je systém implementován a jak zodpovědní a flexibilní lidé stojí na druhé straně - a tady je jedno, jestli chcete velkého či malého, vždy nakonec rozhodujeme my, lidé.
Dnes jsem informoval malinko formou "Blesku", ale dokáži se stále ještě vžít do kůže obyčejného zákazníka, který leckdy neví, co si vlastně počít.
Zažil jsem mnoho bitev o klienta, leckdy způsobem hodně nevybíravým, existuje mnoho cest, jak zkusit zabránit změně dodavatele nebo odchodu zákazníka, ale kdykoli je možnost, že by klient při boji mezi dvěma či více dodavateli přišel o dodávku /byl by odpojen/ z důvodu sporů mezi samotnými dodavateli, vítězí rozum.
Ať už jsem jednal s kýmkoli, nakonec výsledná dohoda byla vždy výhodná pro klienta.
Proto stále věřím, že v ČR máme konkurenční prostředí, ale takové, kde se zákaznící nepoužívají jako štít, i díky politice ERÚ.
Současně si dovolím poděkovat za příspěvky k minulému článku - samozřejmě diskutující má plnou pravdu - zákon je nad VOP, ať už by ve VOP bylo cokoli.
Stejně tak je dobré kontaktovat ERÚ - ale až v případě potíží /např. přeregistrují Vás, i když jste stornovali smlouvu/.
Odstoupení od smlouvy ze strany zákazníka je jednostranný /a platný akt/ - netřeba tedy potvrzení od dodavatele - tímto děkuji ERÚ za doplnění informací.
Jako vždy, rád s Vámi budu diskutovat i na e-mailu:
info@michaleisner.cz
Děkuji za pozornost:-)
Michal Eisner
Regulované ceny pro podnikatele – jen hloupý vtip?
Energetický regulační úřad má pocit, že cena plynu na burze neodpovídá částkám, za které domácnosti komoditu odebírají. Chce tedy kontrolovat ceníky a nařizovat, za jaké sumy může dodavatel zákazníkům plyn prodávat.
Michal Eisner
Kauza jističe – neumíme vyřešit, tak odložíme
Bouřlivě diskutované zavedení nové tarifní soustavy se otřásá v základech. Jakmile je však jednou nastavena trasa ke globálnímu zdražení, jen málokdo sejde na vedlejší cestu.
Michal Eisner
Šetřit nemá cenu, v hlavní roli jistič a „spravedlnost“
ERÚ připravil velké změny ve vyúčtování elektrické energie. Budou platit od 1.1.2017 a prý se dočkáme spravedlivého systému. Realita spíše než spravedlnost připomíná výrok „všichni jsme si rovni, ale někteří jsou si rovnější".
Michal Eisner
Internetové kalkulátory a zprostředkovatelé?
Srovnávače cen nabývají na popularitě. Zdá se, že stačí jen pár kliků a nejlacinější poskytovatel služeb je na světě. Anebo je lépe obrátit se na zprostředkovatele, který se „vyzná“ v oboru? Může na Vás čekat nemilé překvapení.
Michal Eisner
Ceny energií 2016 a jak je ještě snížit
V současnosti už jsou známy ceny elektřiny a plynu na rok 2016. Klesající cena komodit na burze a stále sílící konkurenční boj jednotlivých dodavatelů nahrává odběratelům. Nebo snad ne?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci
Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 48 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 48 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár
Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...
Pěkný rodinný dům se zahradou v Polkovicích po celkové rekonstrukci
Polkovice, okres Přerov
4 690 000 Kč
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1546x
www.jaknazmenudodavatele.cz
https://www.facebook.com/knihazmenadodavatele
www.michaleisner.cz
www.energienadruhou.cz