Zákazník na roztrhání aneb změna dodavatele v praxi

Jmenuju se Pepa Novák, je mi 37 a po včerejšku je mi zle. Vypil jsem dost piva, líbal servírku, podepsal nějakou smlouvu na chodbě bytu, ani nevím o čem.. V přítmí, které šetří případné návštěvníky pohledu do mého zdrchaného obličeje, se snažím rozpoznat, co že jsem vlastně podepsal. Hlava mi třeští, iphone ukazuje 37 zpráv od SERVÍRKA - NEVIM JMÉNO. Sdružená smlouva o dodávkách elektřiny a plynu...co to je a co teď? Mám jí odepsat nebo ne?:-)  

Liberalizace trhu s energiemi může mít stále mnoho podob. Na jedné straně stojí Ti tradiční dodavatelé, kolosy, na té druhé Ti malí, alternativní.

O tom, jak je měřit, už bylo psáno mnohé.

Jak ale mezi nimi probíhá boj o zákazníka? Co mohu čekat, pokud jsem již podepsal smlouvu a probíhá změna dodavatele? Jak dlouho trvá a co mohu očekávat? 

Na příkladech z vlastní praxe bych rád poskytl návod těm z Vás, kteří zvolili změnu dodavatele a Vám všem ostatním osvětlil, jak to funguje v reálu.

Možná budete překvapeni, úplně stejně, jako náš kocovinou poznamenaný Pepa Novák.

 

Co Pepa podepsal

Sedím a zkoumám ceníky - volali mi druhý den po podpisu smlouvy, jestli jsem prý byl vyrozuměn a pravdivě informován..

Řekl jsem pravdu tomu milému děvčeti na drátě: "holka, já jí měl jak z praku, mám okno, takže nevím, jak moc pravdivě to bylo.."

Smála se -  to se mi zalíbilo, na infolince předtím na mně mluvily stroje myslím.

Tak jsem se dozvěděl, co jsem podepsal, že se prý nemám bát, trvá to tři měsíce a dostal jsem poučení, jak se vyznat v cenících:

http://eisner.blog.idnes.cz/c/288879/Energetika-zmena-dodavatele-podomni-prodej-2-jak-na-usporu.html

Podle těch řečí toho rádoby odborníka jsou asi fakt levnější..

 

1. Problém

Že já idiot to nestornoval...

Vždycky naletím nějaký kočce na lince..

Dnes mi volali Ti bývalí, co to asi doopravdy dělají - ta nová firma nemá ani techniky, ani není zavedená na trhu, ty ceny jsou nízký jen chvíli a  pak se nedoplatim..

 

řešení

Jak píše pan rádoby odorník:-)

http://eisner.blog.idnes.cz/c/288188/Energetika-zmena-dodavatele-podomni-prodejjak-je-to-doopravdy.html

 

Techniky zjevně nemá žádný dodavatel.

Pokud se ceny zvednou, může pan Novák díky politice ERÚ okamžitě odstoupit od smlouvy

 

2. problém

 

Marně přemejšlim, jestli mi dneska zbyde na pivo...

Došlo mi SIPO - a mám tam elektřinu i plyn dvakrát - od těch bejvalejch i těch novejch.

Když to nezatáhnu, tak mě střihnou, to je jasný.

Snad už to příští měsíc bude lepší, mám fakt žízeň.

 

řešení

 

Někdy se stane, že stávající dodavatel nestihne včas vyřadit zákazníka z databáze – i když toto je obvykle schopen řešit na počkání na klientské lince. 

Stačí tedy jediný telefonát - a tady jsou Ti tradiční vstřícní, stejně tak i Ti malí, Pepo.

 

3. problém

 

Mi dorazilo první vyúčtování od těch novejch /a to jsem u nich pár dní/, mě málem šlehlo, se na mě chtěj hustě napakovat..

Na elektroměru mám 2430 kWh, ale oni uváděj 4430 kWh a platím o x tisíc víc, to by se mi předtím nikdy nestalo...

 

řešení

Jak již bylo řečeno, nový dodavatel je skutečně jen obchodníkem, nedisponuje tedy techniky, ani není v jeho vlastnictví elektroměr či dráty.

Ten, kdo přijde změřit Vaši spotřebu, je tedy technik /či spíše starší paní na brigádě/ od distributora.

Tato osoba údaje předá distributorovi, ten je eviduje v systému a zasílá na OTE /operátor trhu/ - od něj jsou detaily Vaší vyúčtovací faktury formou šifrovaného XML souboru zaslány Vašemu obchodníkovi - ten tyto data v systému rozklíčuje a vystaví fakturu. 

Její obsah odpovídá příchozímu šifrovanému XML souboru.

Polud je tedy někde chyba, je pravděpodobné, že je na straně distribuce - nejedná se o žádnou tragédii - distributor je požádán o korekci dat, poté je zasláno opravné XML, vznikne opravná faktura - ta starší je  dobropisována a zákazník dostane fakturu s jinou částkou k platbě - jeho reklamace je vyřízena úspěšně.

 

Prosím nechápejte můj text jako obhajobu těch malých, jen jsem pravdivě pojmenoval některá úskalí změny dodavatele - většinu vyřídíte po telefonu, reklamaci samozřejmě písemně.

Z druhé strany také dochází k chybám- někdy Ti malí přeregistrují někoho omylem, tam je vždy rozdíl v systémových řešeních - Ti velcí mívají SAP za strašlivé peníze, To malí často pájí více softwarů dohromady, protože nemohou obětovat 100 milionů za systém.

Jde vždy jen o to, jak dobře je systém implementován a jak zodpovědní a flexibilní lidé stojí na druhé straně -  a tady je jedno, jestli chcete velkého či malého, vždy nakonec rozhodujeme my, lidé.

 

Dnes jsem informoval malinko formou "Blesku", ale dokáži se stále ještě vžít do kůže obyčejného zákazníka, který leckdy neví, co si vlastně počít.

Zažil jsem mnoho bitev o klienta, leckdy způsobem hodně nevybíravým, existuje mnoho cest, jak zkusit zabránit změně dodavatele nebo odchodu zákazníka, ale kdykoli je možnost, že by klient při boji mezi dvěma či více dodavateli přišel o dodávku /byl by odpojen/ z důvodu sporů mezi samotnými dodavateli, vítězí rozum.

Ať už jsem jednal s kýmkoli, nakonec výsledná dohoda byla vždy výhodná pro klienta.

Proto stále věřím, že v ČR máme konkurenční prostředí, ale takové, kde se zákaznící nepoužívají jako štít, i díky politice ERÚ.

 

Současně si dovolím poděkovat za příspěvky k minulému článku - samozřejmě diskutující má plnou pravdu - zákon je nad VOP, ať už by ve VOP bylo cokoli.

Stejně tak je dobré kontaktovat ERÚ - ale až v případě potíží /např. přeregistrují Vás, i když jste stornovali smlouvu/.

Odstoupení od smlouvy ze strany zákazníka je jednostranný /a platný akt/ - netřeba tedy potvrzení od dodavatele - tímto děkuji ERÚ za doplnění informací.

Jako vždy, rád s Vámi budu diskutovat i na e-mailu:

info@michaleisner.cz

 

Děkuji za pozornost:-)

 

 

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Eisner | pondělí 15.10.2012 1:03 | karma článku: 8,29 | přečteno: 1245x