Nejnovější fígle (nejen) podomních prodejců v energiích
DOOR TO DOOR
Pro celou řadu dodavatelů energií je stále nejatraktivnějším způsobem náboru klientů podomní prodej, často označovaný jako door to door. Prodejce si vybere určitou lokalitu a zde prezentuje při pochodu ode dveří ke dveřím stále tu stejnou pohádku. Jeho odměna je zcela závislá na počtu uzavřených kontraktů, jeho motivací tedy je Vás donutit k podpisu smlouvy. Pokud se zdá, že nejste ochotni podepsat napoprvé, i přes sliby se už nikdy další schůzky nedočkáte. Nazítří totiž Váš „partner“ bude se stejným příběhem přemlouvat potenciální zákazníky třeba i o několik stovek kilometrů dál.
Na co si dát pozor:
U zákazníků kategorie domácnost je vystavováno vyúčtování (a jemu předcházející odečet přístroje kontrolorem) zpravidla jednou ročně. Není tedy důvodu na častější návštěvu. Stejně tak kontrolor nechodí v obleku (omlouvám se těm, kteří tak snad chodí) a rozhodně nenese v aktovce tzv. Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny(plynu).
Stávající dodavatel nezkrachoval a nebudete bez energií, pokud nepodepíšete. Tak praví legislativa i obecný úzus.
Určitě nejste výherci levnější energie, kterou Vám přijde někdo takto oznámit.
Velký pozor na tzv. zaujetí pozornosti typu: „Máte na zahradě dětskou houpačku? V tom případě jste vyhráli...“
Další možností pro zisk pozornosti je místní loajalita, kdy se dozvíte, že „i starosta už podepsal“.
Pozor i na klíčová slova, kdy máte čest s „energetickým poradcem“, můžete „změnit sazbu“ nebo „optimalizovat odběr“, popřípadě „navýšit jističe“ a „získat nutnou smlouvu o připojení“. Všechny tyto termíny sice disponují částečnou relevancí s konkrétními poradenskými procesy, nejsou ale nabízeny takto.
Nezřídka je prodejce zástupcem Energetického regulačního úřadu, inspektorem z ministerstva průmyslu a obchodu a podobně.
Pokud obchodník cítí neúspěch, začne buď tlačit: "Váš problém paní, Vy budete bez energie, ne já" nebo spěchat - zvedne telefon, „dozví se“, že maminka je nemocná a rychle nabídne dokumenty k podpisu.
Rada je stále stejná, takovýto rozhovor rychle ukončit. Abychom zůstali spravedliví, je celá řada prodejců, kteří přijdou se seriózní nabídkou. Pak je ale nasnadě si dokumentaci prostudovat a domluvit další setkání. Už případná ochota k němu naznačí, že jsme možná našli důvěryhodného partnera pro komunikaci.
CALL CENTRA
Velmi častým motorem pro oslovení je tzv. „aktivní call centrum“. Jeho zaměstnanci denně uskuteční i stovky hovorů za jediným cílem, získat zákazníky. Výstupem nemusí být Váš podpis po (my Vám zašleme poštou a Vy vrátíte podepsané), ale třeba i domluvení schůzky s obchodníkem. Vězte, že takovýto pracovník má ještě daleko menší know –how o energiích než podomní prodejce, může se stát, že toho ví daleko méně než Vy. Jediným meřítkem úspěchu je Váš souhlas. Nikdy se nevyplatí podceňovat soupeře, takže je třeba vědět, že ta milá dívka na druhém konci aparátu, která s Vámi flirtuje, má jen jediný zájem a o energiích nemá takřka žádné znalosti. Zdá se Vám, že ve sluchátku slyšíte hlahol a dunivou hudbu a zvuky připomínající oslavu? Nemýlíte se, prostředí je zcela uzpůsobeno tomu, aby umělým nadšením eliminovalo stres z neúspěšných obchodů.
INTERNET
Obchodní skupiny reflektují pokrok a s ním spjaté možnosti internetu. Úsloví, které v žertu říká, že se prodejci přesunuli z ulic za anonymní monitory počítačů, ani zdaleka nelže. Pozor je třeba dát zejména tam, kde pro srovnání cen chtějí vyúčtovací fakturu a Vaše údaje a teprve poté pro Vás na základě „analýzy“ najdou vhodného dodavatele. To je špatně už od začátku. Může se stát, že Vaši spotřebu (a spotřebu stovek jiných zákazníků, kteří také doufají v zázračnou radu) sečtou s dalšími a nabídnou tomu, kdo sice nemá nejlepší ceny nebo servis, ale umí nabídnou největší provizi.
SYNERGICKÉ EFEKTY
Nejnovějším trendem, který spojuje obchodníky v terénu, za sluchátkem i na síti, jsou nabídky obohacené o doplňkové služby. Můžete být „převedeni na lepší fakturaci“, koupit si úsporné osvětlení nebo asistenční služby. Ne vždy je taková nabídka špatná. Musí ale být vysvětlena jen jako doplňková služba ke změně dodavatele, nikoli jako její zástěrka.
NA ZÁVĚR
V případě změny dodavatele je dobré spoléhat zejména sami na sebe. Obchodník může postrádat ambice reálně Vám pomoci se snížením nákladů, Vy však nikoli. Je vhodné vyzkoušet kalkulátor cen energií (třeba na TZB – info). O tématu jsem vydal i knihu. Rád s Vámi budu diskutovat na info@michaleisner.cz.
Michal Eisner
Novela Energetického zákona – zhoršení postavení nás, zákazníků?
Poslanci odhlasovali kontroverzní novelu energetického zákona. Zhorší doopravdy postavení práv odběratelů nebo jde o dobrý tah v souladu s liberalizací?
Michal Eisner
Blesk energie – jen pouťová atrapa nebo možnost snížit náklady?
Trh s energiemi je zahlcen přemírou lákavých i méně lákavých nabídek. Se svou trochou do mlýna přispěchal i produkt BLESK ENERGIE. Nenechte se mýlit, tuzemský nejúspěšnější bulvární plátek v tom není sám, ve skutečnosti je za vším mocný Energetický a průmyslový holding, a.s. Vyplatí se to vyzkoušet?
Michal Eisner
Ceník elektřiny ČEZ GARANT – „jen“ výborný marketing
I přesto, že je obvyklou praxí zveřejňovat nové ceníky elektřiny až ke konci kalendářního roku, největší tuzemský dodavatel tak učinil již nyní. Je nový produkt ten pravý a měli bychom si jej co nejrychleji zarezervovat nebo jde jen o kvalitní reklamu s nekvalitní cenou?
Michal Eisner
Jaké budou ceny elektřiny pro rok 2015?
Většina dodavatelů nové ceníky elektřiny zveřejňuje každoročně až na konci listopadu. Čeká na tradiční obchodníky a podle jejich politiky stanovuje tu svou. I přesto je už nyní možno odhadovat, jakým směrem se trh bude vyvíjet a co nás čeká. Jak příjemně nebo nepříjemně nás překvapí vyúčtování v příštím roce?
Michal Eisner
Triky na odběratele energií – od podomního prodeje k aukcím
Odběratel energií by měl být pro dodavatele váženým zákazníkem. Jeho spotřeba a paušální měsíční platba jsou pro tyto společnosti jediným zdrojem příjmů. Ne vždy je však vztah obchodník s energiemi versus odběratel rovnocenný a spotřebitel se často dočká velkých nepříjemností. Jaké triky dodavatelé využívají a jak se proti nim účinně bránit? A jak si vybrat správně mezi přehršlí nabídek?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Prodej bytu 1+1, OV, 49 m2, Praha 6 - Břevnov, ul. Bělohorská
Bělohorská, Praha 6 - Břevnov
3 749 900 Kč
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1546x
www.jaknazmenudodavatele.cz
https://www.facebook.com/knihazmenadodavatele
www.michaleisner.cz
www.energienadruhou.cz