Nejnovější fígle (nejen) podomních prodejců v energiích

I přes neustálá varování v médiích zejména ti odběratelé, kteří nemají čas na prozkoumávání nabídek jednotlivých dodavatelů, často podepíší smlouvu, která je nevýhodná. Už nestačí ani ono klasické varování, že je lépe zkrátka neotevírat dveře. Obchodníci už nejsou obchodníky, ale třeba kontrolory elektroměrů či plynoměrů nebo energetickými poradci. A když už nenajdou zvonek Vašeho bytu či domu, umí získat Váš telefon.  

DOOR TO DOOR

Pro celou řadu dodavatelů energií je stále nejatraktivnějším způsobem náboru klientů podomní prodej, často označovaný jako door to door. Prodejce si vybere určitou lokalitu a zde prezentuje při pochodu ode dveří ke dveřím stále tu stejnou pohádku. Jeho odměna je zcela závislá na počtu uzavřených kontraktů, jeho motivací tedy je Vás donutit k podpisu smlouvy. Pokud se zdá, že nejste ochotni podepsat napoprvé, i přes sliby se už nikdy další schůzky nedočkáte. Nazítří totiž Váš „partner“ bude se stejným příběhem přemlouvat potenciální zákazníky třeba i o několik stovek kilometrů dál.

 

Na co si dát pozor:

U zákazníků kategorie domácnost je vystavováno vyúčtování (a jemu předcházející odečet přístroje kontrolorem) zpravidla jednou ročně. Není tedy důvodu na častější návštěvu. Stejně tak kontrolor nechodí v obleku (omlouvám se těm, kteří tak snad chodí) a rozhodně nenese v aktovce tzv. Smlouvu o sdružených službách dodávky elektřiny(plynu).

Stávající dodavatel nezkrachoval a nebudete bez energií, pokud nepodepíšete. Tak praví legislativa i obecný úzus.

Určitě nejste výherci levnější energie, kterou Vám přijde někdo takto oznámit.

Velký pozor na tzv. zaujetí pozornosti typu: „Máte na zahradě dětskou houpačku? V tom případě jste vyhráli...“

Další možností pro zisk pozornosti je místní loajalita, kdy se dozvíte, že „i starosta už podepsal“.

Pozor i na klíčová slova, kdy máte čest s „energetickým poradcem“, můžete „změnit sazbu“ nebo „optimalizovat odběr“, popřípadě „navýšit jističe“ a „získat nutnou smlouvu o připojení“. Všechny tyto termíny sice disponují částečnou relevancí s konkrétními poradenskými procesy, nejsou ale nabízeny takto.

Nezřídka je prodejce zástupcem Energetického regulačního úřadu, inspektorem z ministerstva průmyslu a obchodu a podobně.

Pokud obchodník cítí neúspěch, začne buď tlačit: "Váš problém paní, Vy budete bez energie, ne já" nebo spěchat - zvedne telefon, „dozví se“, že maminka je nemocná a rychle nabídne dokumenty k podpisu.

Rada je stále stejná, takovýto rozhovor rychle ukončit. Abychom zůstali spravedliví, je celá řada prodejců, kteří přijdou se seriózní nabídkou. Pak je ale nasnadě si dokumentaci prostudovat a domluvit další setkání. Už případná ochota k němu naznačí, že jsme možná našli důvěryhodného partnera pro komunikaci.

 

CALL CENTRA

Velmi častým motorem pro oslovení je tzv. „aktivní call centrum“. Jeho zaměstnanci denně uskuteční i stovky hovorů za jediným cílem, získat zákazníky. Výstupem nemusí být Váš podpis po (my Vám zašleme poštou a Vy vrátíte podepsané), ale třeba i domluvení schůzky s obchodníkem. Vězte, že takovýto pracovník má ještě daleko menší know –how o energiích než podomní prodejce, může se stát, že toho ví daleko méně než Vy. Jediným meřítkem úspěchu je Váš souhlas. Nikdy se nevyplatí podceňovat soupeře, takže je třeba vědět, že ta milá dívka na druhém konci aparátu, která s Vámi flirtuje, má jen jediný zájem a o energiích nemá takřka žádné znalosti. Zdá se Vám, že ve sluchátku slyšíte hlahol a dunivou hudbu a zvuky připomínající oslavu? Nemýlíte se, prostředí je zcela uzpůsobeno tomu, aby umělým nadšením eliminovalo stres z neúspěšných obchodů.

 

INTERNET

Obchodní skupiny reflektují pokrok a s ním spjaté možnosti internetu. Úsloví, které v žertu říká, že se prodejci přesunuli z ulic za anonymní monitory počítačů, ani zdaleka nelže. Pozor je třeba dát zejména tam, kde pro srovnání cen chtějí vyúčtovací fakturu a Vaše údaje a teprve poté pro Vás na základě „analýzy“ najdou vhodného dodavatele. To je špatně už od začátku. Může se stát, že Vaši spotřebu (a spotřebu stovek jiných zákazníků, kteří také doufají v zázračnou radu) sečtou s dalšími a nabídnou tomu, kdo sice nemá nejlepší ceny nebo servis, ale umí nabídnou největší provizi.

 

SYNERGICKÉ EFEKTY

Nejnovějším trendem, který spojuje obchodníky v terénu, za sluchátkem i na síti, jsou nabídky obohacené o doplňkové služby. Můžete být „převedeni na lepší fakturaci“, koupit si úsporné osvětlení nebo asistenční služby. Ne vždy je taková nabídka špatná. Musí ale být vysvětlena jen jako doplňková služba ke změně dodavatele, nikoli jako její zástěrka.

 

NA ZÁVĚR

V případě změny dodavatele je dobré spoléhat zejména sami na sebe. Obchodník může postrádat ambice reálně Vám pomoci se snížením nákladů, Vy však nikoli. Je vhodné vyzkoušet kalkulátor cen energií (třeba na TZB – info). O tématu jsem vydal i knihu. Rád s Vámi budu diskutovat na info@michaleisner.cz.

 

 

 

Autor: Michal Eisner | úterý 24.2.2015 12:00 | karma článku: 16,25 | přečteno: 1114x