Proč je islám hrozbou pro hodnoty evropské civilizace?

Např. proto, že bojovníci  IS upálili za trest zaživa v kleci válečného zajatce a pochlubili se tím na internetu, islamista vystřílel redakci časopisu Charlie Hebdo (neboť Charlie Hebdo "urazil" Mohameda)  a   jeden z nejrespektovanějších mužů islámského světa  označil extremisty za „satanistickou skupinu“, která si zaslouží smrt, ukřižování, nebo utrhání končetin. To vše má něco společného. Absolutní neúctu k cizímu lidskému životu, pomstychtivou krvelačnost a netečnost k cizímu lidskému utrpení.

Dnes jen krátce:

Problém "Je suis Charlie" není primárně problémem jen  "svobody projevu", ten plátek můžou za určitých okolností  i ve Fancii zakázat, odsoudit k pokutě či redaktory dokonce zavřít,  ale především problémem úcty k životu, k formě řešení sporu a formě spravedlivého trestu. Těžko lze pochybovat o tom, že jordánský pilot byl ve válce a patrně bombardoval pozice IS, nejspíš i civlisty. V Evropě za II.světové války by jej za to šoupli  do zajateckého tábora, buď fešáckého (kdyby to byl Angličan), nebo otřesného koncentráku, kdyby to byl Rus. Určitě by jej ale nazavírali do klece a neupalovali zaživa, ABY TO mohli dát na internet (nebo do novin).  I ty největší nacistické zrůdy, které zajatce buď stříleli (v případě Angličanů), nebo dokonce posílali do plynu (v případě Rusů), to nedělali veřejně a okázale. Naopak v případě Angličanů předstírali, že zajatci byli zastřeleni na útěku a v případě Rusů, že vůbec neexistovali.

Odpovědí evropské civilizace na (barbarský) zločin je trest,  a to i trest doživotí, v extrémním případě trest smrti (USA nebo válečný stav).  Odpovědí Evropy nesmí být krvežíznivá utrpenílačná spektakulární pomsta, ale chladný pragmatický trest. Výrok jednoho z nejrespektovanějších můžů islámského světa Ahmada Tájiba nahání přinejmenším stejnou hrůzu jako celý  IS. Jestliže se nám (snad právem)  podsouvá, že IS reprezentuje nejradikálnější extrémistickou  odnož islámu zfanatizovanou krvavým dlouhotrvajícím konfliktem v Iráku,  Afganistánu, Čečensku a Sýriii, tak Velký Imám mešity Al-AzhaAhmad Tájib, který studoval v Paříži, má být  představitelem toho nejumírněnějšího sunnitského islámu v Egyptě. Obávám se, že to o těch ukrutnostech neplácl jen tak v opilosti (že?). Představa "trhání údů" představitelů IS na univerzitním nádvoří Al-Azhar mi připomíná atmosféru  roku 1621 v Praze na Staroměstském náměstí, abychom si zas tak moc o té naší západní křesťanské civilizaci nenalhávali. Ale to už bude pomalu 400 let.  

S takovými muslimy, jako  Ahmád Tájib,  se obávám, hodnoty evropské civilizace neubráníme.  Takže nám jenom zbývá naděje, že

1) to novináři nějak popletli, nebo

2)to tak Ahmád Tájib doslova nemyslel, nebo

3) někde jinde na světě jsou ještě umírněnější muslimové, než Velký Imám mešity Al-Azhar. Např. se zdá, že v nejlidnatějším islámském státě mají úplně jiné starosti než "Islámský stát".  

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Eduard Gajdoš | čtvrtek 5.2.2015 10:43 | karma článku: 21,04 | přečteno: 947x