Děkujeme za pochopení.
D59a63n37a 98Š62u31m83o69v79á
Myslím, že není daleko doba, kdy bude vyspělost společnosti v zemích měřena schopnostmi vytvářet, ovládat, nebo aspoň používat, umělou inteligenci. Neumím si představit, že by k tomu nebyla potřeba znalost matematiky. Vyučovat by se měla naprosto všude, aby všichni ovládli základy - ty by měly být také formulovány ve standardech. A maturity z matematiky by měly být prominuty pouze na školách uměleckého typu, kde se na oplátku zase vyžadují talentové zkoušky. Ty taky nejsou povinné všude jinde. Nechápu, proč je kolem tak logických věcí poslední léta u nás takový cirkus. Dokonce i na odborných úrovních ve školství.
J34a68r44m12i77l52a 28P85í31c70h54o17v25á
Pane Nožičko, já (a moji bývalí spolužáci) jsme třeba zářným příkladem toho, kdo všechno učil matematiku. Vystudovali jsme střední pedagogickou školu a maturovali jsme v r. 1977. Matematiku jsme měli jen 3 roky, maturitním předmětem pro nás nebyla. maturovali jsme z češtiny a ruštiny, což byly povinné předměty na všech středních školách, dále z pedagogiky (byla spojena s psychologií) a z výchov - podle specializace buď tělesné, hudební nebo výtvarné. Tolik tedy ke škole.
Po r. 1975 proběhla na kraji tzv. optimalizace škol. Nevím, co bylo cílem, ale možná tam někdo asi matematiku skutečně neuměl. Protože do této optimalizace probíhala výuka tak, že třeba ve městě, kde jsem studovala, byly dvě střední školy, pedagogická a gymnázium, a ještě učiliště. Pedagogové podle svých aprobací učili na všech třech školách, jejich úvazky se sčítaly, aby v součtu tvořily celé úvazky. No, a někdo na kraji to zkrátka sečíst neuměl. Takže přišlo nařízení, že dělené úvazky nebudou a každý pedagog bude učit pouze na jedné škole. Matematik zůstal na gymplu, kde měl nejvíc hodin. Takže nás v 1.ročníku vyučoval matematice lesní inženýr, protože jako inženýr přece musí matematiku ovládat, že. No, a ve 2. ročníku nás matematiku učil - hádejte kdo? Akademický malíř! když přišel na první hodinu, byli jsme vykulení, že výtvarku nemáme. On si položil knížky na katedru a sdělil, že sice neví, co komu udělal, ale prostě nás musí učit matematiku. Ale že se nemáme bát, protože jeho syn bude tento rok na gymplu z matematiky maturovat, takže vše potřebné tatínkovi vysvětlí, načež tatínek nám to pak ve škole vysvětlí. To ale bohužel jakž takž fungovalo první dvě hodiny. Ve třetí hodině se stalo, že po 10 minutách výkladu padnul první dotaz. Pan profesor byl vedle, protože tomu nerozuměl, a by byli taky vedle, protože my tomu nerozuměli už vůbec.
J63a18r72m70i48l48a 21P77í34c15h43o23v20á
Pokračování: Hodinu tedy jakž takž dokončil, doma se poradil se synem, ale další hodinu nebylo na co navázat, protože my už jsme zapomněli, kvůli čemu dotaz padnul, a pan profesor byl rovněž vedle. Krom toho naše spolužačka s jeho synem chodila (posléze se vzali a ona dokonce matematiku vystudovala na VŠ, ale to je jiná kapitola) a pokud jsme něčemu nerozuměli, nechala si to vysvětlit a pak nám to vysvětlovala ona. Zajisté seznáte, že tento způsob výuky byl naprosto o ničem. Naštěstí si pan profesor včas zalistoval osnovami, aby viděl, jaké hrůzy ho ještě ten rok čekají, a objevil, že matematika nejsou jen sinus, kosinus, integrály a podobně, ale taky deskriptiva a rýsování. A byl doma! To jako akademický malíř uměl, krom toho jako mladý student chtěl studovat architekturu, ale za války, kdy byl mladý, byl tento obor uzavřen, ale na akademického malíře ho vzali. A tak jsem začali rýsovat. Začali jsme polohou dvou přímek, polohou roviny a přímky, průnikem přímky rovinou a končili jsme průnikem mnohoúhelníku jehlanem a podobnými špeky. Když se to vybarvilo a vystínovalo, byly to skutečné nádherné výkresy. Akorát počítat jsme tak nějak zapomněli. Takže když ve 3.ročníku přišel matematik a dal nám úvodní písemku, aby viděl, co umíme a co ne, skončily všechny tři třídy s pětkami. Matematik se vyděsil a dal nám písemku novou, lehčí. A vyděsil se znovu, protože jsme znovu skončili s pětkami, jen občas se objevila první vlaštovka, kdy některý student dostal čtyři mínus. Posléze matematik zjistil, že z matematiky už neumíme skoro nic, že jsme za ty dva roky výuky - nevýuky prakticky všechno zapomněli, a jen pár jedinců dá možná dohromady trojčlenku. Jinak jsme uměli tak možná sčítat, odčítat, násobit a dělit. Být v té době povinná maturita z matematiky, tak jsme propadli všichni.
P50a13v97e75l 69V27e26r80n75e49r
Samo o sobe je velmi zvlastni, ze uz na zakladnich skolach se prosazuji kdejake ucebni metody, ktere maji zaky odprostit od biflovani a teziste ma byt preneseno na logicke mysleni, aby z toho nakonec vyplynulo to, ze jediny predmet, kde se da pouzit cista ogika, tedy matematika, je pak z maturity odstranen.
J54a82r45m58i20l15a 55Č22e85r97n23á
Pane Nožičko, copak Vy nevíte, od čeho je odvozeno slovo "maturity"? Přece od slovního spojení "mať u riti"!
F41r66a44n28t71i78š47e96k 95K82š41í32r
Ve státní demokracii se stává každý s jiným názorem, vašim nepřítelem. Buď skrze hlasování vyhraje vaše vize, nebo ta s kterou nesouhlasíte. Pokud by byla svoboda vzdělávání, nic takového by se neřešilo, protože každý by byl v takovém segmentu vzdělávání, kde by mohl v praxi dělat to co pokládá za správné.
- Počet článků 1583
- Celková karma 39,93
- Průměrná čtenost 3240x