Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

B39o66h14u35m44í41r 24Š55i28m20e24k 3421160594164

Mažu všechny příspěvky, které nekorespondují s článkem, a které jsou ad personam! :-)

0/0
9.12.2019 22:42

B73o80h50u25m10í80r 22Š80i60m59e55k 3511680254484

Příspěvky mimo diskusi k článku a příspěvky ad personam mají být mazány, i když si sám myslíte, že jsou slušné! :-)

0/0
9.12.2019 22:50

J39i49r79i 21T47i18c76h40y 2876599582297

Upadek mysleni ceskeho naroda jiz do jiste miry zacal pred nacismem a komunismem. v nemeckem podruci za RU - svejkovina.

0/0
8.12.2019 17:01

B83o49h28u72m36í72r 17Š60i41m25e76k 3521790584164

Nenastal úpadek myšlení českého národa již u synů Adama? :-)

0/−1
8.12.2019 21:07

I53r78e92n71a 98A17g87h70o43v31á 7685518389433

K tomu doporučuji vřele četbu knih od sv. Augustina o Boží obci. Je to zajímavá a poutavá četba. Dokonce i byla poutavá a inspirativní pro Karla Velikého, pro Karla IV. a i jné politiky až do dnešních dob pro celou Evropu. V době obrození ty knihy přeložil František Čelakovský a naši obroditelé ji četli a rozebírali.

0/0
9.12.2019 13:07

B91o89h65u79m96í72r 61Š86i32m82e43k 3171820324624

Díky za doporučení! :-)

0/0
9.12.2019 20:47

I98r61e41n63a 97A46g26h60o51v40á 7235158969143

Vy pane doktore, budete šťastný, až ji budete číst a nebudete litovat, že ji věnujete tolik času, jak si to zaslouží. Je to čistá, vznešená a inspirovaná kniha, kterou sv. Augustin napsal jako reakci na Alarichovo zničení Říma v roce 410. Vy jste učený člověk, takže vás budou zajímat i jeho filosofická dilemata a také kritika Římanů, i když on byl pravý Říman. Mějte se dobře a přeji Vám krásné dni v těmito knihami.

0/0
10.12.2019 4:05

B84o43h73u68m51í58r 95Š55i17m95e28k 3311940584634

Děkuji. Nedávno nám tu přednášel prof. Weis o konci Římské říše a na sv. Augustina také narazil. Pokud to není tlustá knížka, pokusím se jí do Vánoc přečíst! :-)

0/0
10.12.2019 5:25

I25r83e35n73a 44A68g36h87o40v95á 7755388249493

Musíte toho Augustina číst pomalu, protože on byl filosof, teolog, a všechno možné a nechat se oblažovat jeho slovy. Jsou to dvě knihy, první a druhá.

0/0
10.12.2019 11:59

B83o67h64u82m46í49r 69Š48i41m73e66k 3491910644234

S těmi dvěma knihama jste mne trochu zaskočila, ale uvidíme. To je sympatický svatý, proutník, který se dal na pokání a stal se biskupem. :-)

+1/0
10.12.2019 12:29

I41r12e86n61a 45A66g15h48o69v37á 7765968139763

A vidíte, můj příběh se sv. Augustinem je úsměvný a zajímavý. Psala jsem diplomku na Boží obec za velkého odporu mého profesora z dogmatiky. Ne, že by neměl sv. Augustina rád, ale proto, že vlastně i jeho provází. Tak jsem si pořídila Vyznání a četl a četla a pak jsem se rozhodla, že půjdu jeho cestou filosofie. Přihlásila jsem se na zkoušky z klasické filosofie a úplně jsem tomu propadla jako on. Pan profesor z dogmatiky mi řekl - vy a Augustin jste oba stejní v té touze po vědění, je to posedlost. A když jsem pochopila, čemu vlastně tolik čelil, a jak se toho zříkal, což popsal ve Vyznání, tak jsem říkala, každý máme důvod jít jeho cestou a také šanci dojít do cíle. A já věřím, že je to ten dotyk, ten příkaz od Boha - jdi po té cestě a čti. Tak jsem šla dál a dál a jdu bez stresu, bez bázně a všechno jde snadno pochopit. Nejsme jiní, než byli oni - nepoučitelní a posléze nalézající. Prostě se otevře brána.

0/0
10.12.2019 13:24

B91o22h44u55m71í49r 41Š44i84m55e88k 3241820204684

:-)

0/0
10.12.2019 13:27

I34r52e13n23a 56A37g18h23o92v56á 7445448969373

Máte pravdu, začal celoevropským národním obrozením, ale ten úpadek, o kterém píšete pozvedl nacionalitu a pojem svrchovaného národa. Je to zajímavé období, s kterým se musíme vyrovnat.

0/0
9.12.2019 13:03

P15a49v45e91l 56C29h38m20e77l51í33k 5775555568975

Souhlas - teď (a vždycky to platí) jen zbývá naplnit tato slova skutky. A opravdu, jak píšete, musí poctivě začít každý sám od sebe. Jen tak je možná změna nejen každé společnosti, ale celého světového dění.

Obecně - svádět cokoli na někoho jiného nebo, tedy např. v politice na "ty nahoře", jak to po věky věků mnozí dělají, je jen alibismus a pokrytectví. Společnost a její úroveň byla a je vždy odrazem etiky/neetiky jejích občanů.

+6/−1
8.12.2019 9:51

I46r62e55n46a 24A27g33h63o50v74á 7685788289863

... je odrazem účelovosti lidského myšlení, jednou se hodí etika, jindy se hodí na ni zapomenout. VLidé jsou ambivalentní povahy.

0/0
8.12.2019 13:41

B21o36h52u14m39í45r 19Š95i67m62e81k 3571550104794

Člověk je dle neurologickopatologického týmu Františka Koukolíka naprogramován na sebezničení. Ježíš Kristus nabídnul člověku spásu a přežití, ale Evropané to nepřijali. Pohrdli Bohem Ježíše Krista a uvolnili tak prostor Alláhovi! :-)

0/−1
8.12.2019 17:39

I44r10e80n19a 75A40g10h96o30v78á 7135518979693

Ale Kristus se k budoucnosti jasně vyjadřoval slovy lidskými, božím konáním a činy, slovem prorockým.Po něm celá řada velkých osobností se vyslovila k jeho pravdě a interpretovala Kristovo učení dalším generacím - na celém světě. V Evropě se chováme, nevím proč, jako Římané. A to není vždy ten nejlepší životní styl.

0/0
9.12.2019 3:43

B33o76h11u50m97í50r 98Š29i48m20e46k 3121780984734

Pokud se neobrátíme k Ježíši Kristu, tak dopadneme jako Římané. Mnoho znamení je dnes podobných konci Říma. :-)

+1/0
9.12.2019 21:39

I87r67e27n53a 28A49g93h58o12v87á 7865248169723

To je pravda, pane doktore. Udělala jsem si srovnávací tabulku pro ty příbuzné znaky, až na to, že Řím se rozpadal už několik století a v konci nastavil císař Dioklecián možnosti jeho pokračování. Copak naše římskokatolická církve nenese její kulturní odkaz? Vždyť na jeho území vznikla a na jeho území (Judea pod správou Říma) také byl náš Pán ukřižován a přišel nový čas. určitě takový zlom v duchovním slova smyslu přijde i nyní, zítra, pozítří.

0/0
10.12.2019 3:50

B10o86h46u48m71í89r 61Š40i59m14e11k 3591950894434

Doufáme v tu lepší budoucnost! Římská říše se rozpadala několik století. Ano. Ale což ta naše Evropa odklánějící se od Krista se nerozpadá také již řádku století? :-)

0/0
10.12.2019 5:52

I17r96e41n36a 19A61g61h59o32v58á 7755748749223

A neřekl náš Pán před svým vzestupem na nebesa: Já budu s Vámi až do konce dnů. V

0/0
10.12.2019 11:48

B63o83h44u36m28í60r 72Š96i39m87e46k 3421380634264

To řekl! Budu s vámi až do skonání věků. Ale kdy to bude? Nevíme ani dne ani hodiny! Nemáme jinou možnost, než setrvat v Lásce Boží! :-)

0/0
10.12.2019 12:39

I32r59e60n50a 14A55g60h15o53v20á 7505648879723

Asi právě proto řekl, abychom zůstali ve stejné věrnosti, jako on byl věrný svému otci, abychom naplňovali přikázání o lásce k Bohu a bližnímu. Ježíš viděl do člověka a věděl, co v každém je.

0/0
10.12.2019 13:14

B25o48h76u74m68í73r 41Š45i26m46e77k 3191930924794

Ano! :-)

0/0
10.12.2019 13:28

P90a25v77e94l 84C33h42m71e96l65í62k 5935515618855

Paní Aghová, ano, velká většina to tak, bohužel, má. Ale většina ještě neznamená, že to tak mají všichni - to je třeba mít na paměti. Ta menšina, která nejen hezky mluví, ale také podle toho koná, nechť je příkladem pro všechny ostatní. V

D. Hawkins ve svých knihách o vědomí uvedl, že díky té menšině se svět ještě úpně nesesypal. A naopak "díky" té většině je takový, jaký je (války, kriminalita, zášť, nenávist atd).

0/0
8.12.2019 18:58

I42r23e72n94a 61A66g34h54o74v83á 7645878579733

Odpovím myšlenkami sv. Augustina, který byl vědec, spisovatel, politik, filosof, básník o obci pozemské a boží. Tam to jasně vyložil, velmi civilně a srozumitelně pro ostatní staletí, které po něm budou následovat. Četla jsem to s velkým zájmem. Je v tom tajemství přetrvání.

0/0
9.12.2019 3:46

P54a81v73e95l 77C58h62m49e41l22í45k 5475955378275

Ne, člověk s morálkou takto nejedná. Řídí se pouze svým svědomím, které mu nedovolí spekulovat.

0/0
9.12.2019 10:11

I14r93e14n23a 65A11g59h74o14v45á 7535458499923

Otázka svědomí: svědomí nám předvádí, že smysl pro morálku je u nás hluboce zakotven, aniž si to uvědomujeme. Právě svědomí nám dovoluje se rozhodovat mezi zlem a dobrem a s tím má člověk přeci životní zkušenost.

0/0
9.12.2019 13:09

P40a95v74e67l 26C25h90m65e26l91í97k 5465115108375

S prvním souvětím souhlasím, ne však s druhým. Následujeme-li svědomí, t.j čistou Pravdu nebo, chcete-li, Boha, není pro nás myslitelné zvolit zlo, před nímž nás právě ono svědomí důrazně varuje.

Jestliže někdo zvolí zlo, pak automaticky nejedná podle svého svědomí, ale naopak ho porušuje. Mnozí, bohužel, po celý život.

0/0
9.12.2019 16:51

I57r64e39n17a 50A79g79h50o31v56á 7235798779373

Určitě je možné i při víře myslitelné zvolit zlo. To znamená, upadnout do hříchu a tím odmítnout Boha.

0/0
9.12.2019 18:38

P51a41v18e68l 18C44h47m76e30l80í45k 5605875128155

Pak to ale není upřímná víra.

0/0
10.12.2019 8:59

I76r64e10n31a 27A48g16h46o94v69á 7235888749283

Kolikrát za den lidé hřeší, protože jsou slabí a nedokáží odolat svodům. To je vše, co je v rukou Zlého.

0/0
10.12.2019 11:46

P54a46v47e63l 23C83h82m38e37l65í62k 5605365838935

F. Schiller řekl: Nebe NEBO peklo nosí lidé v sobě. Záleží na tom, co si kdo vybere.

0/0
11.12.2019 9:48

I55r62e77n74a 73A66g55h90o62v38á 7315158459483

Ano. Fridrich Schiller tomu dobře rozuměl, stačí si to ověřit v jeho zajímavých hrách. Jednak je to hra spiknutí a jednak Louisa Mullerová. V

0/0
11.12.2019 14:01

P55a29v69e28l 31C83h42m81e46l13í28k 5755485978465

Ano, a stačí se podívat všude kolem sebe (i tady v diskusích) a člověk hned pozná, kdo v sobě nosí peklo, a kdo naopak NEBE.V

0/0
11.12.2019 20:57

I70r89e63n22a 90A42g90h47o25v17á 7715628839183

Je to vždy svobodné rozhodnutí, to vždycky říkám těm, kteří si kolem mne naříkají na deprese, perou do sebe antidepresiva a podřizují svému stavu i své nejbližší. Ale jak je patrno, jejich umanutost k tomu, co jim způsobuje utrpení je též jejich rozhodnutí, jakož i následky, které z toho vzejdou. Proč se o to utrpení nerozdělit, že? Já se divím lidem, že tak ochotně podléhají tlaku z vnějšku, jakoby je to nějak povzbuzovalo vydat ze sebe emoce. V

0/0
11.12.2019 21:14

P41a18v47e44l 82C18h95m44e39l52í50k 5215185588595

Ono je to s těmi depresemi složité. Nikdo jim nepodlehne dobrovoleně, většinou se dostaví pod vlivem dlouhodobých stresů (práce, rodina, nemoc, samota aj.).

Druhou otázkou je, jak se k tomu dotyčný nakonec postaví. Často se nevyhne odborné pomoci lékařů/psychiatrů, ale Ti mu neppomohou dlouhodobě. Je pak na člověku, až zvládne pomocí medikamentů nejhorší stav, aby pak následně zrevidoval svůj přístup k životu, správně si utřídil hodnoty - a hlavně získal ztracené sebevědomí a sebeúctu. Často je současně velmi důležitá kvalitní psychoterapie jako součást léčby.

Ale není to lehká práce, má-li být výsledek trvalý.V

P.S. Ta láska je ze všeho nejdůležitější - k sobě i k ostatním.

0/0
12.12.2019 8:47

I97r34e67n19a 30A71g73h19o23v13á 7575178139613

To se mi líbí, co píšete. je spousta spouštěčů, které jsou kolem nás a spousta možností, jak se odvrátit od toho, co neuneseme, neb co nám může škodit. Já sázím na smysl pro řád a pořádek. Lidé se neradi podřizují čemukoliv a dělají velkou chybu, protože si přinášejí pak velké potíže: nezaplacené půjčky v předepsaném režimu, nedodržování léčebného předpisu, odkládání pracovních úkolů v práci atd. atd. a pak na poslední chvíli jsou z toho vykolejení. Myslí si, že před něčím uhnou, že se na to zapomene, ale spíš je ty věci, které včas neudělali, dohánějí.

0/0
12.12.2019 9:33

P55a68v10e34l 49C37h64m83e92l40í12k 5125405478235

Ano, to je jedna stránka věci. Ta druhá spočívá v tom, že se mnozí přizpůsobují až příliš - a pak zapomínají na svoji duši. Ta se ozve, až je situace neudržitelná. Dveře k depresi se postupně čím dál více otevírají a člověk je do ní nakonec přímo lapen.

0/0
12.12.2019 22:59

I10r81e82n41a 49A89g49h62o41v21á 7445318949443

Staří Řekové volali po uměřenosti. Dokonce i křesťanské etice je řešena uměřenost. Takže lidé se neuměřeně chovají buď svým přílišným přizpůsobováním se k celku, nebo se neuměřeně chovají už ve svém rozhodování. Jenže, žijeme v době, která si o uměřenost říká a taková uměřenost může být mravní normou, nebo je přímo v některých ohledech zavedena v právním předpisu. Ovšem, lidé považují požadavek uměřenosti, jak z pohledu morálního, tak i právního za omezování svobody v jejich svobodném rozhodování, které jim právo přiznává.

Rozhodne-li se člověk, že si vezme velkou půjčku a předem ví, že může být v situaci, že ji nebude moci splácet, třeba, že jeho sociální postavení je nejisté, že jeho postavení v zaměstnání je nejisté a s tím i možnost ztráty obvyklého příjmu, pak se dostane do velkých problémů.

Otázka svobodného rozhodování se, je velmi náročná a záleží na smyslu pro uměřenost a proporce, zasahuje hluboce do lidského života a může vést k nevídanému pádu. Například, když se žena seznámí s bohatým mužem, který jí naslibuje, že ji bude živit, eventuálně vychovávat spolu s ní její děti z předchozího manželství, že nemusí pracovat, že ji zajistí, a pak po nějakém čase ji opustí bez náhrady, která by měla vyvážit její budoucí sociální situaci, pak se taková žena dostane do situace, kterou může tragicky řešit. A víte, takové případy, které jsem popsala skutečně se staly.

Mohla bych ji předvést celou řadu příkladů, jak se člověk může dostat do fatální situace a též může do ní zatáhnout i rodinu, aniž pomyslí, jak bude situaci řešit, když jeho rozhodnutí se ukáže nesprávným.

Jenže, mnozí lidé se cítí být nadřazeni nad vším, čemu by se měli naopak podřídit ve svém zájmu. Jak však přemýšlejí? Za každou cenu chtějí to, co vidí třeba u ostatních, aby se zařadili do nějaké vrstvy či kolektivu.

0/0
12.12.2019 23:25

P85a74v14e44l 87C70h51m26e70l79í93k 5745155938645

Ano, takových příkladů je také dost.

Já však mluvím o těch, kteří se do depresí dostali nikoli ze selhání vlastní zodpovědnosti, ale úplně z jiných důvodů - ztráta zaměstnání, rozvod a všechny problémy s tím spojené (kromě značné citové újmy ještě často téměř neřešitelné majetkové problémy), ženy samoživitelky, těžká nebo dlouhodobá nemoc, smrt blízkého nebo několika blízkých v krátké době etc.

Takových znám nejvíce.

0/0
13.12.2019 10:03

I16r88e33n60a 19A40g30h25o67v23á 7215928369873

To je zase další věc: vy píšete o lidech, kteří se dostali do problémů ne svým přičiněním, ale z důvodů, které nemohli ovlivnit. Já jsem zase uvažovala o těch druhých, ale stejně, ani jedny, ani druhé nečeká nic dobrého, pokud podlehnou svým pocitům, bolesti a pesimismu. Strhnout s sebou i ostatní lidi.

0/0
13.12.2019 10:13

P88a28v42e30l 96C28h35m66e24l69í95k 5955385128875

Ano, přesně tak. R^

Jsou právě tyto dvě skupiny. Tím jsem chtěl říct, že není dobré ani vhodné házet je proto všechny do jednoho pytle, ale naopak rozlišovat.

Ovšem konečné řešení, t.j. dostat se z deprese, je pak už pouze na nich samotných. Musí mít pevnou vůli se z toho dostat a uvědomit si, že nikdo jiný než oni sami jim nemůže pomoci. Je to velice těžká vnitřní práce, ale zároveň jediná možnost, jak se dostat nad hladinu a začít opět Žít.

Cesta nekonečné oběti, kterou si mnozí zvolí, je cestou do pekel a končí často tragicky.

0/0
13.12.2019 17:09

I65r44e94n83a 55A52g87h82o22v63á 7235708169903

Ta těžká vnitřní práce je však odměněna. když se člověku podaří transcendovat do dalšího duševního prostoru, jehož klima si musí sám vybudovat. To je to samé, jakoby se přestěhoval do nového domu, který musí uklidit, pak zařídit, opravit porouchané věci, zapojit plyn, elektřinu a najít si místo, v němž bude spokojený pobývat. Nejvíc pomáhá hudba, nejméně Internet a jiná média. V

0/0
13.12.2019 17:49

P32a93v43e62l 37C52h46m73e77l85í68k 5975915298375

Ano, přesně tak. Naprosto s Vámi souhlasím. Vím, o čem to je. V

0/0
13.12.2019 18:22

I64r80e38n41a 59A33g27h36o46v83á 7105158159783

Ano, dřív to bylo velectěné božstvo řecko-římské božstvo, jako vzor pro lidské chování.Tak jsme si vymysleli také takový panteon a tomu holt přinášíme své velké oběti - zdraví, sebeúctu, rozumné rozlišování a duševní klid.V

0/0
11.12.2019 21:17

P16a36v21e44l 44C29h35m42e68l84í64k 5245875578365

R^Naprostý souhlas, paní Aghová.;-)

0/0
12.12.2019 8:53

I85r63e32n59a 28A41g35h81o21v82á 7725948579593

Dobré jitro, pane doktore. Váš dlouhý článek s mnoha tématy k zamyšlení jsem si pozorně přečetla a zrovna souzněl s mou aktuální četbou Platonovy Ústavy. Je to velmi zajímavá kniha, stejně jako všechny ty knihy, které směřují k Vašemu tématu. Mravní úloha člověka v tomto světě je přímo dána jeho přirozeností s tím, že člověk má dar svobodné vůle a rozhodování, což jsou hlavní nástroje pro etické nahlížení na jednání a konání společnosti. Etika Starého a Nového zákona, to je velké téma, které má formu vzkazu kosmu k člověku. Ale před tím je možné naslouchat princům klasické filosofie, kterým tyto otázky hluboce ležely na srdci a stačí si to jen přečíst.

Jak vidím níže, církev je vnímána jen jako Vatikán a jeho úřední budovy, ale církev jsou lidé, kteří žijí v duchu své víry, je to též společnost, která před pár tisíci lety tu výzvu k obrodě společnosti přijala a mnozí z nich to zaplatili životem.

A pokud se zachovaly jejich spisy, je jisté, že těm lidem bylo jasné, o co jde světu po Kristu a je vůbec zázrak, že to všechno v raném středověku lidé přežili. Věřili v Boží království, v tom velkém příslibu korigovali své činy i mravní poznání. A proč bychom v něho neměli věřit my, v ten paralelní svět vůči našemu?

Člověk je člověk, i když nad ním lítají fantastické přístroje, který vymyslel, v rukou drží úžasné elektronické přístroje, či zbraně, ale ani v tom případě není osvobozen od příkazu - buďte jako bohové (dokonalí).Mravnostní normy nelze vymyslet ad hoc, ale vždy se vrací ke svému původu. Politika nemá s etikou žádné styčné body, ale lidé, kteří politickou práci dělají jsou vystaveni stálým kompromisům mezi černým a bílým. Ale rozhodně nejsou pro nás tím, čím byli římští bohové pro Římany, abychom je napodobovali. Já alespoň doufám, že jsme už o kus dál, i když mne občas ten optimismus opouští. Šťastné prožití adventu a hodně zdraví Vám i Vašim blízkým. V

+2/0
8.12.2019 7:51

P62e31t46r 67K67o50r74e33c62k72y 2923947953941

Víte pani Aghová v mnoha věcech s vámi souhlasím, nikoliv ve všch. Měl jsem v životě možnost diskutovat o roli náboženství a církví s řadou velmi sečtělých lidí z obou názorových stran. Taky jsem si po několika diskusích přečetl dějiny křestanství a nebylo to příliš mírumilovné údobí. Na hlubší diskus není zde prostor,je omezena počtem písmenek a tak jen maličko odbočím k mladší generaci..a teda budoucnosti ..V ekonomicky vyspělých zemích, kam počítám i naší zemičku, se mladí lidé již neorientují tolik na duchovní a materialistické hodnoty (bezpečí, živobytí), ale spíše na hodnoty postmaterialistické, spojené s veřejnou angažovaností, sebenaplněním („express yourself“ se stává heslem mladé generace). Pan profesor Inglehart, americký sociolog spojoval tuto proměnu, tuto „tichou revoluci“ s tím, že stále více mladých lidí vyrůstá v situaci ekonomického bezpečí a díky tomu si s sebou do dospělosti nese přesvědčení, že důležité jsou jiné věci Samozřejmě, jak jsem již napsal, to platí jen pro vyspělé ,ekonomicky společenství..pokud jsem odbočil od téma omlouvám se,stáří je dosti nedůstojné..

0/0
8.12.2019 11:46

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS