Pátek 14. srpna 2020, svátek má Alan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. srpna 2020 Alan

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31o43s68e93f 81V79o89s37i25c53k93y 4513257946693

Nekolikrat jsem toto od astronomu slysel. Ze pry ty velke hvezdy pro ne tak zajimave nejsou, jak ty male.

0/0
12.12.2019 14:32

D66a85n98a 23Š42u73m32o92v38á 1605189444689

A všechno to se točí kolem toho jak a co ještě jsme schopni zachytit a vidět. Je to možná jako když mravenec rozezná - možná - ještě světlo baterky v našich rukou, ale už ne světlomet na horizontu silnice.

+1/0
20.10.2019 8:01

P14a70v50e71l 25V31é43b54r 5249452512671

Pokud vím, tak mravenci jsou slepí. Ale chápu, co jste chtěla říct a souhlasím.

0/0
20.10.2019 8:43

D96a56n67a 63Š82u75m40o54v30á 1485539164119

;-D;-D;-D;-D Vidíte Pavle, jak je to s mými znalostmi přírody. To jsem fakt nevěděla. Mé znalosti končí u barvosleposti pejsků. Hezkou neděli. R^

0/0
20.10.2019 8:50

P40a33v57e20l 75V64é30b71r 5559672202811

Vám též...

0/0
20.10.2019 10:01

S53t79a98n73i35s22l70a63v 70J74e76l74e35n 8742775416

Pejsci nejsou úplně barvoslepí (rozeznávají 2 základní barvy, zatímco lidé většinou tři).

Stejně, jako nejsou úplně slepí ani mravenci (důvod, proč nemohou mít oči jako my, by byl na zajímavý blog na pomezí biologie a kvantové fyziky). Skoro slepí jsou ale termiti.

0/0
21.10.2019 10:03

D13a23n82a 31Š95u65m23o90v19á 1965139694869

To je vidět, jak člověka ovlivňují filmy z Hollywoodu. To o barvosleposti pejsků bylo z jednoho takového (Kate a Leopold). Myslíte, že termiti jsou víc slepí, než třeba ti naši lesní mravenci?

0/0
21.10.2019 10:12

S46t35a11n98i52s11l32a59v 55J56e23l41e44n 8472685586

V průměru budou asi mravenci vidět líp. Mnoho termitů je zcela slepých, rozpoznávají jen intenzitu světla. Ale termitů i mravenců jsou tisíce druhů, takže je ve schopnostech obou skupin přektyv.

Ještě ke psům: Jejich "barvoslepost" je podobná vadě, kterou mají lidé, kteří nerozpoznají zelenou od červené, ale odliší od nich modrou. Navíc mají psi i menší rozlišení (takže vidí jako lidé, kteří by potřebovali slabé brýle), ale zato vidí mnohem lépe v noci.

0/0
21.10.2019 21:57

D80a45n49a 88Š52u39m51o53v37á 1595569244859

Zajímavé... díky moc. :-)R^

0/0
21.10.2019 22:23

J82i26r24k66a 93B82r38u50n72n35e31r 4758192539677

R^

0/0
20.10.2019 1:50

M36i18l64a30n 75S31t59e26h67l29í96k 7920949593541

R^R^Velké štěstí měli čínští a arabští astronomové, kteří mohli v roce 1054 pozorovat na vlastní oči výbuch supernovy SN1054, jejíž pozůstatkem je dnes Krabí mlhovina. Nám se asi něco takového nepoštěstí.

Jinak je dost zajímavá okolnost, že kdyby k nám dorazilo světlo ze všech (i těch nejvzdálenějších) hvězd, zářila by v noci obloha tak jednolitým světlem, že bychom se z toho asi zbláznili. Přirovnává se to k podobnému efektu, jako když se díváme do hustého lesa a jeho kmeny pak tvoří jakoby jednolitou palisádu. Naštěstí k nám světlo z velmi vzdálených hvězd nedorazí.:-)

+1/0
18.10.2019 16:32
Foto

J25u50l75i45u69s 72M95a27k76s52a 7847305399719

Světlo i z velmi vzdálených hvězd, ale i galaxií k nám zákonitě dorazí, ale protože slábne s druhou mocninou vzdáleností, potřebujeme ho zesílit.

0/0
19.10.2019 11:03

P23a66v75e30l 97V84é10b51r 5919922192611

Šum pozadí, v němž se posléze světlo hvězd utopí a nelze ho odlišit od šumu, to vám jaxi uniká.

+1/0
19.10.2019 12:15
Foto

J65u97l98i73u84s 44M55a23k80s16a 7357435179979

Poeticky řečeno,...Světlo se utopí v šumu pozadí? Neuniká, ale to by jste musel vysvětlit, jak topí šum světlo, nebo jak si představujete "šum pozadí", nebo komu to pozadí patří?;-D Ale dost legrace, asi jste myslel, že světelná vlna zanikne rozptylem, asi jako tady na zemi v mlze, nebo kouři.

0/0
19.10.2019 15:18

P63a21v46e52l 32V45é39b85r 5959152402261

Prostě intenzita světla klesne natolik pod úroveň šumu (světelného), že nebude možno rozeznat, že tam je nějaké "užitečné" světlo.

+2/0
19.10.2019 16:06
Foto

J74u61l68i24u98s 82M52a59k21s40a 7287775779989

Já vám rozumím, ale světelný šum neexistuje. Šum, nebo spíše zrnění na obrazovce vzniká velkým zesílením, kdy zároveň zesilujete tepelné záření kamery. Proto se kamery podchlazují co nejníže k 0 K.

0/0
19.10.2019 16:39

P84a83v57e42l 60V50é86b89r 5869462392541

Nemluvím o šumu elektroniky, mluvím o šumu přirozeného pozadí...

+1/0
19.10.2019 16:55
Foto

J50u85l25i36u21s 12M68a54k28s79a 7607215909359

Rozumím a čím ten šum pozorujete? Divadelním kukátkem? Tam opravdu elektronika není.

0/0
19.10.2019 20:52

P59a64v48e51l 80V28é73b54r 5459532122471

Myslím, že rádoby zesměšňování vám nepomůže. Pár faktických znalostí a fyzikální představivost snad ano.

+2/−1
19.10.2019 21:30

P71e78t74r 87P70a81l77e69č38e11k 3730945134172

Ty ale nemá, proto mu nezbývá než se pokoušet o zesměšňování oponenta. Nicméně ani to mu nejde.

0/−1
19.10.2019 22:47

P75a19v54e66l 13V96é31b68r 5259362352481

Pane Makso, mínusování je opravu statečný způsob likvidace oponenta.

Pokud máte argumenty že nemám pravdu - sem s nimi a já si je rád (a s respektem) přečtu. Pokud nemáte, uchylte se k mlčení, eventuálně k opatrným dotazům, aby pravda vyšla najevo, ať má pravdu kdokoliv (nemusím to být nutně já).

0/0
20.10.2019 12:33

D93a58n36a 76T41e79n82z19l63e95r 5750522915883

Ten je slyšet například ve velkých radioanténách. Byla za to svého času Nobelovka.

+2/0
19.10.2019 23:16
Foto

J38u22l65i31u62s 73M56a76k21s96a 7447905859989

Naprosto brilantní postřeh, paní Dano, což se o ostatních oponentech říci nedá. Vůbec nemám ve zvyku někoho zesměšňovat, protože se zesměšnují sami svými bludnými výroky, které tvrdošíně obhajují.

U běžných optických dalekohledů,se něco jak "šum, nebo zrnění" nepozorujeme. Tento "efekt" se projevuje až u radioteleskopů, jak jste napsala, kde se využívá digitálních zesilovačů.

Také optické dalekohledy, které pracují na infra/ultra vlnách, nebo rentgenových vlnách, se bez elektrotechniky neobejdou. U těchto zařízeni se šum ve zvukovém a zrnění na obrazovce projevuje.

Přeji hezký den.

0/0
20.10.2019 12:20

P50a50v19e59l 60V45é43b83r 5219112342411

Já o voze, vy o koze. Samozřejmě, že elektronika šumí. Ale já mluvím o světelném šumu pozadí (světlo okolních hvězd, galaxií a podobně), které způsobí, že tento šum (nebo rušení, chcete-li), bude při velkých vzdálenostech pozorovaného světelného objektu, vyšší, než světlo toho objektu a tak nebude možno rozpoznat, co je šum, a co pozorovaný objekt.

To jsou meze možnosti pozorování a případná šumově nedokonalá elektronika to jenom zhoršuje. Musí se ale rozlišovat šum pozadí a vlastní šum přijímací soustavy.

0/0
20.10.2019 12:50
Foto

J24u30l96i21u23s 78M23a20k18s92a 7567585159729

S tou kozou a vozem máte pravdu. Že se šum projevoval v analogové elektrotechnice, mate opět pravdu, proto se dnes používá digitální. Pokud světelný zdroj slábne, tak nevzniká v naších očích žádný světelný "šum", ale nastane "tma". Pokud jste myslel tmu, jako šum, tak máte rovněž pravdu.

Pokud jste myslel přesvícení světelného zdroje, silnějšími světelnými zdroji a nazval jste to jako šum pozadí, tak nemáte pravdu, ale rušení to je.

Pokud vím, tak jsem se vždy srozumitelně vyjádřil v diskusi a nikdy jsem vám nepsal, jak chabé jsou vaše znalosti z fyziky a co by jste se měli doučit, zato od vás to tady padlo nesčetněkrát a nejen na mou hlavu. Jinak vám přeji rovněž pěkný den.

+1/0
20.10.2019 19:21
Foto

J73u47l80i25u78s 96M88a95k19s23a 7557655929419

PS. Já oponenty mínusováním nelikviduji, ale dávám jim najevo, že s výroky nesouhlasím. Pan Fikáček osobní ataky rovnou maže a nejen osobní, ale také ty co mu nevoní.

0/0
20.10.2019 19:35

P53a93v38e54l 29V38é42b41r 5559232842301

V této diskuzi nemáte právo mazat příspěvky. Je to výhradním právem paní Dany.

0/0
20.10.2019 19:53

P22a72v87e42l 57V62é10b54r 5729692452391

Pane Makso, je vidět, že elektronice rozumíte jako ... jako ... no prostě skoro vůbec.

Samozřejmě, že se digitalizuje, ale na vstupu přijímače jsou, málo platné, analogové šumící obvody - a vždycky budou. Digitalizovat se dá, až je po zesílení k dispozici signál dostatečné úrovně. Ostatně, na šumu přijímače se podílí hlavně první stupeň zesílení, někdy i druhý (podstatně méně) a na ostatních stupních tak moc nezáleží, jejich příspěvek k šumu je zanedbatelný.

Že oko nemá žádný světelný vjem neznamená, že je absolutní tma. V otevřeném prostoru přichází ze všech směrů nějaké to slaboulinké světlo - a to je ten světelný šum, který tak zuřivě odmítáte.

K tomu vašemu srozumitelnému vyjadřování: není mou vinou, že máte zkreslené představy, které neváháte prezentovat.

0/−1
20.10.2019 19:52
Foto

J85u54l44i35u34s 86M97a67k22s30a 7787635979279

To, že nemůžu mazat v cizím blogu je mě známo, ale mohu upozornit na chování, které není v souladu s pravidly. To však nadělám, aby si čtenář mohl přečíst, jakou úrovenˇ má dotyčný pisatel a také pro to, že mě nemůže urazit ................

Vy chcete mít za každou cenu pravdu, takže je jedno co tady napíšu.;-D Ale, že máte v oku šum, i když nic nevidíte a jste v absolutní tmě, tak to mě pobavilo.

0/0
20.10.2019 21:00
Foto

Š14t85ě43p41á16n 35B12i92c75e76r32a 6319802968126

Váš oponent píše opak toho, co mu podsouváte.

0/0
21.10.2019 10:14
Foto

J91u85l80i34u92s 25M43a82k96s15a 7307355869629

To je možné, to dělají všichni oponenti. Málokdo si nechá peška na své straně. Možná se jen špatně vyjádřil, nebo jsem to špatně pochopil. Já bych to nenazval jako světelný šum, ale jako světelný smog, ale to jsme úplně jinde, než v dalekém vesmíru.

0/0
21.10.2019 20:53

D98a51n18a 77T58e45n95z68l38e38r 5390132825613

Správně se tomu říká rudý posuv. Mění vlnovou délku.

+1/0
19.10.2019 23:14

D67a58n11a 65T27e69n20z38l92e82r 5720332885513

R^ Nebo když dorazí, tak to už není světlo ale jiný měkčí druh záření.

R^ Děkuju za návštěvu, Milane, mějte hezký víkend. :-)

+1/0
19.10.2019 23:13

H59o43r10s14t 76A16n23t77o80n 22H13a48s65l94b26a51u95e63r 3218594316386

Dano, děkuji, velice zajímavé! Podle mě mají nejkratší život hvězdy lidské, kde osmdesát roků je už závratně dlouhé. Tobě, Ty naše hlavičko otevřená R^R^R^R^:-)

+1/0
18.10.2019 9:43

D56a28n68a 69T91e87n23z25l93e85r 5210172265783

Díky za každou takovou krásnou lidskou hvězdu. :-) I když vydrží jen století nebo míň. Krásné nebe do Norimberku, Horste, ať se daří. :-)R^

0/0
18.10.2019 11:08

D93a38n97a 16Š55u54m80o30v52á 1245319544429

Pěkné téma. Už jsem se s ním opakovaně setkala hlavně kolem otázky polemik kolem přesného data narození Ježíše Krista. Ona "hvězda nad Betlémem", o které se zmiňuje tolik pramenů, bývá diskutována občas jako výbuch supernovy, který v té době podle astronomů nastal, a teď jen určit které a kdy přesně - a zda vůbec :-). I tam se uplatňoval ve výpočtech časový posun.

A Dano, líbí se mi ještě jedno podobenství úplně z jiného soudku. Podle podle učenců buddhismu, člověk vnímá své okolí, jakoby žil na dně velké vázy. Ti, kteří opravdu touží po prozření a dokáží osvobodit svou mysl sebezpytováním a meditacemi, a dostanou se až tak daleko, že začnou chápat existenci skutečných rozměrů prostředí, ve kterém se nacházíme, pro ty se váza rozbije. Prostředí se vlastně vůbec nezmění, ale jen oni naráz uvidí celý vesmír. Jedno z tajemství mistrů tohoto učení. Hezký víkend přeji.:-) R^

0/0
18.10.2019 7:36

P75e41t76r 69P76a90l37e15č53e84k 3170455304882

Něco na tom je Dano, ale jak přesně vyznavač buddhismu pozná, že se skutečně "váza" rozbila a jenom nezměnila barvu stěn? Víte, lze tu číst občas různé "kosmologické" teorie, které bych silně diplomatickým jazykem nazval výstřední. Nic pro ně sice sebeméně nesvědčí ale o to silněji jsou prosazovány. Já nemohu jmenovat kdo to sem píše protože ten dotyčný je schopen se kvůli tomu tak rozčilit, že to posledně vypadalo, že ho trefí šlak a to mu nepřeji.

0/0
18.10.2019 11:03

D67a96n18a 62Š53u87m98o72v12á 1345229534759

Ano Petře, pokud ovšem změnila barvu, existuje varianta, že by mohla být čirá a tudíž vesmír viditelný ne? :-) Neberu to jako kosmologickou teorii, ale spíš zajímavý úhel na věc pohledu na věci kolem nás. Jiného druhu a přece stejná, je úvaha, jak asi náš svět vidí např. mravenci z úhlu pohledu své "říše". Třeba. :-) Spíš si hraji, v úžasu nad nekonečnou rozmanitostí vesmíru - a života vůbec. Pozdravuji. R^

+1/0
18.10.2019 11:06

P82e74t97r 26P55a70l43e79č48e61k 3180505394352

Když jsem byl malý, běžel v televizi maďarský kreslený seriál Podivuhodná dobrodružství Vladimíra Smolíka - o klukovi s raketou, který každou noc letěl do vesmíru, startoval z balkónu a každou noc byl někde jinde. Jeho první díl tehdejší československá TV vynechala protože se hodně rýpal do totalitních režimů. Byl o dvourozměrných bytostech, žijících na ploše a o jejich problémech a o tom jakou potíž měl Ládínek s tím, aby ho ty bytosti dokázaly vnímat. To byl pro ně problém protože Ládínkův svět měl o jeden prostorový rozměr víc. Nacházel se hned vedle nich, přímo u nich, ale ta bariéra jednoho rozměru navíc jim znemožňovala ho vnímat. Co z toho plyne? Jak strašlivě blizoučko mohou být nové sféry a úrovně a možnosti existence a my přesto ani tu kratičkou vzdálenost nemůžeme překonat, protože nám k tomu něco zásadního chybí. Třeba čtvrtý prostorový rozměr nebo co já vím nějaký šestý smysl. Matematicky už dávno lidé dokáží s takovými "světy" pracovat ale jakákoliv schopnost abstrakce takových pojmů jako je třeba nekonečno lidskému mozku schází, vždyť jen kolik lidí má problémy nějak uchopit myšlenkově obrovské vzdálenosti ve vesmíru.

+1/0
18.10.2019 14:53

D50a88n83a 23Š98u19m34o90v62á 1545159684109

Škoda, že mi ten první díl utekl. Rodina Smolíkova byla fajn - zvlášť hlášky manželky: "...proč já si jen tehdy nevzala Pištu Hufnágla!". :-) Je to krásný nápad - rozdíl v dimenzích. Jistě, třeba nám k objektivitě chybí třeba ta 4., 5. nebo 6. I když někteří z nás tzv. 6. smysl mají. :-) :-) Mám ráda tyto úvahy, které se potkávají v nekonečnu. Jako železniční koleje.:-) Zdravím Petře.:-)R^

+2/0
18.10.2019 18:07

D53a75n68a 74T45e63n47z60l31e77r 5860892895593

To s tou hvězdou z Betléma je zajímavé, naposledy co jsem slyšela, to pořád ještě není vyřešené, protože vlastně žádná z těch adeptek do těch teorií nepasuje. Ale třeba se to jednoho dne vysvětlí. Pokud si tedy někdo tu hvězdu nepřibásnil později, když už se stejně na věc nikdo nepamatoval?

Samándhí se tomu myslím říká - musí to být zvláštní pocit. On je tam podle mě problém i s překladem a všeobecným chápáním věcí. Jak přeložit zkušenosti staré (několik tisíc let) Indie do dnešní doby? Ani správný jazyk ani prožitky dnes už nemohou existovat. Co když máme my všichni samándhí neustále?

Přeju krásný den, Dani, mějte se moc hezky. :-)R^ A díky za myšlenky.

+2/0
18.10.2019 11:14

D55a86n58a 56Š53u13m57o73v31á 1225499984549

Ono prostě není možné, po těch tisíciletích, oddělit zrno od plev. Jen evangelia vznikala víc jak 50 let po umučení Krista. Když si představíme, že jen zlomek lidí uměl tehdy psát a číst a většina událostí se předávala ústním podáním... Biblické příběhy nemá smysl rozebírat z pohledu toho, jak se skutečně odehrály a zda to tak opravdu bylo. Jejich cena je jiná. Je to hlavně souhrn podobenství, které by měly ukazovat situace, do kterých se lidé dostávají a naznačovat cestu, jak je řešit.

Co se týče prožitků, ty existovat nepřestávají, jen máme potíže, ty před staletími zaznamenané, spojit s dnešním stupněm poznání. Jazykové bariéry udělají své, ale vliv mají i rozličné kultury národů.

Samándhí - nemyslím, že by ho měli lidé neustále, možná ale je nazvaný takto okamžik uvědomění si nějakého zcela nového pohledu na obyčejné věci (zákonitosti). To umí jen ti vyvolení a možná, možná (!) k podobným okamžikům lze přijít záměrně cvičením, meditacemi. To by ale opět mohl potvrdit jen někdo vyvolený, který to dokázal. Není to jen věcí lámů, schopných niterného soustředění v odlehlých klášterech, nerušení vlivy civilizací. Někteří se s podobnými schopnostmi narodí, např. velcí fyzikové - Newton, Planck, Einstein ap. Mají dar vidět věci z úplně jiného úhlu - a poté formulovat exaktně zákonitosti a důsledky. Vida, kam až jsme se dostali s hvězdami nad hlavou.:-)

+1/0
18.10.2019 13:10

D66a58n83a 45T70e50n12z42l36e71r 5920432155753

S vámi je vždycky moc hezká diskuze, Dani. R^:-) děkuju!

0/0
19.10.2019 23:19

P87a88v67e16l 36V18é28b73r 5449742952581

Podle některých teorií nejde v převzaté historce o Ježíšovi a hvězdě o jev astronomický, ale astrologický. Měla nastat nějaká vzácná konstelace planet či hvězd (v astrologii se naprosto nevyznám), která prorokovala zrození krále. Tato záležitost se posléze změnila v onu tajemnou hvězdu. Velmi dobře o tom psal pan Ludvík Souček, blahé paměti.

+2/0
18.10.2019 17:26

S24t96a95n12i47s61l94a64v 91J93e71l93e50n 8292495576

Tonuhle rozboru se hodně věnoval už Johanes Kepler poté, co objevil své zákony oběhu těles.

0/0
18.10.2019 18:12

P60a86v62e20l 96V81é85b41r 5549432722451

No, on Kepler byl v prvé řadě astrolog a až potom astronom.

0/0
18.10.2019 18:19

J47i84r48k69a 74B91r86u45n40n69e55r 4808202209947

Myslím, že byl matematik.

+1/0
20.10.2019 1:58

G94e94o21r84g88e 78H26o31l24y 3193944144

Velice zajimave, jako vzdy...rad ctu Vase blogy.

Tady je neco o vesmiru co se objevio pred asi 20 min:

https://www.foxnews.com/science/earth-exoplanets-common-universe-new-study

0/0
18.10.2019 4:47

D98a23n25a 15T17e60n90z55l55e86r 5540792535573

Děkuju za link, George, i za všechny ostatní, jste strašně moc hodný! Přeju překrásný den do Kanady. Ať se vám vydaří. :-)R^

0/0
18.10.2019 11:15
Foto

K69l76á29r26a 17T38ů86m70o90v46á 2583314867568

Neříkalo se ještě nedávno, že Betelgeuze už možná vybuchla a tu podívanou třeba uvidíme my? Jo, všechno je jinak...R^

+1/0
17.10.2019 16:49

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS