Neděle 15. prosince 2019, svátek má Radana, Radan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 15. prosince 2019 Radana, Radan

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a29n 81B96u22b32i36k 9602491242587

ad "Jsme dnes schopni vyléčit řadu nemocí, které ještě v minulém století postiženého jedince spolehlivě usmrtily." Ano, souhlas, ale o jedince, kteří byli vyléčeni vůbec nejde. Jde o jedince, kteří, jak autor dále píše "Po vyléčení se však často stává, že kvalita života po této léčbě může být již o něco nižší, často se nemoc vrací, léčba již není tolik účinná a život se může pro daného jedince i jeho okolí stát "přítěží"

Jestli má ovšem člověk po "vyléčení" kvalitu života nižší, případně je přítěží, pak to znamená, že člověk nebyl VYLÉČEN, ale byl LÉČEN, jeho nemoc trvá jen se dostala do jisté stabilizované fáze, často i za cenu nemalých chirgických zásahů či odebrání řady orgánů.

Je pak jen na rozhodnutí takového člověka, zda chce žít dál bez nohy, bez poloviny obličeje, bez vnitřních orgánů, na kapačkách nebo dokonce dožít vleže v dekubitním lůžku. A je škoda, když, pokud človek takový život žít nechce, jej končil v bolestech s kulkou v hlavě či rozdcen vlakem na kolejích....

0/0
25.7.2019 8:41
Foto

T86o57m94á30š 66V19o69d58v41á15ř76k60a 3443421887444

Pane Bubíku, přiznám se, že Vám nerozumím. Váš druhý odstavec vyznívá jako jakási výtka. Existuje značné množství nemocí, kdy je pacient léčen, ale není úplně vyléčen (namátkou třeba diabetes mellitus - se světlou výjimkou ing. Zemana, který si ji vyléčil sám;-)). To přeci neznamená, že je to špatně. V minulosti bylo značné množství nemocí, kdy se léčilo bez vyléčení, aby po mnoha letech byl nalezen způsob. jak se choroby zbavit úplně.

Máte samozřejmě pravdu v tom, že je pouze a jen na nemocném, jestli chce být léčen či ne. O tom je koneckonců i můj článek. Rozhodnutí jestli vůbec a jak je plně v rukách nemocného. O tom není přeci sporu.

Já se pouze stavím proti tomu, aby lékař byl ten, který bude tím, kdo jej zabije.

+1/0
27.7.2019 6:58

M50i64c78h22a28l 98Š47t37a86j51n13r31t 4244441452317

Dobře vyargumentovano. Osobně myslím, že euthanasie může rozumně fungovat jen když je dokonalá péče o dlouhodobě a nevylecitelne nemocné. Což není.

0/0
22.7.2019 11:28

R18a38d35e70k 39J17a36r11o88š 4857938850466

Mám na tuto záležitost naprosto stejný názor jako Vy a oceňuji, jak jste důvody velmi precizně podepřel jasnými relevantními argumenty.

Karma R^

+2/0
21.7.2019 18:14

M52a30r61e79k 43V90a19l84i45č46e67k 2581569914780

Za druhé bych rozhodovat neuměl. Ale já osobně, kdyby to bylo nutný, bych tu možnost měl rád.

+4/0
21.7.2019 17:36

V67o65k37o27u70n 40V39l35a13d62i73m21i56r 8522208389228

Jinak Euthanasie je povolea jen ve 4 evropskych zemich: Belgii, Hollandsku, Luxembursku a Svycarsku.

A vubec to neni levne. Zadna pojistovna to nehradi.

0/0
21.7.2019 15:07
Foto

P53a50v50e97l 81D68v43o11ř53á21k 5339925874120

Ovšem jsou země, kde k ní přijdete úplně zadarmo. Palestina, Afghánistán a tak.

0/0
21.7.2019 16:41
Foto

T79o59m43á31š 31V29o66d68v75á22ř89k35a 3753791277974

Pane Vokoune, ve Švýcarsku je povolena pouze asistovaná sebevražda a je to velmi dobrý byznys ("klinika" Dignitas). Švýcaři z této skutečnosti nadšeni nejsou, jezdí tam převážně cizinci.

+1/0
21.7.2019 18:10

V38o92k35o39u45n 13V50l38a69d82i67m82i68r 8852278129208

Ano, je to problem.

Priklad:

Muj bratr mel zacatkem devadesatych let nehodu na kole s urazem hlavy. neurolog v motolske nemocnici mne pozadal, zda bych mu nemohl privezt leky. Diky kamaradovi, lekari v nemocnici to nebyl problem. podle toho neurologa jsem mu pry tim zachranil zivot.

Ovsem zrejme se vse v mozku jen leky vylecit neda a casem mel problemy s udrzenim rovnovahy a skoncil v jednom ustavi se zvlastni peci na brehu reky Sazavy.

prvni navstevy byly celkem normalni, ale po case jsem uz vzdy jen slysel jeho: Uz aby si mne Panbuh vzal. A prerazovali ho z jednoho oddeleni do druheho se stale horsi peci.

Tady vidim problem s tim souhlasem k ukonceni zivota. Dokud byl jeste rozhodovanischopny, jiste by ho neco takoveho nenapadlo. A v tom pozdejsim stadiu by uz zadny soud neuznal, ze ten odchod byl dobrovolny.

Mne nastesti upozornila kolegyne ze existuje t.zv. patientenverfügung, kde mohu resit aspon to, zda chci,nebo nechci viset mesice na nejakych slahounec.

0/0
21.7.2019 15:03
Foto

J73a70n 40P95r18a88ž17á91k 4858817749850

Jestli to nekde umoznuje zakon bez souhlasu pacienta, povazuji za naprosto sokujici a nepripustne (nebo jsem to spatne pochopil?)

Za clanek karmR^

+4/0
21.7.2019 14:11

V90l43a66d31i36m23í93r10a 62B72o43š55k91o91v60á 3467979854163

České nemocnice jsou v průměru každý rok asi dva až tři měsíce zcela prázdné, bez pacientů, takhle neplýtvá žádná západní země, tzn. peníze v českém zdravotnictví tečou mj. na nesmyslné zachovávání nadbytečných nemocnic. Evropské soudní instance by vám řekly, že stát, který má ve zdravotnictví kolem 300 miliard Kč, nemůže povolit odnímání život udržující péče na základě ekonomických úvah, tedy úvahy o dalším neudržování života lze odvíjet výlučně od medicínských kritérií, ale také dle přání pacienta (ten má primární právo zkoušet dál prodlužovat svůj život). Podle přání pacienta lze u nás praktikovat pasivní eutanázii vč. paliativní péče (pokud ji pacient chce), ta ale u nás nefunguje dobře v celostátním měřítku (je třeba regulovat počet zdravotnických subjektů vyváženě v krajích a kontrolovat kvalitu péče) - na to ale u nás chybějí §§, které existují v zahraničí. Teprve pak bych zvažovala pro a proti ve vztahu k aktivní eutanázii, nezastírám, že v Belgii či Nizozemí zjistili v praxi problémy, např. lékaři tam často případ této eutanázie nenahlásí kontrolní komisi, ač je to trestné. Němci to vyřešili správnou péčí o umírající (ti mají právo říct si např. o vyšší dávky morfia) a tolerancí vůči rodinám, které doprovodí svého blízkého do Švýcarska za asistovanou sebevraždou. Švýcaři si to rozhodli v opakovaném referendu, na rozdíl od Čechů věděli více, o čem hlasují (usmrcení lékařem je tam zakázáno).

+2/0
21.7.2019 12:56
Foto

P35a72v32e65l 15D55v67o41ř83á46k 5319535274680

Uzákoněním euthanasie se odebere lékařům práce (a tudíž se zmenší příjem) a farmaceutické závody přijdou o část trhu.

I tento aspekt je třeba vzít v úvahu.

Jinak karma.

+1/−1
21.7.2019 11:57
Foto

Z63d83e90ň34k25a 47O59r14t17o20v21á 4977957498255

Tomáši, protože i já uvažuji v těchto sentencích, jen to neumím tak erudovaně pojmenovat a rozebrat, děkuji Ti za blog na toto těžké téma. R^

+3/0
21.7.2019 10:53
Foto

J95i56ř55í 86T94u67r60n28e20r 8118251795553

R^Kromě toho, že se domnívám, že Sněmovna řeší to, co není třeba řešit, a neřeší to, co urgentně řešit má, tak jako vy ze svého pohledu lékaře popisujete, vnímám i já z jiných zdrojů odborná stanoviska, která se často shodují, že zákon o euthanasii je zbytečný, a to právě z důvodů, které jasně popisujete.

Pro mě je jediné problematické to, že jelikož respektují právo člověka (i mladého a zdravého) dobrovolně svůj život ukončit, nevím, jak to má udělat ten, který není technicky (z důvodu svého zdravotního stavu) schopen sebevraždu spáchat a odmítnutí léčby s podáváním analgetik k brzkému ukončení života nevede.

"Dovezte mne na invalidním vozíku na okraj skály, a trochu do mě nenápadně žďuchněte...," to asi není to správné řešení.

+2/0
21.7.2019 10:35

M62i25l25e51n89a 38K33l38o76u54č73k69o68v75á 2686240556932

Popíšu příběh. V souvislosti s mým zaměstnáním jsem měla klienta, ve 45 letech troska. Měli doma tchána - po mrtvici, jen ležák, nekomunikoval, nevnímal, nesedl si, krmili ho tekutou stravou, vylucoval do plen. Celých 15 let/ to bylo v době, kdy jsem pracovala, teď uz jsem doma 5 let, tak nevím, zda se z 15 let nestalo treba 18 nebo 20. / Manželka klienta odmítala dát tatínka někam, kde bude o něho postaráno. Rodina v rozkladu, žádné dovolene, žádný volný čas - jen práce a péče o otce. I když docházela 2x týdně pecovatelka, jejich život na nic. Paní se léčila u psychiatra. Do péče zapojeny i děti od útlého dětství. Takže zde je příklad, že i kdyby tenhle nemocný pán chtěl odmítnout léčbu /no léčba asi není ten správný vyraz/ nebo život neprodluzovat, neměl šanci.

+2/0
21.7.2019 11:05
Foto

M57a70r90i68e 49J74a96n39d73o95v33á 8721233245316

Ano, to je to, proč já stojím o to, abych měla možnost nyní, za plného vědomí a relativně zdravá, sepsat, za jakých podmínek už nechci žít.

+1/0
21.7.2019 13:13

B78o57h54u93m95í56r 16Š20i91m67e78k 3111230344984

Popisujete stav, kdy rodina je ochotna starat se o těžce nemocného, ale stát ji není ochoten pomoci! Rodina musí mít možnost si od této vysilující práce odpočinout. Jinak ji to stáhne pod vodu!

0/−1
21.7.2019 17:02

M83i59l94e54n31a 32K84l70o56u74č75k91o98v59á 2416530806602

Ale měli pečovatelku, předpokládám, že kdyby pána chtěli někam umístit, že by to nejspíš šlo, jenže jeho dcera odmítala. Bohužel, asi netušila, že tatínek má tuhý kořínek a bude přežívat 15 let a možná více let. A pán nebyl schopen po mrtvici komunikace, takže i kdyby euthanazie povolená byla, nešlo by dělat nic.

0/0
21.7.2019 17:10

B55o46h95u20m69í61r 97Š11i63m79e75k 3811940954254

Potkal jsem v životě ženu, o kterou po mrtvici dcera pečovala dvacet let. Přitom pracovala. S úlevami, ale pracovala. To je vyjímka. I tato práce potřebuje řádnou dovolenou! Ale dceru by nikdy nenapadlo, že by mohla svoji mámu nechat zahubit!

0/−1
22.7.2019 8:05

M48i95l48e23n27a 68K10l55o72u82č46k30o79v23á 2216420356352

Prekroutil jste, co se dalo. Nikdo nepíše o zahubeni, ale o tom, že kdyby euthanasie byla povolena, tak tento pán by měl smůlu, neboť nefungovaal ani mozek ani končetiny.

+1/0
22.7.2019 8:57

B29o62h78u62m86í48r 35Š92i33m31e30k 3891790924794

V pozitivním právu, kde nefunguje selský rozum, je to neřešitelné. A pokud by to přes legislativu řešitelné bylo, pak je to velmi, velmi riskantní!

0/0
22.7.2019 20:59

M95i82r21o45s15l67a42v 86V45l50a46s85á24k 4768310503682

Jasněji to už nemohlo být pane kolego napsáno. Jenže spousta lidí nemá vůbec cit pro sémantické rozdíly, takže pak například melou cosi o "pasivní euthanasii" a pod. Stále trvám na tom, že bychom měli vycházet i z toho, že na počátku bylo slovo a tedy máme vše jasně pojmenovávat, nezastírat jeden pojem nějakými verbálními kličkami apod. Prostě slova budiž: ano, ano, ne ne., jak nás učil JK.

+2/0
21.7.2019 10:01
Foto

M43a55r69i75e 62J68a43n60d73o90v74á 8761343525926

Jenomže já nevěřím na JK, já věřím na BB.

0/0
21.7.2019 13:31

I65v37a 98M26a37r31k89o30v60á 4293905263465

Děkuji za článek. Moc nerozumím tomu, proč naši poslanci mají potřebu "řešit" euthanasii více, než systémové změny ve zdravotnictví a sociální oblasti. Pracovala jsem v Charitě, která měla domácí hospic. Za 8 let provozu (100 pacientů ročně) vyjádřili přání po ukončení života 2 pacienti. Jeden byl psychicky nemocen, druhý byl osamocen. Ze zkušeností sester vím, že pokud je dobře vedena paliativní péče (pacient netrpí nesnesitelnými bolestmi), a pokud má pacient funkční vztahy, nemá tendenci si život zkracovat. Naopak. Zjednodušeně by věc mohla být postavena takto: jak podpořit a rozšířit hospice, (aby každý měl jednou možnost umírat lidsky a důstojně), spíše než euthanasie ano či ne.

+10/0
21.7.2019 9:30
Foto

T11o49m78á55š 10V78o30d46v46á20ř30k30a 3513111537934

Děkuji, paní Marková, Váš postoj sdílím bez výhrad. R^

+2/0
21.7.2019 9:36
Foto

J50a21n68a 25M93a92j57o49v31á 4335412226653

Skvělé. Ano.

+1/0
21.7.2019 13:06

M49a24r43e76k 26T23r71i51z95u30l34j72a71k 8290906877957

Paní Marková: R^VR^

0/0
21.7.2019 21:06
Foto

T17o78m87á75š 66V77o78d56v30á17ř55k30a 3163771557884

Děkuji všem ta dosavadní velmi slušně vedenou diskusi. Nechtěl jsem článek příliš rozšiřovat, ale vzhledem k některým poznámkám uvádím.

A/ Jakékoliv ukončení života před jeho přirozeným koncem považuji za násilné.

B/ Otázka analgosedace (tedy stavu, kdy člověk netrpí bolestí) je samozřejmě pro uvedený stav zcela zásadní. Připouštím, že doposud není vše 100%, což však není důvodem, abychom tento stav řešili euthanasií, ale naopak zvýšeným úsilím o dosažení ideálního stavu.

C/ Chápu ty, kteří zažili situace se svými blízkými, kteří umírali za nedůstojných podmínek, kdy se třeba nedařilo zcela ulevit od bolesti či léky nefungovaly. Znám samozřejmě několik případů, kdy přes všechnu snahu nebylo možné bolest utlumit. Existuje však pravidlo (Hard cases make no good law), tedy jinak řečeno, nelze kvůli ojedinělým excesům stanovovat na jejich podkladě zákonné normy.

D/ Přeji všem krásnou neděli a věřím, že jsem ji svým článkem nepokazil. Jeho podstatou je snaha o zamyšlení nad připravovaným zákonem, který se - dle mne - může stát rozbuškou.

+11/0
21.7.2019 8:08

B34o79h70u16m85í73r 83Š40i31m98e25k 3481900314314

Naopak, Tomáši, dík za úvahu! Vnímám to tak, že v pozitivním právu je euthanasie kvalitně neřešitelná. Proč? Jde o souboj člověka s Bohem. A to je řešitelné jen v jiných dimenzích, které nehodláme přijmout. :-)

+1/−1
21.7.2019 8:52

B37r58o42n37i33s42l77a72v 56G64a96b69r91y64š 2942749241

Je nutne do toho plest bohy?

0/−1
21.7.2019 9:22

B55o27h81u94m20í27r 89Š30i15m13e45k 3441780634184

Samozřejmě, že to není nutné. Ale bez Boha nepochopíme tu další dimensi problému.

Tomáš se o to pokouší ve správné rovině. Uzákoněním euthanasie nezabráníme vraždám občanů v zájmu pozůstalých!

0/−1
21.7.2019 14:30

B39r85o34n92i56s44l27a65v 90G12a96b58r30y75š 2242479661

Vy to asi bez bohů nepochopíte, ale v mém případě to není potřeba.

Jak si pana dr. Vodvářky vážím, tak v tomto s ním nesouhlasím. Jeden z mých příbuzných je po mozkové mrtvici a nyní je v kómatu. Jelikož jsme si vědomi všech následků, jak bychom toho příbuzného udržovali při životě, pokud by se z kómatu probral, rozhodně bychom euthanasii využili. Názory příbuzného jsme znali ještě předtím, než se mu ta nehoda stala, a podle jeho slov by takto žít nechtěl. Takže nyní čekáme, jestli se probere nebo ne.

Naše rodina naštěstí věřící není, takže do našeho případu žádné bohy mluvit nenecháme.

Pokud bych byl ve stejné situaci, žádal bych o ukončení života. Nebavilo by mě totiž do smrti jen koulet očima. Takže nepleťte se lidem do života a dopřejte jim důstojnou smrt, ne živoření.

0/0
21.7.2019 15:52
Foto

M13a50r33i45e 13J48a42n47d25o47v12á 8371733375226

R^

0/0
21.7.2019 16:04

B43o60h62u78m69í81r 66Š21i98m26e13k 3181290404984

Vaše volba! Ale nenuťte lékaře, aby vraždili! Pro toto nestudovali! :-)

+1/−1
21.7.2019 16:50

B38r87o96n77i74s22l84a92v 81G85a59b19r29y79š 2622639381

Nutit nikoho nebudu. Někdo se té iniciativy ujme sám a dobrovolně. :-)

0/0
21.7.2019 16:55

V69ě46r44a 42F63o83l86t42ý68n66o33v13á 1328396397949

Nepleťte se lidem do života..... Vy nějaké "pletení" v článku vidíte? Je to poctivě vyjádřený názor na euthanasii. Můžete mít jiný. Napište, jak to budete Vy osobně praktikovat.

0/0
21.7.2019 17:06

B16r13o97n84i39s43l20a31v 74G68a96b83r31y57š 2912299621

V článku ne, v příspěvcích pana Šimka ano. Plete do toho nějaké bohy a myslí si, že jedná v dobrém zájmu všech nemocných. Možnost dobrovolného ukončení života, pokud toho sám nejsem schopen, by existovat měla. A určitě to nebude pokyn k tomu, že se vědci vykašlou na další výzkum a bádání v lékařské vědě a nebudou se i nadále snažit najít léky na nevyléčitelné nemoci.

Napsal jsem vše, co jsem chtěl. Nemám k tomu co víc dodat.

+1/0
21.7.2019 17:14

V48o78k59o93u64n 95V34l23a89d42i52m28i69r 8772628309788

Je.

Potoze ti chudaci uz na nic jineho neveri.

0/0
21.7.2019 15:10
Foto

T33o72m59á64š 52V39o12d33v20á87ř24k89a 3583471187414

Milý Bohumíre. Jak sis možná všiml, nezmiňuji ve svém blogu B-ha a jeho vůli. Je to proto, že hodně našich spoluobčanů má na uvedenou věc jiný než duchovní náhled. To není špatně, je to jejich vůle a jejich postoj k životu. Tito lidé berou život jako jedinou etapu od zrození po smrt a v další pokračování v jiné dimensi považují za nepravděpodobnou. Vnucovat jim své vidění světa a víru v posmrtný život není správné.

Nicméně i u nich by euthanasie nepřinesla nic pozitivního a to zejména z pohledu na život jako na jakýsi technologický proces, v němž se cosi porouchalo a je třeba jej odstavit a sešrotovat. A to nejenom pro ně, ale i pro jejich okolí a blízké. A jak píšu, zneužití této instituce je příliš lákavé, než aby se nenašel někdo, komu předčasná smrt někoho (samozřejmě zdůvodněná egoismem nemocného) přinesla profit.

+2/0
21.7.2019 10:27

B82o68h89u59m45í22r 48Š12i59m26e52k 3771780564984

Já vím, Tomáši, že ctíš názory občanů a vážím si Tě pro to. A je dobře, že poukazuješ na rizika euthanasie. Lidi si je většinou neuvědomují.

+1/0
21.7.2019 14:13
Foto

O28l30č11a 77V67o56d13o83v35á 3292903406845

I smrt, umírání je součástí našeho života, i o této části života je třeba mluvit, tudž jste nic nepokazil...VR^, děkuji za Váš blog, Tomáši

+1/0
22.7.2019 16:02

P45e97t98r 83B15u19r37i93a92n 4391286874598

Dal jsem karmu za rozbor, i když nesdílím plně jednoznačný postoj.

+1/0
21.7.2019 7:54

L21e61n92k23a 58M55a41j41o25r71o37v45á 4390720361654

Argument spirálou je dobrý.

Argument možnostmi potlačit bolest v různých stádiích nemoci není dobrý, protože neodpovídá praktické zkušenosti.

A můj osobní postoj je bohužel takový, že bych ráda byla proti, ale zároveň mám takovou hrůzu z některých scénářů konce svého života, že upřímně doufám, že buď budu mít ještě sílu ukončit to sama, nebo bude vhodný zákon existovat. Takže být proti by bylo ryzí pokrytectví. :-/

+3/−1
21.7.2019 7:52
Foto

M33a25r31i17e 27J24a27n52d93o73v46á 8701333375716

Mám to naprosto stejně. Já prostě nechci umírat, já chci umřít. Zároveň prostě nechci být někomu na obtíž.:-)

+1/0
21.7.2019 8:51

B59o79h95u91m31í42r 16Š41i83m53e14k 3811370554684

Z vlastní vůle jsme se nenarodili. Z vlastní vůle chcete umírat? :-)

0/−2
21.7.2019 8:54
Foto

J79a63n67a 37M33a93j71o38v13á 4445772946153

No... On už je to často život z vůle medicíny, ne vždy by si to konkrétní jedinec tak přál. Tedy je to poměrně logická reakce vůle jednotlivé na předchozí rozhodnutí společnosti. V řadě případů tomu i rozumím, byť mám blízko k pohledu autora a prostě nevěřím našemu právnímu systému.

+2/0
21.7.2019 9:03

B61o67h93u53m47í98r 73Š79i92m39e73k 3841890194884

Tak, tak Jano, euthanasie sebelepším zákonem nevyloučí vraždu člověka v zájmu pozůstalých!

0/−1
21.7.2019 14:33
Foto

J32a73n19a 45M25a47j14o66v16á 4655102476643

Ale to je zcela jiný argument než ten, na který reaguji.

0/0
21.7.2019 15:23

B17o67h87u85m64í20r 35Š32i85m20e38k 3881560944984

Odmítáte přijmout život, jaký je. To asi dobře nebude, že? Přežil by někdo s takovýmto přístupem k životu holokaust? :-)

+1/−1
21.7.2019 8:58
Foto

M70a37r63i47e 13J62a48n79d70o67v59á 8891233625366

Srovnáváte nesrovnatelné. Holokaust, jakkoliv byl hrozný, tak to nebyla smrtelná nevyléčitelná nemoc. Pane Šimku, já jsem ateistka a na tyto věci mám prostě jiný pohled, než vy. Já vám ten váš pohled nevyčítám, a vy mně ten váš, na oplátku, nevnucujte.:-)

+1/0
21.7.2019 9:28

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz