Strategie a základní vzorec fungování
Strategie je výsledkem tvůrčího procesu v organizaci a integruje v sobě hodnoty, poslání, vizi a klíčové cíle. Je to klíčový dokument, podklad, který nám formuje naši cestu ke splnění cílů a který tvoří plán, tedy jednotlivé kroky, které skrze realizaci postupně naplňujeme.
Osobně vnímáme strategii jako součást základního fungování organizace. Každá organizace má v určité formě svoji vlastní strategii. Klíčová otázka je, v jaké formě je popsána, s jakým obsahem; s kým je sdílená a s jakým cílem byla tvořena. Na začátku, když vznikala organizace, byla součástí záměru a postupně se vyvíjela.
Strategie je dokument, který v sobě obsahuje tyto klíčové oblasti:
- Hodnoty – Poslání a Vizi
- Klíčové výstupy z interní a externí analýzy prostředí. Hlavně však definici našeho zákazníka, jeho potřeb, klíčových příležitostí, priority z interní analýzy prostředí apod. Zároveň však scénáře vývoje trhu a to hlavně v oblastech jako jsou – scénář vývoje trhu v našem oboru, vývoj procesů, vývoj teritoriální alokace, způsob financování, vývoj naší konkurence, vývoj vnějšího prostředí i prognózy trhu. Priority, které chceme řešit v daném období.
- Seznam příležitostí rozvoje z pohledu našeho produktu
- Měřitelné parametry, kterých chceme dosáhnout
- Seznam klíčových projektů (Pravidlo 20/80)
- Jasná vazba mezi strategií, ukazateli, projekty a jejich cíli (X-Matrix)
- Model realizace změn (Projektové řízení změn)
Já vnímám strategii společně s vizi jako spojnici mezi tím, co chceme nabídnout trhu a po čem touží naši zákazníci. Strategie nám pak odpovídá na otázku: „Co budeme dělat pro to, abychom toho dosáhli?“
Strategie má různé úrovně a různé stupně. Já osobně ji rád rozděluji na tři základní stupně:
Není však důležité, kolik úrovni chcete mít nebo jestli je opravdu potřebujete. Důležité je začít na úrovni firmy a produktu, avšak to nejdůležitější je strategii správně komunikovat do nitra firmy, získat si podporu lidí a následně ji realizovat. Podstatnou část v úspěšné realizace strategie je její komunikace ve firmě.
Každý vzorec má své vstupy (podklady) a teprve na základě jejich kvality může vzniknout ten správný výstup. Náš vzorec obsahuje:
Hodnoty
Dávají odpověď na otázku: „Jak budeme v naší organizaci jednat?“ Hodnoty nám určují, co je nejdůležitější pro naši organizaci, tým a tvoří vazbu na naše každodenní činnosti. Jsou také považovány za pravidla našeho jednání, naše pracovní zásady a jsou součástí podnikové kultury.
Poslání
Určuje směr a účel, který motivuje členy organizace. Poslání nám definuje tu základní podstatu toho, proč jsme jako organizace vznikli a proč vlastně podnikáme Poslání zůstává neměnné a vyjadřuje vlastně charakter naší společnosti.
Vize
Je jasná představa toho, čím chceme být a čím budeme. Vize odpovídá na otázku: „Kam směřujeme?“ a dává smysl směru, kterým jsme se jako organizace vydali. Vize je vlastně naše budoucnost a pravidelně se aktualizuje.
Cíle
Konkrétní a měřitelné cíle nás vedou k naplnění vize a poslání. Cíle musí být pochopitelné pro všechny v organizaci i mimo ni. Zároveň vyjadřují měřitelným způsobem naše ambice.
Strategie
Integruje a je výstupem tvorby hodnot – poslání – vize a obsahuje cíle, kterých chceme dosáhnout. Strategii si můžeme představit jako mapu, která obsahuje cílovou stanici ve formě našich cílů. Zároveň vizualizuje (obsahuje) všechna rizika spojená s naší cestou realizace strategie. Strategie se definuje vždy alespoň na období 2 až 3 let (krátkodobá), případně na 3 až 5 let (střednědobá) nebo 5 až více let (dlouhodobá).
Plán
Je konkrétní soubor aktivit, které podnikneme, abychom realizovali naši strategii a naplňovali naše cíle. Plán musí respektovat několik scénářů tak, jako i mapa obsahuje různé cesty (alternativy), jak se dostat k našemu cíli (cílové stanici). Plán je vždy fixován na jeden rok.
Realizace
Je forma, jakou realizujeme náš plán – mohou to být konkrétní projekty, aktivity s jasně nastavenou zodpovědností v organizaci, formou zpětné vazby, nástroji pro korekci a úpravu plánu.
Při tvorbě pyramidy cesty k cíli je třeba myslet na to, že každá organizace má svůj produkt, svého zákazníka, svůj podnikatelský model, funguje na ohraničeném trhu, funguje na určitém geografickém místě, pracuje s určitou skupinou lidí a všechny tyto faktory je nutno do strategie zahrnout.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Při vystoupení prezidentského kandidáta se v Mexiku zřítilo pódium. Zemřeli čtyři lidé
Čtyři lidé zemřeli a dalších 15 utrpělo zranění, když se zřítila konstrukce scény, na níž...
Konec týdne bude ve znamení přeháněk a bouřek. Nejdeštivější bude pátek
V následujících dnech počasí u nás bude ovlivňovat nevýrazná oblast nízkého tlaku vzduchu, a tak...
Děti podle obžaloby sprchovala ledovou vodou i bila. Vychovatelku soudí za týrání
Soud v Českých Budějovicích začne dopoledne projednávat kauzu týrání dětí ve věku do tří let....
Čína chce vyzkoušet bojové kapacity. Zahájila další cvičení v okolí Tchaj-wanu
Čínská armáda ve čtvrtek v okolí Tchaj-wanu zahájila cvičení, do kterého zapojila různé druhy...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 1
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 79x