Dva spadlé Boeingy 737 MAX neměly nainstalované všechny bezpečnostní systémy

Vědecký a technický vývoj jde velmi rychle dopředu. Občas však žasnu, jak z ekonomických důvodů a z hlouposti manažerů se dělají obrovské chyby, které nakonec stojí nejen mnoho peněz, ale i životů. 

Problém Boeingu 737 MAX je zhruba řečeno toto: jedná se o nový model letadla, který není vyvinut jako zcela nový, ale je úpravou starého modelu. Tím se změnilo těžiště letadla a jeho letové vlastnosti. Takto vzniklé aerodynamicky nedokonalé letadlo se pak opravuje softwarem a bezpečnostními (varovacím) systémy.
Překvapujícím však je, že dva bezpečnostní systémy nepatří k základnímu vybavení Boeingu 737 MAX, ale zákazníci si jej za poměrně vysoký poplatek mohou dokoupit. Toto však Indonesian Lion Air a Ethiopina Airlines neudělaly.  
Federal Aviation Administration to ani nevyžaduje. 

Takže letecké společnosti chtěly ušetřit, avšak prodělaly a stálo to spoustu životů. Navíc je to ostuda pro tyto dvě společnosti i pro Boeing. 

Perlička na závěr

Jeden můj slovensko-maďarský přítel mi řekl, že jeho bratr matematik a informatik je velmi chytrý a kritický. Před několika lety měl (jako velmi dobře placený externí poradce) přednášku pro Nokii ve Finsku. Během přednášky mu prý nevhodně skočil do řeči finanční ředitel Nokie. Na to řekl, že s přednáškou končí a odchází, že si do své přednášky nenechá kecat nějakým blbým MBA (Master of Business Administration, česky též nazýváno Mladý, Blbý, Arogantní). Sál mu zatleskal. Dobrým technikům tito neschopní a hloupí manažeři lezou často na nervy. Dobří manažeři technických firem by si měli vybrat dobré techniky, jim naslouchat a vytvořit pro ně co nejlepší podmínky na práci. 
Možná se někdo bude divit přehnané reakci tohoto matematika a informatika. Já ho však chápu. Hlupáci manažeři a jejich hloupí asistenti jsou schopni úplně rozbít přednášku a smysluplnou práci jinak dobrého týmu. Peníze a komerce až příliš vládnou světem. Nakonec se to pochopitelně nevyplácí. 

Zdroje

The New York Times, Doomed Boeing Jets Lacked 2 Safety Features That Company Sold Only as Extras

Alarmsystemen wegens extra kosten ... 
Financial Times, článek je dostupný pouze pro předplatitele 

Dodatek 23:00

Dnes na iDnesu vyšel článek o tom, že piloti letadel v příručce hledali, co mají dělat. Zde však není zmínka o tom, že jim též chyběly dva bezpečnostní systémy. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jaroslav Chudáček | čtvrtek 21.3.2019 22:46 | karma článku: 29,94 | přečteno: 1118x